• 0

6-jarig octrooi

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cor,

 

Zodra je je aanvraag indient heb je een periode van een jaar waarin je nog alle kanten op kan. Na deze periode kun je niks meer wijzigen.

En dat was even super kort door de bocht.

 

In de wandelgangen heeft een 6 jarig octrooi een ander nadeel.

Mensen die bekend zijn met een 6 jarig octrooi weten dat er geen nieuwheidsonderzoek aan vooraf is gegaan, en dat het standaard wordt verleend.

Bij inbreuk zul je alsnog de nieuwheid van het product moeten bewijzen bij de rechter, en dan moet je maar afwachten of de rechter begrijpt waar het over gaat. En of jou financiele middelen verder rijken dan die van degene die inbreuk pleegt. De inbreuk pleger kan daarbij trouwens in zijn volste recht staan, iets wat mogelijk voorkomen had kunnen worden door een ieuwheidsonderzoek.

 

Ik raad je echter aan om als je serieus een product wil beschermen meteen aaan te vangen met een nieuwheidsonderzoek. Dit geeft je meteen een beeld van de stand der zaken, en een inzicht in je concurrentie en hun positie.

 

Verder raad ik je aan contact te zoeken (lid te worden van )met de Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU) in weesp. Voor NOVU leden is een tegenwoordig een package deal, waar in het onderzoek en het schrijven van een patent voor een standaard prijs kan worden gedaan.

 

Heb je de FAQ al gelezen ?

Link naar reactie
  • 0

Dus zelfs als het octrooi, zoals eerder op de site vermeld, na een maand of twee maanden van kracht is kan er nog een nieuwheidsonderzoek gepleegd worden begrijp ik hieruit.

 

Bedankt voor de info.

 

Ik ben bang dat we zo in spraakverwarringen verstrikt gaan raken.

Indieningsdatum is iets anders als publictiedatum.

Er zijn zelfs mogelijkheden om na publicatie het octrooi aan te passen, maar dat is een zwaktebod en kost veel geld.

 

Maar waarom zou je na twee maanden ineens wel nieuwheidsonderzoek gaan doen.

Als je serieus met een octrooi aan de slag wilt kun je beter meteen het nieuwheidsonderzoek in gang zetten. Zoals ik in mijn vorige post al schreef levert dit ook informatie op over de concurrentiepositie, en dat is handig voor het commerciele deel van jouw plan.

 

Eerst even een wedervraag.

Ik neem aan dat dit je eerste ervaring is met octrooien, klopt dat ?

 

Octrooi aanvragen daar zit eigenlijk een hele strategie omheen, iets waar overigens weinig aanvragers bij stil staan en niet zelden met vallen en opstaan leren, bij de NOVU kun je sparren met vakmensen en collega uitvinders over het te volgen traject.

 

Een andere optie is om eens langs te gaan bij een octrooigemachtigde, deze kunnen je ook adviseren als het gaat om nieuwheid (let op dat is geen haalbaarheidsoordeel)

.Hou er wel rekening mee dat er een aantal gemachtigden zijn die heel graag uurtjes schrijven en dus altijd adviseren octrooi aan te vragen.

 

Ook bij Syntens weten ze wel iets van het octrooiverhaal, je moet daar echter wel net de juiste persoon treffen.

 

Misschien kun je iets meer vertellen over je product zonder te veel te vertellen, ook zou ik graag wat achtergrond lezen over jouw achtergrond en je toekomst plannen m.b.t. jouw idee.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad mijn eerste ervaring met octrooien.

Het product wat ik heb is nieuw en voor de huishoudelijke markt.

Elk huishouden "mist" het als het ware, ik loop al jaren met het idee en heb zelf onderzoek gedaan naar een eventueel bestaan hiervan in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Nederland, het product is er echter niet.

 

De fout die ik echter begaan heb is octrooi aan te vragen zonder een nieuwheidonderzoek te laten plegen (vakje aangeruist)

Daarom mijn vraag.

 

Mijn verdere doel is fabrikanten benaderen om zo een licentieovereenkomst aan te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad mijn eerste ervaring met octrooien.

Het product wat ik heb is nieuw en voor de huishoudelijke markt.

Elk huishouden "mist" het als het ware, ik loop al jaren met het idee en heb zelf onderzoek gedaan naar een eventueel bestaan hiervan in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Nederland, het product is er echter niet.

 

De fout die ik echter begaan heb is octrooi aan te vragen zonder een nieuwheidonderzoek te laten plegen (vakje aangeruist)

Daarom mijn vraag.

 

Mijn verdere doel is fabrikanten benaderen om zo een licentieovereenkomst aan te gaan.

 

OK dat is duidelijk, snel handelen dus.

 

Bel even met de NOVU of het octrooicentrum voor advies.

