• 0

Business model "agentschap"

Hoe zit een agentschap in elkaar?

Ik begrijp dát een agentschap mensen in de database heeft en dat die worden "weggezet", maar hoe zit dat

 

-contractueel

-geldstromen

 

Ad contractueel:

-Hoe spreek je dat af met iemand die je vertegenwoordigt? De agentschap zal geen namen publiceren om de website maar mensen individueel voorstellen aan klanten die een bepaalde expertise zoeken.

-Voorkomen dat mensen je passeren kan je niet echt, maar kan je bij een intake als voorwaarde stellen dat ze vervolgopdrachten ook via de agentschap doen, en wat kan je als sanctie stellen?

 

Ad geldstromen:

Lopen betalingen aan de agentschap, die het dan met aftrek van de fee/marge doorschuift aan de vertegenwoordigde of krijgt een agentschap een marge van de vertegenwoordigde die dit op eigen initiatief aan je moet overmaken - dat ze zich dus direct door de klant van de agentschap laten betalen (of kan het allebei maar is het één gewoon beduidend slimmer/handiger/beheersbaarder dan het ander? ;-)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als semafoor ken ik agentschappen meer als tussenpersonen voor fabrikanten uit het buitenland. Zij representeren dan een fabriek bij groothandelaren, zodra die al of niet direct bij de fabriek bestellen krijgt de agent automatisch commissie. Omdat het wereldje vaak klein is, gaat hier nooit zoveel mis.

 

Huizen Makelaars is een andere metafoor. Je kunt een opdracht geven om een huis te zoeken, maar ook opdracht geven om je huis te verkopen. Als je zelf opeens een koper vind, ben je alsnog je commissie kwijt aan de makelaar die zorgt immers dat de overeenkomst goed komt.

 

Met mensen zoeken hetzelfde. Een bedrijf kan iemand opdracht geven om iemand te zoeken voor een bepaalde functie en betaald daar een x bedrag voor als degene gevonden wordt (zijn overigens aanzienljke bedragen). Als het bedrijf dan zelf iemand vindt, zal het dat wel eerst moeten melden aan degene die voor je aan het zoeken was. Die zorgt meestal weer voor een extra interview , filter controle en overeenkomsten.

 

Als persoon kun je ook weer een bedrijf opdracht geven om een functie te zoeken bij een andere bedrijf. Hier kun je ook weer afspraken over maken.

 

Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen, maar ik ontvang wel eens een courtage van een zoekende voor een andere als ik iemand weet die aan zijn zoekactie voldoet.

 

Hetzelfde met vraag en aanbod. Laatst wist ik nog een partij telefoon apparatuur die een bedrijf weg wilde doen en waar ik een koper voor wist. Bedrijf blij dat het nog wat ving voor het geen ze weg wilde gooien, koper blij omdat het weer handel had en ik blij met wat extra omzet.

 

Soms wordt alles officieel contractueel vast gelegd, maar soms moet je zelf slim zijn en als je denkt dat twee mensen iets met elkaar kunnen dat waardevol zou kunnen zijn, kun je kiezen, of gewoon aan elkaar voorstellen of bij één van de partijen een fee vragen, soms bij beide:-)

 

Ik weet niet waarom je het vraagt, maar als het voor jezelf is, je hebt een uitgebreid netwerk, ik weet dat je regelmatig mensen aan elkaar voorstelt onder het mom van hoort bij netwerken. Maar soms kun je daar wel eens een verdienmodel aanhangen....niet altijd....:-)

 

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het "Agentschapsmodel" waar ik ervaring mee heb is ook gebaseerd op de vertegenwoordiging van fabrikanten in het buitenland.

 

Het is de meest "losse" officiële samenwerkinsfvorm (agent - dealer - importeur - franchise - eigen vestiging)

 

Een agent werkt voor eigen rekening en risico maar heeft de pet op van zijn principaal. Een agent kan zijn geen prijzen vaststellen. Een agent doet betaald PR en lobbywerk en haalt orders binnen voor zijn principaal. Agent doet papierwerk, principaal tekent. Principaal krijgt ook direct betaald en rekent af met agent (altijd op comissie basis). Via volmachten kan agent tekening en geldontvangen voor principaal.

 

De truuck is, dat de agent een zelfstandige is die handeld "namens" een opdrachtgever en zelf geen inkoop of verkoop prijzen kan vaststellen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.