• 0

How to identify a caller

Voor een telecommunicatie project dat ik aan het uitwerken ben, is het noodzakelijk dat degene die gebeld wordt weet wie er aan de ander kant van de lijn is. Even buiten beschouwing latend wat er allemaal nog meer omheen hangt, maar ik ben dus op zoek gegaan naar de wijze waarop je zou kunnen identificeren wie er aan de lijn hangt, voordat je de telefoon opneemt. We kennen allemaal wel de caller id, het nummer wat in je scherm verschijnt van degene die dan belt, maar dan weet je nog niet wie er aan de lijn hangt.

 

Als je zoekt met google op "caller id" krijg je tonnen met informatie over dit concept. Zo ben ik al een tijdje aan het struinen op deze mooie zaterdagavond, maar heb nog niet echt iets bruikbaars gevonden.

 

Het systeem dat ik voor ogen heb, zou kunnen toelaten dat een beller bijvoorbeeld eerst iets zegt, zo van "Hallo Perry hier Erik ik bel je even voor dat en dat". Vervolgens zou het systeem moeten herkennen dat het werkelijk Erik is die mij belt.

 

Iemand hier wel eens wat over gevonden?

 

Hoe zou je op een andere manier een beller kunnen identificeren?

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe bedoel je 'identificeren'? Tot op welk niveau? Ik bedoel, als je het telefoonnummer of, zoals je al zei, het caller id van de persoon weet, is deze in zekere zin ook al geïdentificeerd.

 

Ik wil op persoons niveau. Wil weten of opa of oma mij belt(even ter illustratie, anders krijgt dit draadje een ander wending:-)) Nu zie ik alleen maar een tel nummer...als dat al aan staat!

 

Het zou met een klant nummer kunnen, wat de beller dan apart intoetst, wat op zich wel genoeg zou zijn, doch ben even alle mogelijkheden op een rij aan het zetten. Mooiste lijkt mij om de stem te herkennen, een beller weer een code moeten laten onthouden en weer een database bijhouden van al die codes is op zich wel mogelijk, maar zoek wat simpelers, ik denk aan de stem. Persoon meldt zich aan, spreekt iets in, krijgt hierdoor een id als hij/zij de volgende keer weer belt, weet je wie het is. Zijn stem moet dan vergeleken worden met zijn eerdere opname.

 

mmm, ik maak het weer erg ingewikkeld in zijn eenvoud zeker :-)

 

Zou ook met videomail kunnen wellicht, maar zover zijn we nog niet echt (alhoewel het wel in de buurt begint te komen).

 

Perry.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je 'identificeren'? Tot op welk niveau? Ik bedoel, als je het telefoonnummer of, zoals je al zei, het caller id van de persoon weet, is deze in zekere zin ook al geïdentificeerd.

 

Ik wil op persoons niveau. Wil weten of opa of oma mij belt(even ter illustratie, anders krijgt dit draadje een ander wending:-)) Nu zie ik alleen maar een tel nummer...als dat al aan staat!

 

Het zou met een klant nummer kunnen, wat de beller dan apart intoetst, wat op zich wel genoeg zou zijn, doch ben even alle mogelijkheden op een rij aan het zetten. Mooiste lijkt mij om de stem te herkennen, een beller weer een code moeten laten onthouden en weer een database bijhouden van al die codes is op zich wel mogelijk, maar zoek wat simpelers, ik denk aan de stem. Persoon meldt zich aan, spreekt iets in, krijgt hierdoor een id als hij/zij de volgende keer weer belt, weet je wie het is. Zijn stem moet dan vergeleken worden met zijn eerdere opname.

 

mmm, ik maak het weer erg ingewikkeld in zijn eenvoud zeker :-)

 

Zou ook met videomail kunnen wellicht, maar zover zijn we nog niet echt (alhoewel het wel in de buurt begint te komen).

 

Perry.

 

 

Beste Perry (en de rest die meeleest en reageert),

 

Bij mijn weten is het het simpelst te doen door de gene die jou belt er een extra code achter je nummer te laten toetsen. Hiervoor kun je een klantnummer (als het een klant is) gebruiken bijvoorbeeld, uiteraard moet je je nummer ook zonder dit bruikbaar houden en zou je hiervoor een centrale op kunnen zetten met bijvoorbeeld voip (om het simpel te houden).

 

Echter geef je aan dat je dit niet wenst. Dan zou je met bijvoorbeeld stem herkenning kunnen werken. Echter is dit niet geheel betrouwbaar (is iemand verkouden dan klinkt die persoon anders) en heb je behoorlijk dure apparatuur nodig bij mijn weten ten op zichte van het gebruik van een extra nummer.

 

Zelf zou ik als ik dat zou willen gebruik maken van asterisk en voip met voip telefoons (zien eruit als normale toestellen) of softphones (meer mogelijkheden, softwarematig). Alles heeft zijn voor en nadelen daar zal ik eerlijk in zijn. Eventueel kun je hierbij gebruik maken van een logisch systeem (bijvoorbeeld: [normale telnummer] [postcode] [geslacht (man=1, vrouw=2)] [huisnummer]). In het systeem dat ik zomaar even bedenk (2 seconden werk) blijft het mogelijk dat je de verkeerde naam ziet, bij klanten en bedrijven die je bellen kun je het nog weer iets anders aanpakken en uiteindelijk kun je zo vanuit 1 nummer een paar miljard nummers creeren zonder problemen.

 

Elke optie heeft zijn voor en nadelen en derhalve moet je dat goed uitwerken en afwegen voor je tot aanschaf over gaat.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt,

 

Nog steeds het een en ander uit te puzzelen, maar denk inderdaad dat het zelfs iedere klant een eigen nieuwe telnr geven of een extra code er achter een oplossing kan zijn. Even naar de tekentafel.

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de achterliggende gedachte Perry ?

 

Er zijn genoeg crm toepassingen die aan de hand van het caller id de juiste gegevens op het scherm zetten, wat wil jij toevoegen ?

 

Er zijn mensen die met een geheim nummer bellen en dan werkt dat bijvoorbeeld niet.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Er zijn mensen die met een geheim nummer bellen en dan werkt dat bijvoorbeeld niet.

 

Ja precies, ik heb twee dingen nodig:

1. Een terugbelnummer.

2. Een id van de persoon, voor zover als mogelijk is.

3. Enigszins voorkomen dat iemand bewust of onbewust een ander terugbelnr opgeeft.

 

Maar ik denk dat ik er al uit ben...althans...gaan kijken of dat haalbaar is.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

He Perry,

 

Ik denk dat het antwoord op je vraag niet zo complex is als je denkt.

De meeste bedrijven werken met een telefoniste, zij vraagt met wie ze spreekt alvorens zij de verbinding doorzet. Dan voegt zij een code toe en jij weet exact wie je belt.

 

Zo complex kan eenvoud zijn ;D

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.