• 0

Wat houdt de deelname in een BV in?

Beste mensen,

 

Uiteraard heb ik eerst urenlang op dit forum gebladerd, maar ik kon niet precies vinden wat ik zocht, vandaar mijn verhaal.

 

Ik ben een student en werk daarnaast deeltijd voor eigenlijk twee bazen. Nu hebben mijn bazen een idee bedacht voor een nieuwe onderneming waar ik zelf ook erg enthousiast over ben en ook al aardig in mee heb gedacht. Dit idee zal binnenkort ook gerealiseerd gaan worden.

 

In dit idee kan ik veel betekenen voor andere mensen die deel gaan nemen aan dit idee. Omdat ik hier heel veel uren in moet gaan steken hebben ze mij een voorstel gedaan om in te stappen voor 25%. Let op, het gaat hier in totaal om 4 mensen, mijn twee bazen en nog een persoon die veel voor het idee kan betekenen. Ten eerste voel ik mij gevleid dat zij mij dit gevraagd hebben en ten tweede voel ik veel voor het en acht ik de slagingskans erg hoog.

 

We gaan hiervoor een BV oprichten en de drie andere leden, ieders 25% aandelen, investeert 9.000 euro om alle opstartkosten te dekken. Aangezien ik student ben heb ik geen geld in die orde van grote en we zijn tot de overeenkomst gekomen dat ik die 9.000 euro ruil tegen een aantal te werken uren in dit geval 400 uur.

 

Hoe zit het precies met die aandelen, aangezien het met aantallen werkt en niet met procenten?

 

Ik moet zeggen dat ik een beste leek ben op dit gebied en vraag mij daarom ook af waar ik rekening mee moet houden / op moet letten bij het opstellen van de contracten of hoe dat werkt bij een BV. Dus dat ze mij geen oor aannaaien en dat ik na verloop van tijd er achter kom dat ik geen stuiver aan die hele business over houdt. Er in dit geval vanuit gaand dat het een succes wordt.

 

Hoe zit het bij een faillissement, als ze bijvoorbeeld een bende schulden hebben gemaakt ben ik daar mede verantwoordelijk voor met mijn 25% aandeel?

 

Het komt er op neer dat ik tijd inruil voor een aandeel in een bedrijf waar ik bereid voor ben om veel en hard voor te werken. Bij succes zal ik naast het aandeel tevens op de loonlijst komen te staan zoals alle lieden, of is het verstandiger om bij winst je jaarlijkse dividend? Uit te laten keren, die hoger zal zijn zonder een paar mensen in dienst.

 

Deze vragen stel ik om zo veel mogelijk informatie in te winnen van jullie kenners mocht in inderdaad besluiten met hun in zee te gaan. Bij iemand in dienst zijn is natuurlijk altijd makkelijker dan er samen mee een onderneming te beginnen. Graag hoor ik overal waar ik rekening mee moet houden.

 

Mijn dank is alvast zeer groot!

 

 

Edit admin -TITEL AANGEPAST

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

We gaan hiervoor een BV oprichten en de drie andere leden, ieders 25% aandelen, investeert 9.000 euro om alle opstartkosten te dekken.

 

9000 PP of investeren de drie andere vennoten gezamelijk 9000? Naar ik mag aannemen - en aanraden - per persoon!

 

Hoe zit het precies met die aandelen, aangezien het met aantallen werkt en niet met procenten?

Wat is de vraag precies?

 

Ik moet zeggen dat ik een beste leek ben op dit gebied en vraag mij daarom ook af waar ik rekening mee moet houden / op moet letten bij het opstellen van de contracten of hoe dat werkt bij een BV. Dus dat ze mij geen oor aannaaien en dat ik na verloop van tijd er achter kom dat ik geen stuiver aan die hele business over houdt. Er in dit geval vanuit gaand dat het een succes wordt.

Ook hiervoor: Wat is de vraag precies. Dit is zo algemeen en is alleen al een boekkast vol over te schrijven.

 

Hoe zit het bij een faillissement, als ze bijvoorbeeld een bende schulden hebben gemaakt ben ik daar mede verantwoordelijk voor met mijn 25% aandeel?

Het antwoord op deze vraag had je kunnen vinden. In beginsel ben je als aandeelhouder niet verder aansprakelijk, dan jouw deelneming in de vennootschap. Als bestuurder van die BV kan de aansprakelijkheid wel om de hoek komen kijken in de vorn van bestuurdersaansprakelijkheid op grond van bijv. wanbeheer.

 

Deze vragen stel ik om zo veel mogelijk informatie in te winnen van jullie kenners mocht in inderdaad besluiten met hun in zee te gaan. Bij iemand in dienst zijn is natuurlijk altijd makkelijker dan er samen mee een onderneming te beginnen. Graag hoor ik overal waar ik rekening mee moet houden.

Zoals Ties al opmerkt is een bezinning wellicht zinvol en raad ik aan de vragen niet in algemene zin te stellen, maar gericht. Alleen daarmee verkrijg je gerichte antwoorden. Omdat dit zo'n uitgebreid pakket aan vragen is wordt met deze bijdrage de post gesloten en verzoek ik je om nadere vragen afzonderlijk te posten. Succes..

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.