(aangepast)

Over 2024 moet ik nog aangifte vennootschapsbelasting (vpb) doen. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer precies de belastingrente om de hoek komt kijken. 

Op basis van voorlopige aanslagen is voor zowel mijn holding als de werkmaatschappij al een hoop vennootschapsbelasting betaald. En er is uitstel gevraagd voor beide voor het doen van aangifte. Maar als ik het goed begrijp, dan voorkomt uitstel alleen boetes en niet de eventuele belastingrente.

Ik verwacht dat de werkmaatschappij meer vennootschapsbelasting heeft afgedragen dan verschuldigd zal zijn. Betekent dit dat voor de werkmaatschappij sowieso geen belastingrente verschuldigd zal zijn, ook als de aangifte pas na 1 juni gedaan is en de aanslag van de Belastingdienst pas na 1 juli binnen is?

Voor mijn holding is dat denk ik anders: ik denk dat ik daar wat extra moet betalen. Betekent dit dat ik belastingrente moet gaan betalen, indien de aangifte op of na 1 juni gedaan is en de aanslag van de Belastingdienst op of na 1 juli binnen is?

De berekening van de rente is mij ook niet helemaal helder. Het percentage belastingrente over vennootschapsbelasting is als ik het goed heb 9%. Dit is neem ik aan per jaar, dus als er bijvoorbeeld 2 maanden rente in rekening wordt gebracht, dan is dat effectief 9/12 * 2 = 1,5%. En dat dan over het bedrag dat nog verschuldigd is, maar niet over wat al is betaald via de voorlopige aanslag?

aangepast door goldstriker
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77738-belastingrente-bij-vpb/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Belastingrente wordt zowel gerekend over nog verschuldigde belasting als over nog terug te ontvangen belasting, dus de werkmij krijgt rente vergoed als deze geld terugkrijgt maar alleen over het nog te ontvangen bedrag. 

41 minuten geleden, goldstriker zei:

Voor mijn holding is dat denk ik anders: ik denk dat ik daar wat extra moet betalen. Betekent dit dat ik belastingrente moet gaan betalen, indien de aangifte op of na 1 juni gedaan is en de aanslag van de Belastingdienst op of na 1 juli binnen is?

Als de aangifte op of na 1 juni binnenkomt betaal je belastingrente

De rente berekening gaat lopen vanaf 1 juli 2025 (voor de VPB aangifte van 2024)

43 minuten geleden, goldstriker zei:

De berekening van de rente is mij ook niet helemaal helder. Het percentage belastingrente over vennootschapsbelasting is als ik het goed heb 9%. Dit is neem ik aan per jaar, dus als er bijvoorbeeld 2 maanden rente in rekening wordt gebracht, dan is dat effectief 9/12 * 2 = 1,5%. En dat dan over het bedrag dat nog verschuldigd is, maar niet over wat al is betaald via de voorlopige aanslag?

Klopt de rente gaat alleen over het nog verschuldigd bedrag. 9% is op jaarbasis maar de berekening gaat op dagbasis en een jaar wordt op 360 dagen gesteld en een  hele maand altijd op 30 dagen

In onderstaande link kun je voorbeeldberekeningen zien. Het aantal dagen bepaald de hoogte, er wordt dus niet een ander percentage berekend omdat het maar een deel van het jaar is. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/belastingrente/belastingrente_betalen_bij_vennootschapsbelasting

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar