• 0

hoe te boeken?

Hallo allemaal. Ik, als beginnend leek zijnde, heb weer een vraag.

 

Ik betaal vaak prive-uitgaven van mijn zakelijke rekening. Op het moment van betalen boek ik dan van Bank naar b.v. Prive - Energiekosten. Door verschillende "Prive-rekeningen" te hebben die allemaal onder de groep PRIVE vallen kan ik mooi de uitgaven aan b.v. enegiekosten bijhouden.

Zoals gezegd boek ik op moment van betalen, zo heb ik geen prive-crediteuren.

 

MAAR..., voor mijn verzekeringen heb ik bij mijn tussenpersoon een Rekening-Courant waarvan zakelijke- én prive-verzekeringen betaald worden. Eens in de maand gaat er een bedrag van mijn bankrekening naar de RC van de tussenpersoon.

Zakelijke verkekeringen boeken is niet moeilijk, dat loop via de door mij aangemaakte rekening 1610 Crediteuren - RC Verzekering.

 

Iets als Prive-Crediteuren bestaat volgens mij niet, dus hoe boek ik dan prive verzekeringen die via de RC betaald worden??

Ik zou wel graag 1610 Crediteuren - RC Verzekering in stand houden omdat ik dan het saldo van de RC kan bijhouden.

 

Als het mag nog een vraag. (Ik heb gezocht in het forum maar echt duidelijk is het nog niet, ...voor mij althans)

 

Ik heb de vogende rekeningen:

 

1500 - BTW Verkoop 19%

1510 - BTW Verkoop 6%

1520 - BTW Inkoop 19%

1530 - BTW Inkoop 6%

 

Bij aan- of verkopen gaat de betaalde cq ontavngen BTW naar deze rekeningen.

 

Als ik einde kwartaal nou BTW afdraag aan de fiscus hoe boek ik dat dan.

Via een aparte rekening Af te dragen BTW? Kan ik het zo organiseren dat het af te dragen bedrag is af te lezen aan het saldo van een grootboekrekening?

 

Alvast bedankt voor de moeite,

 

Dick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk dit zijn de leuke vragen voor een boekhouder zoals ikke :)

 

Met betrekking tot je vraag over de assuranties.

De zakelijke assuranties boek je via het crediteurenboek.

Dus:

 

Assuranties

Aan bank

 

Op moment van betalen (deelbetaling) boek je het bedrag

wat betrekking heeft op prive assuranties rechtstreeks naar

de prive grootboekkaart. Het verschil wat je overhoudt boek je

af op de crediteur. Per saldo moet je dan goed uitkomen.

Het blijft altijd moeilijk met deelbetalingen wat je nu precies betaald.

 

Probleem 2. Je zou na elke periode een proefsaldi uit kunnen draaien.

Dus voor kwartaal 1 draai je periode 1 tot 3 uit. Daaruit volgen alle btw bedragen die je noemde. Als je deze in het memoriaal afboekt krijg je per saldo te zien wat je moet betalen. De schuld hiervan of vordering boek je dan op de grootboekkaart BTW AFDRACHT.

Dan zie je dus iedere keer wat er gebeurd en wat je kan verwachten aan btw.

 

Hoop dat het verhaal duidelijk is anders hoor ik het wel

Link naar reactie
  • 0

Tjsee Erwin......., dat was een snelle reactie!

 

Het probleem met de betalingen aan RC-Assuranties is dat het om een vast bedrag per maand gaat. Het is niet helemaal duidelijk welke nota daarmee feitelijk wordt voldaan. Dan is uitsplitsen naar zakelijk en prive een hele klus / niet te doen. Is er geen andere manier om het aan te pakken?

 

Het BTW lampje begint te gloeien........

 

Bedankt,

 

Dick.

Link naar reactie
  • 0

Tjsee Erwin......., dat was een snelle reactie!

 

Het probleem met de betalingen aan RC-Assuranties is dat het om een vast bedrag per maand gaat. Het is niet helemaal duidelijk welke nota daarmee feitelijk wordt voldaan. Dan is uitsplitsen naar zakelijk en prive een hele klus / niet te doen. Is er geen andere manier om het aan te pakken?

 

Het BTW lampje begint te gloeien........

 

Bedankt,

 

Dick.

 

Of de assurantieboer vragen om een splitsing qua assuranties in de r.c.

Dat lijkt me in elk geval het allersimpelste. Je blijft bezig met zelf aan te geven waar de bedragen betrekking op hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

tijdens het boekjaar boek je alle premies op een tussenrekening(prive en zakelijk) op de balans. Aan het eind van het jaar krijg je (of verzoek je om) een specificatie van de premies welke het afgelopen jaar voldaan zijn.

 

Daarna kun je met 1 journaalpost de tussenrekening leegboeken en de prive verzekeringen naar prive en de zakelijke naar de winst en verliesrekening.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

tijdens het boekjaar boek je alle premies op een tussenrekening(prive en zakelijk) op de balans. Aan het eind van het jaar krijg je (of verzoek je om) een specificatie van de premies welke het afgelopen jaar voldaan zijn.

 

Daarna kun je met 1 journaalpost de tussenrekening leegboeken en de prive verzekeringen naar prive en de zakelijke naar de winst en verliesrekening.

 

Succes

 

Rob

 

Is logische oplossing maar niet de oplossing voor hem. Hij wil de r.c. stand bij kunnen houden. Dat lukt op deze manier natuurlijk niet!! Tenzij je elke maand de assuranties boekt. Maar dan kom je dus op de oplossing zoals ik die aandroeg

Link naar reactie
  • 0

 

Is logische oplossing maar niet de oplossing voor hem. Hij wil de r.c. stand bij kunnen houden. Dat lukt op deze manier natuurlijk niet!! Tenzij je elke maand de assuranties boekt. Maar dan kom je dus op de oplossing zoals ik die aandroeg

 

Volgens mij wil hij gewoon weten wat hij aan uitstaand crediteuren saldo in rekening-courant met de assurantietussenpersoon heeft uitstaan. Dit kan dus wel via de door mij geposte methode!

 

Maar goed, niet één methode is heilig en wat werkt voor hem kiest hij natuur lijk zelf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.