• 0

kapitaal in holding: wat kan je ermee?

Stel, je hebt een holding H1 met daaronder twee werkmaatschappijen WM1 en WM2 - in de holding kan je dan kapitaal verzamelen dat als winst uit WM1 en WM2 komt.

 

Ik begrijp dat je twee soorten kosten hebt:

 

1. Zakelijk: mag je aftrekken van inkomsten uit WM1 en WM2: geen vpb.

2. Prive: na inkomstenbelasting (box1 of vpb + box 2)

 

Wat kan je dan met het holding geld? Als ik iets zakelijks wil kopen, dan valt het onder (1) en wil ik het naar prive halen, dan valt het onder (2). In geen geval zou ik een laptop van belaste winst kopen, tenzij ik de vpb kan terugvorderen daarop.

 

Is het mogelijk om een overschot van WM1 belastingvrij te investeren in WM2? Kan dit ook via de holding?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel, je hebt een holding H1 met daaronder twee werkmaatschappijen WM1 en WM2 - in de holding kan je dan kapitaal verzamelen dat als winst uit WM1 en WM2 komt.

 

Ik begrijp dat je twee soorten kosten hebt:

 

1. Zakelijk: mag je aftrekken van inkomsten uit WM1 en WM2: geen vpb.

2. Prive: na inkomstenbelasting (box1 of vpb + box 2)

 

Wat kan je dan met het holding geld? Als ik iets zakelijks wil kopen, dan valt het onder (1) en wil ik het naar prive halen, dan valt het onder (2). In geen geval zou ik een laptop van belaste winst kopen, tenzij ik de vpb kan terugvorderen daarop.

 

Is het mogelijk om een overschot van WM1 belastingvrij te investeren in WM2? Kan dit ook via de holding?

 

Praten we over een fiscale eenheid? Normaliter is het dat je zelf een salaris ontvangt uit de BV. Je staat dus op de loonlijst en draagt loonbelasting af!! Dit valt inderdaad onder de inkomstenbelasting!! De winst die je haalt in de bv's vallen onder de VPB. Als de ene werkmaatschappij kapitaal overheeft zou deze in een rekening courant geld kunnen lenen aan de andere BV.

 

Heb je nog vragen hoor ik graag van je!!

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Belastingvrij... Tja..

De fiscus zal bij een controle kijken of er sprake is van transacties die zijn aangegaan, alsof er met een derde parij zou zijn gehandeld. M.a.w. de condities van de transactie moeten zakelijk zijn.

Je hebt een aantal opties:

WM1 leent aan WM2... zakelijk, anders herkwalificatie als dividend en informeel kapitaal.

WM1 keert dividend uit en H1 stort eea weer als kapitaal in WM2.

Aannemende dat de deelnemingen kwalificeren voor de deelnemingsvrijstelling heb je weinig zorgen, temeer nu sinds 1/1/2006 de kapitaalsbelasting is afgeschaft.

 

Je zou (een gedeelte van) je overschot natuurlijk ook in een start-up kunnen steken... ik denk dat er hier genoeg starters zijn die een goede bestemming hebben.

Link naar reactie
  • 0

De holding H1 is eigendom van 2 mensen (50/50%) die allebei een salaris eruit ontvangen. Via dat "pad" kan er dus geld naar prive.

 

Ik begrijp van ExTax dus dat je van WM1 geld kan storten bij WM2, maar dat hier eerst VPB bij WM1 overheen gaat. Dan is het zo dat je bij WM2 financiele ruimte hebt om zakelijke kosten te maken (infrastructuur, laptops, etc) en dat deze kosten dan alleen van de (toekomstige) winst van WM2 aftrekbaar zijn.

 

Als WM2 geen winst maakt, dan zijn de zakelijke kosten bij WM2 dus NIET met terugwerkende kracht van de winst van WM1 (waar het geld vandaan komt) aftrekbaar, correct?

 

Zoals ik verder begrijp heeft een holding voornamelijk nut als bufferfunctie, want alle zakelijke uitgaven wil je juist doen bij WM1 en WM2, omdat ze dan WEL aftrekposten zijn.

 

Klopt bovenstaande een beetje?

 

Wat startups betreft... dat ga ik overwegen als ik ook noemenswaardige overschotten heb.

Link naar reactie
  • 0

Dat WM1 op een rekening van WM2 geld stort is niet mogelijk (civiel/fiscaal) zonder aandelenbelang, maar dit is een definitiekwestie. er zijn verschillende mogelijkheden... ook wat betreft bijvoorbeeld een lening door WM1 aan WM2, bijvoorbeeld achterstelling... Uiteindelijk zou er zelfs een situatie kunnen ontstaan dat er iets ten lasten van de winst van WM1 komt, hetgeen het geval is bij een afwaardering van de vordering. Accountants zullen dat echter nooi zomaar toestaan, temeer aangezien het gelieerde partijen zijn. En dan is het nogmaar de vraag of eea fiscaal word gevolgd...

 

Even een simpele raad... bezit eer ge aan een ingewikkelde fiscale constructie begint.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.