• 0

Betaal termijn op factuur/herinnering, hoe hebben jullie die bepaald?

Ik weet niet of ik deze vraag op deze manier mag stellen, maar tot zover heb ik nergens kunnen vinden of een betaal termijn op de factuur of herinnering vaststaat, of dat je die zelf kan bepalen.

Ik las wel over 8, 14 of 30 dagen.

 

Nu zit ik er over te denken, wat is slimheid. Welke betaaltermijn wil ik aan gaan geven.

 

Welke betaal termijn hebben jullie gekozen en waarom?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hanteer zelf een betalingstermijn van 14 dagen en vind dit wel netjes.

 

Er gaat normaal al een poos overheen voordat het product klaar is, dus heeft de klant genoeg tijd om wat geld opzij te leggen. Ik lever goed werk aan de klant, dus vind ik dat hij/zij ook op een goede manier mag betalen, zodat ik er geen weken op hoef te wachten.

 

Er gaan trouwens heel wat bedrijven failliet doordat debiteuren steeds later betalen, waardoor zij zelf hun crediteuren niet (op tijd) kunnen betalen.

Link naar reactie
  • 0

Dito; hoewel het wel van het product en de client afhangt, vind ik.

 

Als je diensten levert tegen betaling achteraf, zit er meestal redelijk wat tijd tussen de opdrachtverlening en oplevering. Zoals Robert al aangeeft: de klant weet dan al veel langer dan die 14 dagen dat hij een bedrag opzij moet houden.

 

Bij tastbare producten is de betalingstermijn vaker de werkelijke (want enige) periode tussen koopbeslissing en betalingsverplichting. Als er dan grote bedragen over tafel moeten, is een termijn van 8 of 14 dagen inderdaad wat kort.

 

Ik zal standaard 14 dagen gaan hanteren, vooral met het oog op het incassorisico. De financiele afdeling van het advocatenkantoor waar ik nu werk, heeft de ervaring dat facturen die na 2 maanden niet betaald zijn, meestal niet vrijwillig meer worden betaald.

 

Behalve bij grote instellingen als overheden en multinationals, overigens. Bij deze organisaties wordt de factuur meestal niet betaald door de persoon die je de opdracht gaf, en bureaucratie kost tijd. Als ik dit al zie aankomen, zal ik niet voor de vorm toch 14 dagen hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Voor aanbetalingen hanteer ik 'per omgaande', en voor het deel na voltooing meestal 15 dagen. Die eindfactuur kun je zien aankomen, dus ik zie er weinig nut in daar nog een maand extra voor te geven, tenzij iemand een goede reden heeft die tijd nodig te hebben.

 

Misschien wat ouderwets, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet onredelijk om iets dat netjes geleverd is dan ook snel te betalen... leveranciers zijn niet bedoeld als leenbanken, tenzij je daarover afspraken maakt.

Link naar reactie
  • 0

Misschien wat ouderwets, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet onredelijk om iets dat netjes geleverd is dan ook snel te betalen... leveranciers zijn niet bedoeld als leenbanken, tenzij je daarover afspraken maakt.

 

Mooie samenvatting. Helemaal eens.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ten overvloede...

Maar op je factuur zet je de betalingstermijn die je HEBT AFGESPROKEN met de klant, volgens offerte en/of je algemene voorwaarden waar je klant mee accoord is gegaan bij het aanvaarden van je offerte/aanbieding....

 

Heb je hiet niets geregeld, dan kan je op je factuur zetten wat je wilt, maar ben je gehouden aan de algemene voorwaarden van je klant!

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.