• 0

Wat houdt de deelname in een BV in?

Beste mensen,

 

Uiteraard heb ik eerst urenlang op dit forum gebladerd, maar ik kon niet precies vinden wat ik zocht, vandaar mijn verhaal.

 

Ik ben een student en werk daarnaast deeltijd voor eigenlijk twee bazen. Nu hebben mijn bazen een idee bedacht voor een nieuwe onderneming waar ik zelf ook erg enthousiast over ben en ook al aardig in mee heb gedacht. Dit idee zal binnenkort ook gerealiseerd gaan worden.

 

In dit idee kan ik veel betekenen voor andere mensen die deel gaan nemen aan dit idee. Omdat ik hier heel veel uren in moet gaan steken hebben ze mij een voorstel gedaan om in te stappen voor 25%. Let op, het gaat hier in totaal om 4 mensen, mijn twee bazen en nog een persoon die veel voor het idee kan betekenen. Ten eerste voel ik mij gevleid dat zij mij dit gevraagd hebben en ten tweede voel ik veel voor het en acht ik de slagingskans erg hoog.

 

We gaan hiervoor een BV oprichten en de drie andere leden, ieders 25% aandelen, investeert 9.000 euro om alle opstartkosten te dekken. Aangezien ik student ben heb ik geen geld in die orde van grote en we zijn tot de overeenkomst gekomen dat ik die 9.000 euro ruil tegen een aantal te werken uren in dit geval 400 uur.

 

Hoe zit het precies met die aandelen, aangezien het met aantallen werkt en niet met procenten?

 

Ik moet zeggen dat ik een beste leek ben op dit gebied en vraag mij daarom ook af waar ik rekening mee moet houden / op moet letten bij het opstellen van de contracten of hoe dat werkt bij een BV. Dus dat ze mij geen oor aannaaien en dat ik na verloop van tijd er achter kom dat ik geen stuiver aan die hele business over houdt. Er in dit geval vanuit gaand dat het een succes wordt.

 

Hoe zit het bij een faillissement, als ze bijvoorbeeld een bende schulden hebben gemaakt ben ik daar mede verantwoordelijk voor met mijn 25% aandeel?