• 0

Wat moet ik als distributeur gaan berekenen?

Ik wil uit de VS en Rusland wat accesoires voor Ipods en Macs gaan inkopen. Ik wil dat niet zelf via een (web)winkel gaan verkopen, maar eerst aan paar winkels doorverkopen als zijnde een kleine distributeur.

 

Als ik 15% winst wil maken na aftrek kosten, is dat een normaal percentage? Hoeveel moet ik daarnaast nog berekenen voor mijn kosten (import, opslag, administratie), bijv 10%? Dus in totaal 25%?

 

Als de retailer dan ook 25% winst wil maken, hoeveel korting moet ik dan vragen bij de fabrikant in de VS. Ik krijg daar bijv 40% korting op de consumentenprijs, dan kan ik en de retailer toch maar een hele kleine marge halen?

 

Daarnaast, wat bereken ik qua vervoer aan de retailer. Als hij een keten heeft van 10 winkels, dan is 1 keer versturen naar de hoofdzaak natuurlijk voordeliger voor hem dan naar 10 winkels, maar naast dat, kost dat mij veel meer tijd.

 

een hoop vragen dus.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sander,

 

Als ik jouw verhaal zo lees zit je nog helemaal aan het begin van het traject om te gaan ondernemen.

En om maar met de deur in huis te vallen, begin eerst eens aan het schrijven van een ondernemingsplan.

Een dergelijk plan zal jouw na eerst veel vragen uiteindelijk antwoord gaan geven of het zinvol is deze producten te importeren.

 

Om een paar doosjes uit Rusland? en Amerika over te laten komen daar komt veel meer bij kijken, denk aan invoerrechten, transportkosten, verzekering, afhandeling garantieclaims, enzovoort.

Werk je plan eerst uit, en kom dan terug met gerichte vragen.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik ben echt aan het oriënteren. Maar juist omdat ik wat contact heb gehad met een paar fabrikanten naar aanleiding van wat artikelen die ik heb geschreven, wil ik eens kijken of ze mij een interessant aanbod geven en of er eigenlijk wel wat winst valt te maken na aftrek van alle tijd en kosten.

 

vervoerskosten, invoerrechten heb ik al aardig op een rijtje, maar vroeg me juist daarom af wat 'normaal' is.

 

Businessplan is een goed idee. Heb je een tip waar ik daar een opzet van kan vinden?

 

dank voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

percentages worden zo hoog of zo laag als je ze kunt onderhandelen. Hangt af van de machtspositie van de retailer, fabrikant en distributeur. Sommige hardware leveranciers slagen er in de resellers zo onder druk te zetten dat ze zelf 60% marge hebben en de distributeur maar 3%. Andere hardware leveranciers maken zelf maar 3%.

 

Nico heeft wel gelijk, er komt wel eea bij kijken aan kosten en tijd en zo. Ik zou gewoon 's wat proberen, laat 's wat onderdelen over komen en verkoop ze hier aan een winkelier. Sluit geen deals voor langere tijd, want je wilt eerst weten hoe het allemaal gaat werken. Na zo'n eerste kleine zending krijg je gevoel voor het proces (wat moet je allemaal doen), de kosten, en voor je onderhandelingspositie (hoe moeilijk doet de winkelier, hoe moeilijk doet de fabrikant).

 

Heb je nagedacht over service en garantie? Stel een winkelier koopt 100 artikelen van je, en tien komen er kapot terug? Daar kun jij niks aan doen, maar je moet wel service leveren.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.