Het is een beetje afhankleijk van het stadium waar de aanvraag in zit wat er nog kan. Er is ook een mogelijkheid om het octrooi terug te trekken uit de aanvraag procedure, er wordt dan niets gepubliceerd.

 

De NOVU is dan nu even een kleine investering voor lidmaatschap, maar kunnen jouw wel een goed advies geven op het gebied van strategie, dat verdient zich meteen terug, en je krijgt er een netwerk collega ondernemende uitvinders bij.

 

Telefoonnummer NOVU 0294 232862

 

Laat even weten wat ze jouw adviseren.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ik ga vanmiddag gelijk bellen over de mogelijkheden.

Mocht ik hem nog kunnen terrugtrekken, dan zal ik gelijk de nieuwe aanvraag doen incl. onderzoek.

 

In geval van een nieuwe aanvraag:

 

Kan ik toch vanaf de indieningsdatum gaan onderhandelen met een eventuele fabrikant.

De uitslag van het onderzoek zal dan naderhand de doorslag kunnen geven over het aangaan van een overeenkomst.

Heel kort gezegd.

 

Ik hou je op de hoogte over eventuele verder ontwikkelingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga vanmiddag gelijk bellen over de mogelijkheden.

Mocht ik hem nog kunnen terrugtrekken, dan zal ik gelijk de nieuwe aanvraag doen incl. onderzoek.

 

In geval van een nieuwe aanvraag:

 

Kan ik toch vanaf de indieningsdatum gaan onderhandelen met een eventuele fabrikant.

De uitslag van het onderzoek zal dan naderhand de doorslag kunnen geven over het aangaan van een overeenkomst.

Heel kort gezegd.

 

Ik hou je op de hoogte over eventuele verder ontwikkelingen.

 

Ik ben niet precies op de hoogte van de tijdlijnen die er zijn.

Als er nog een mogelijkheid is om het octrooi terug te trekken, dan zou je de uiterste datum als deadline voor je nieuwheidsonderzoek kunnen gebruiken. Komt daar niets belastends uit voor je huidige aanvraag, dan kun je het oude octrooi hanteren.

Er zijn ook nog wel mogelijkheden om je huidige aanvraag aan te passen, maar daarvoor moet je met deskundigen gaan praten, daar weet ik het fijne niet van.

 

Vraag nu eerst advies bij deskundigen voordat je tot handelen overgaat.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste Cor,

 

In de wandelgangen heeft een 6 jarig octrooi een ander nadeel.

Mensen die bekend zijn met een 6 jarig octrooi weten dat er geen nieuwheidsonderzoek aan vooraf is gegaan, en dat het standaard wordt verleend.

 

 

Beste Cor en Nico.

Even ter verduidelijking.

Een nieuwheidonderzoek bij een6-jr octrooi is niet verplicht maar kan wel. Dit wil zeggen dat een 6-jr octrooi best voorzien kan zijn van een Nieuwheidrapport en toch maar 6 jaar geldig blijft. Dit kan bijv. om strategische reden.

 

Cor, je zegt vergeten te zijn het onderzoeksvakje aan te vinken. Je kan dus alsnog een verzoek indienen. Of dit nodig/interessant is weet ik niet omdat nog wat gegevens mis zoals wat is de indieningsdatum wat wil er verder mee zowel markt- als octrooitechnisch.

 

Wil je meer duidelijkheid bel mij dan even op 070-3986652 MAAR, wel hetgeen besproken wordt even op het forum zet.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Mocht ik hem nog kunnen terrugtrekken, dan zal ik gelijk de nieuwe aanvraag doen incl. onderzoek.

 

In geval van een nieuwe aanvraag:

 

Kan ik toch vanaf de indieningsdatum gaan onderhandelen met een eventuele fabrikant.

De uitslag van het onderzoek zal dan naderhand de doorslag kunnen geven over het aangaan van een overeenkomst.

 

Ik hou je op de hoogte over eventuele verder ontwikkelingen.

 

Terugtrekken is een (mogelijke) riskante zaak voor wat betreft de prioriteit en indieningsdatum. Je krijgt in iedergeval een andere nieuwe datum en als je al in onderhandeling bent of openbaarheid heb gegeven aan je produkt kan je grote problemen krijgen.

Zoals Nico stelde is de tijdslijn binnen de octrooiprocedure een belangrijke factor.

denk dus eerst goed na en win info in voordat je stappen onderneemt.

Neem bijv. contact op bijv. de NOVU, Syntens (ergens bij jou in de buurt, kijk op syntens.nl) of met het octrooicentrum zelf, het is tenslotte een aanvraag van jou.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hierover contact gehad met het octrooicentrum.

Ik heb aangevraagd een 6-jarig octrooi zonder nieuwheidsondezoek, inmiddels is het octrooi verleend.

