• 0

"Ineens" inrichtingsjaarrekening aanleveren/laten maken door accountant

In een holding BV houd ik aandelen in een ander bedrijf. Ik doe verder niets met deze BV. Een accountant verzorgt jaarlijks het publicatiestuk en de aangifte VPB. Ik leverde hiervoor mijn transacties aan en verder eigenlijk niks. Vorig jaar heb ik voor het eerst dividend uitgekeerd naar privé. Ik heb dit zelf geregeld maar op aangeven van de accountant wel de bijbehorende stukken geupload (Besluit AVA ed.). Dat zou dan meegenomen worden. Toen het publicatiestuk onlangs ter accordering werd aangeboden, heb ik de vraag gesteld of en zo ja hoe ik die dividenduitkering in het publicatiestuk terug zou kunnen zien (minder EV?). Blijkbaar zette ik hiermee een (commerciele?) trigger aan want ik kreeg als reactie dat het publicatiestuk verwijderd is en moet worden aangepast. Ik zou daarvoor door hun een inrichtingsjaarrekening moeten laten maken tegen hoge kosten of deze zelf moeten aanleveren. Dat laatste lijkt mij raar want de accountant is juist degene die op basis van de mij aangeleverde gegevens een balans en V & W (tbv de Vpb) maakt. Klopt deze werkwijze?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Doorgaans heeft een dividenduitkering niks te zoeken in de te deponeren jaarrekening, tenzij je BV zo groot is dat er een uitgebreid rapport met toelichting gedeponeerd moet worden omdat de BV controleplichtig is.

Klinkt eerder dat de accountant dit aanvoert om zichzelf in te dekken 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 28-5-2025 om 15:03, dArgent zei:

Kun je je publicatiestuk wel inzien? (bij de KVK?)

Ik heb het wel gedownload. Maar het is/was nog niet geaccordeerd. In de balans is de dividenduitkering niet verwerkt. Eigen vermogen is niet met het bedrag van de uitkering verlaagd.

• 0
Op 28-5-2025 om 20:23, Joost Rietveld zei:

Doorgaans heeft een dividenduitkering niks te zoeken in de te deponeren jaarrekening, tenzij je BV zo groot is dat er een uitgebreid rapport met toelichting gedeponeerd moet worden omdat de BV controleplichtig is.

Klinkt eerder dat de accountant dit aanvoert om zichzelf in te dekken 

Indekken waar tegen? Publiatiestuk is nog niet ingediend bij de KVK. Ik kan wel zien dat de uitkering niet verwerkt is op de balans. Dat zijn ze blijkbaar vergeten.. 

• 0
26 minuten geleden, Weereenstarter zei:

Indekken waar tegen? Publiatiestuk is nog niet ingediend bij de KVK. Ik kan wel zien dat de uitkering niet verwerkt is op de balans. Dat zijn ze blijkbaar vergeten.. 

Gaat overigens om een Micro Bv die alleen aandelen houdt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar