• 0

Administratie stichting

Beste HL'ers,

 

Ik heb ervaring met het opzetten en onderhouden van een zakelijke boekhouding, maar nu ben ik als vrijwilliger gevraagd omd de boekhouding van onze stichting (support aan kinderen in Sri Lanka) te gaan doen. Het leek mij het slimste om het op onderstaande manier te doen, maar graag zou ik jullie visie hierop willen horen.

 

De stichting werkt met donateurs, die elk een 'eigen' kind ondersteunen via de stichting. De donateur maakt maandelijks zijn bedrag aan ons over, en wij zorgen er dan voor dat weer bij het desbetreffende kind terecht komt. Omdat het een stichting is, en we dus geen 'debiteuren/crediteuren' hebben, leke het mij het slimst om het boekhoudkundig zo aan te pakken:

 

Per 'kind' maak ik een grootboekrekening aan. Als er dan een storting op onze bankrekening komt, boek ik die storting op de grootboekrekening van het desbetreffende kind. Op deze manier kun je dus eenvoudig bijhouden welk geld er voor welk kind binnenkomt.

Is dit een slimme manier, of zouden jullie het anders aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iemand die belooft maandelijks een bedrag over te maken is dan toch in feite een debiteur?

Draai elke maand een "facturatie-run" en je ziet aan de stand van de debiteur/donateur of hij/zij achter is met betalingen...

 

Verder werken met een grootboek per kind is wel een goede oplossing...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, en je zou kunnen bedenken dat je als je geld via de bank ontvangt voor een kind van de debiteur/donateur, je gelijk daarna de bij de crediteur/kind een "factuur" inboekt.... zo zie je ook gelijk wat je moet betalen en als je de crediteurenadm. koppelt aan je bankprogramma wordt dit ook gelijk goed betaald....

Zowel de crediteur als de debiteur boeking laat je voor één kind via één grootboekrekening lopen, dus houdt je daar ook controle....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, en je zou kunnen bedenken dat je als je geld via de bank ontvangt voor een kind van de debiteur/donateur, je gelijk daarna de bij de crediteur/kind een "factuur" inboekt.... zo zie je ook gelijk wat je moet betalen en als je de crediteurenadm. koppelt aan je bankprogramma wordt dit ook gelijk goed betaald....

Zowel de crediteur als de debiteur boeking laat je voor één kind via één grootboekrekening lopen, dus houdt je daar ook controle....

 

 

Ik vind het een beetje vergezocht om hiervan een debiteuren- en crediteurenadministratie te maken. Is het niet veel simpeler om gewoon op kasbasis te werken? Het zijn toch onverplichte bijdragen die de donateurs doen? Of ga je met een deurwaarder de bijdragen innen als ze te laat zijn?

 

Je maakt per kind een grb rekening aan, als rekening courant. Stortingen verhogen het saldo, opnamen verminderen het. Je weet op ieder moment wat je per kind te besteden hebt.

Link naar reactie
  • 0

Hrm... ik zit nog steeds met het volgende in m'n maag.

Als ik van die grootboekrekeningen per kind aanmaak, en ik maak er een resultaatrekening van, dan kan ik aan het einde van het jaar precies zien hoeveel er in is gekomen. Als ik er een balansrekening van maak kan dit volgens mij niet.

 

Dus wat is wijsheid, balans- of resultaatrekening per kind?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.