Ik kan echter nog steeds een nieuwheidsonderzoek (nationaal) laten plegen, wat ik ook doe, dit duurt 6-8 maanden.

Ik kan dan, afhankelijk van de uitslag, zelfs nog een internationaal nieuwheidsonderzoek laten doen mits je maar binnen de 12 maanden blijft vanaf indiening.

 

Het 6-jarig octrooi kan echter geen 20-jarig octrooi worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hierover contact gehad met het octrooicentrum.

Ik heb aangevraagd een 6-jarig octrooi zonder nieuwheidsondezoek, inmiddels is het octrooi verleend.

Ik kan echter nog steeds een nieuwheidsonderzoek (nationaal) laten plegen, wat ik ook doe, dit duurt 6-8 maanden.

Ik kan dan, afhankelijk van de uitslag, zelfs nog een internationaal nieuwheidsonderzoek laten doen mits je maar binnen de 12 maanden blijft vanaf indiening.

 

Het 6-jarig octrooi kan echter geen 20-jarig octrooi worden.

 

Het octrooi is al verleend zeg je, dus het is ook al gepubliceerd en je indiening is dan waarschijnlijk ook al langer dan 12 maanden geleden (voor buitenlandse aanvragen) en mogelijk ook langer dan 13 geleden (voor een 20-jr. octrooi) geweest.

Een nieuwheidsonderzoek van het internationaal type heeft dan geen zin meer en is stukken duurder dan die van het nationaal type. Kwalitatief zijn ze even goed want absolute nieuwheid is absolute nieuwheid.

Indien mijn meningen t.a.v. indiening/ publ. en verlening niet juist zijn laat het me dan weten want ik zie niog steeds geen tijdpad zodat ik het nog niet helemaal duidelijk voor me heb.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een octrooi aangevraagd zonder nieuwheidsonderzoek (ik heb dit specifiek aangekruist in het vakje op het aanvraagformulier)

Het wordt dus automatisch een 6-jarig octrooi en wordt dus al verleend 1 a 2 maanden na de aanvraag.

Het is echter nog niet gepubliceerd op de website maar wel van kracht.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp u noeg niet helemaal zeker niet t.a.v. octrooiproceures.

 

Ik heb een octrooi aangevraagd zonder nieuwheidsonderzoek (ik heb dit specifiek aangekruist in het vakje op het aanvraagformulier)

Het wordt dus automatisch een 6-jarig octrooi en wordt dus al verleend 1 a 2 maanden na de aanvraag.

 

Dit is dus namelijk niet waar. U heeft 13 maanden de tijd (rekenend vanaf de indieningsdatum - maar er bestaat misschien nog een mogelijkheid om dit recht te zetten alleen de tijdlijn ontbreek dus ik weet te weinig ) om hier in iedergeval een 20-jarig octrooi van te maken

 

 

Het is echter nog niet gepubliceerd op de website maar wel van kracht.

 

Ook dit klopt niet. Een goed octrooi is in principe vanaf de datum van indiening al van kracht. Dat het niet gepubliceerd is kan in uw voordeel werken maar weer hier, ik ben afhankelijk van de procedure om iets duidelijk te kunnen maken.

 

Kijk u ook eens in de FAQ-list welke door technico geplaatst is. Daar zou u ook het een en ander uit kunnen halen. Let wel, deze list wordt nog aangepast en bijgewerkt.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp u noeg niet helemaal zeker niet t.a.v. octrooiproceures.

 

Kijk u ook eens in de FAQ-list welke door technico geplaatst is. Daar zou u ook het een en ander uit kunnen halen. Let wel, deze list wordt nog aangepast en bijgewerkt.

 

 

Los daarvan, weet ik ook graag wat er mist in de lijst.

Doordat ik al vele jaren op verschillende manieren met octrooien werk, zijn er misschien blinde vlekken ontstaan.

Op en aanmerkingen hoor ik dan ook graag.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een octrooi aangevraagd zonder nieuwheidsonderzoek (ik heb dit specifiek aangekruist in het vakje op het aanvraagformulier)

Het wordt dus automatisch een 6-jarig octrooi en wordt dus al verleend 1 a 2 maanden na de aanvraag.

Het is echter nog niet gepubliceerd op de website maar wel van kracht.

 

Aan Cor is de octrooiprocedure via de Nederlandse route uitgelegd. Is te veel om dit allemaal in een post te plaatsen, maar wordt zeker nog een keer in de faq van Nico bijgeschreven. en uitgelegd.

Het octrooi was echter WEL gepubliceerd dus de situatie is anders dan door Cor afgebeeld.

Cor heeft me toegezegd dat we van hem de rest en de afloop nog te horen krijgen.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.