• 0

Overdrachtsbelasting na splitsing

Dag,

Ik ben bezig met de aankoop van een bedrijfspand die ik naderhand direct zal splitsen (dit is besproken met gemeente en middels vergunning akkoord). Nu wil ik na het splitsen de losse eenheden (appartementsrechten) gaan verkopen. 

Stel ik koop voor 500.000 het pand die ik naderhand in 10 eenheden splits. Ik betaal hier 10,4% overdrachtbelasting voor. Vervolgens verkoop ik 1 van de 10 eenheden binnen 6 maand voor een bedrag van 100.000 . Hoeveel overdrachtsbelasting krijg ik dan terug? 

ik zelf dacht dat aan de hand van de nieuwe akte er een percentage vrij komt van de losse eenheid ten opzichte van het gehele pand. Dat percentage laat ik los op het aankoopbedrag van het gehele pand, trek dit af van het verkoop bedrag en betaal daar dan overdrachtsbelasting over. 

graag hoor ik of dat klopt of dat de berekening anders werkt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77700-overdrachtsbelasting-na-splitsing/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Freek,

Je krijgt geen overdrachtsbelasting terug. De koper die binnen zes maanden na jouw aankoop koopt, betaalt over het deel waar jij al over betaald hebt, geen overdrachtsbelasting. 

Verder is dit een beleggingsvraagstuk, wat buiten de scope is van ons forum, zodat ik hier een slotje op zet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar