• 0

Enkele vragen IB Eenmanszaak

Hallo,

 

Ik ben bezig met de IB aangifte. Nu zit ik even vast. Mijn vraag is:

 

Wat vul ik in bij "Ondernemingsvermogen begin boekjaar"? Is dit het bedrag dat ik in totaal op mijn rekening heb staan, minus mijn eigen uitgaven? Of is dit het totale verzamelinkomen dat ik vorig jaar heb aangegeven? Of zelfs iets heel anders? Ik weet het even niet meer. :o

 

En bij activa en passiva zit ik ook vast. Wat vul ik bij activa in, en wat bij passiva?

 

Ik weet dat dit misschien basis dingen zijn van het boekhouden maar ik zit nu echt vast.

 

Kan iemand mij hiermee helpen? Thanks

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat is het verschil tussen "nominale waarde" en "boekwaarde einde boekjaar"?

 

En bij liquide middelen, vul ik daar de totale banktegoeden (inclusief voorgaande jaren), of alleen wat ik verdiend heb in 2005?

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn echt de beginselen ja. Als je niet weet wat activa en passiva is.

 

Activa zijn bezittingen die je hebt zoals inventaris en vervoermiddelen waar je op afschrijft. Of bijvoorbeeld vorderingen, debiteuren per 31 december alsmede liquide middelen. Passiva bestaan dan uit eigen vermogen, kortlopende schulden, crediteuren en leningen.

 

Activa zijn dus bezittingen en passiva schulden.

 

Wat wil je verder nog weten :)

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

ja ik ben een beginner ??? ;D

 

Deze vragen heb ik nog:

 

- Wat vul ik in bij "Ondernemingsvermogen begin boekjaar"?

- Wat is het verschil tussen "nominale waarde" en "boekwaarde einde boekjaar"?

 

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

ja ik ben een beginner ??? ;D

 

Deze vragen heb ik nog:

 

- Wat vul ik in bij "Ondernemingsvermogen begin boekjaar"?

Wat je eigen vermogen van eind vorig jaar was is het begin ondernemingsvermogen van dit jaar

 

- Wat is het verschil tussen "nominale waarde" en "boekwaarde einde boekjaar"?

in welk verband? van je liquide middelen pak je dus het saldo per 31/12

 

is een boekhouder geen oplossing voor je in de toekomst?

 

Thanks!

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Ja een boekhouder ga ik volgend jaar waarschijnlijk wel doen. Al is het trouwens alleen enkele puntjes die ik nog niet begrijp, heb voor de rest wel alles op orde. Het is alleen het "waar in te vullen" probleem wat ik heb.

 

Als ik het goed heb is het dus zo dat je bij Liquide middelen je ondernemingsvermogen van eind vorig jaar optelt bij je totale eigen vermogen van dit jaar? Of je totale opbrengsten uit onderneming van dit jaar?

 

En bij Passiva Ondernemingsvermogen doe je dit ook?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee je zit er helemaal naast

Je hebt een resultatenrekening met:

 

Omzet: 1000

Inkopen 500

Brutowinst 500

 

Algemene kosten 100

Afschrijvingen 100

 

Winst = 300

 

Daarnaast heb je een balans met je bezittingen en schulden.

 

Heb je meer hulp nodig neem gerust contact op. Ik help je graag!!

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor al je hulp mtf.

 

Zo'n resultatenrekening heb ik natuurlijk ook. Al het andere wat ik in moet vullen weet ik ook. Ik zit alleen nog met de passiva en activa en dan ben ik klaar. Sleep me erdoorheen ;)

 

De onderwerpen van activa en passiva begrijp ik nu maar is het dus zo dat activa en passiva alles wat je hebt opgebouwd de laatste jaren, invult, inclusief 2005? Dit moet haast wel, want dat is de enige manier hoe ik goed uitkom bij het Overzicht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij een pc koopt in 2004 ga je daar op afschrijven. Dus ook in 2005.

Hierdoor daalt je boekwaarde van de inventaris!!

 

Dus het is echt een overzicht met je bezittingen en schulden. Hetgeen je dan per saldo overhoudt is je eigen vermogen per 31/12/05

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan is het dus duidelijk dat activa en passiva voor alle voorgaande jaren, inclusief dit jaar telt. Ik dacht eerst dat je bij activa en passiva alleen voor 2005 moest aangeven maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Nou kom ik ook goed uit. Bij liquide middelen vul ik nu eigen vermogen + vermogen 2005 in en dan zit dat deel goed.

 

bedankt

Link naar reactie
  • 0

heb hem al ingeleverd maar nog ff een vraagje ;D Voor de volgende keer.

 

Vul je bij Activa --->> Liquide middelen en bij Passiva --->> Ondernemingsvermogen ook je eigen vermogen van het einde van het jaar in? Ik heb bijvoorbeeld al een voorlopige aanslag betaald waardoor mijn eigen vermogen nog voor het einde van 2005 verdrieminderd (is dat een woord ???) is. En ik heb ook een aantal aankopen gedaan voor eigen bezit. Dus kortom vul ik daar dat bedrag in, of vul ik het totale bedrag wat ik met mijn onderneming verdiend heb, zonder aftrek van eigen aankopen en voorlopige aanslag?

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

prive uitgaven vul je al ergens anders in volgens mij

dus lijkt me dat je dat af moet trekken

het moet gewoon het saldo zijn van je eigen vermogen (daar zijn je prive uitgaven al van af getrokken ) volgens mij

 

maar weet het niet zeker!!

ben geen boekhouder :p

Link naar reactie
  • 0

Het Eigen vermogen (of Kapitaal of fiscaal ondernemers vermogen) betaat uit:

 

Beginbalans per 1-1

Plus Resultaat lopend Jaar

Minus Priveonttrekkingen

Plus Privestortingen

Is Eindbalans per 31-12

 

Als jij in een jaar Inkomstenbelasting van een zakelijke rekening hebt betaalt, dan valt dat aan te merken als een prive onttrekking, en vermindert het vermogen per 31-12. ( het is overigens aan te bevelen om daar binnen het vermogen een aparte grootboekrekening voor aan te maken, maar dat even terzijde.

 

Wat je verdiend hebt in een jaar vul je op de resultatenrekening (of verlies en winstrekening of fiscale winstberekening) in. Het resultaat daarvan wordt 'tegen' geboekt in het Kapitaal op de balans.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Het Eigen vermogen (of Kapitaal of fiscaal ondernemers vermogen) betaat uit:

 

Beginbalans per 1-1

Plus Resultaat lopend Jaar

Minus Priveonttrekkingen

Plus Privestortingen

Is Eindbalans per 31-12

 

Als jij in een jaar Inkomstenbelasting van een zakelijke rekening hebt betaalt, dan valt dat aan te merken als een prive onttrekking, en vermindert het vermogen per 31-12. ( het is overigens aan te bevelen om daar binnen het vermogen een aparte grootboekrekening voor aan te maken, maar dat even terzijde.

 

Wat je verdiend hebt in een jaar vul je op de resultatenrekening (of verlies en winstrekening of fiscale winstberekening) in. Het resultaat daarvan wordt 'tegen' geboekt in het Kapitaal op de balans.

 

Ok, ik begrijp dat prive ontrekkingen het eigen vermogen verlaagt maar het is dus wel zo dat je je eigen vermogen op de activa en passiva balans invult, en niet alleen wat je verdiend hebt? Ik begrijp aleen niet wat je bedoeld met tegengeboekt in het kapitaal op de balans?

Link naar reactie
  • 0

Het Eigen vermogen vul je in bij passiva / aan de credit-zijde. Niet in de activa. Waar haal je dat vandaan? De activa is een staat van de bezittingen van de onderneming.

 

Het Resultaat van je resultatenrekening wordt toegevoegd aan het kapitaal. Technisch gezien wordt daarmee het saldo resultatenrekening in het kapitaal 'tegen' geboekt. Zo iets duidelijker?

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Het Eigen vermogen vul je in bij passiva / aan de credit-zijde. Niet in de activa. Waar haal je dat vandaan? De activa is een staat van de bezittingen van de onderneming.

 

Het Resultaat van je resultatenrekening wordt toegevoegd aan het kapitaal. Technisch gezien wordt daarmee het saldo resultatenrekening in het kapitaal 'tegen' geboekt. Zo iets duidelijker?

 

 

ik dacht dat passiva en activa aan het eind een gelijk bedrag moet vormen, daarom heb ik het zo gedaan. in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
  • 0

Even een simpele vraag over IB2005 (ik heb uitstel, dus geen stress)

Ook ik krijg steeds "W&V klopt niet met balans.". Mijn eenmanszaak loopt leuk, maar ik geef prive nog iets meer uit dan de winst is.

Zeg ik nou iets raars als ik zeg dat ik met de prive-onttrekking gewoon de balans op de W&V laat aansluiten door die te berekenen ?

Dat houdt in dat ik dus gewoon alle winst onttrek, en dus eidig met 0 liquide middelen.

De prive onttrekking wordt dan eigenlijk een soort rekenkundige sluitpost.

 

Ik heb wel een zakelijke rekening, maar uitgaven doe ik toch van mijn beide rekeningen, en klanten storten abusiefelijk ook wel eens op de zakelijke. Kan ik dus wel heel strak uitrekenen (ik hou alles netjes bij) maar op zich houd ik de liquide middelen gewoon graag 0 aan het eind van het jaar, dus waarom niet. (negatieve liquide middelen kunnen overigens niet dus ik moet bijna wel, aangezien ik duurder leef dan ik kan, en mijn spaarpotje gewoon zit op te maken).

 

Kortom: krijg ik gedonder wanneer ik als prive onttrekking gewoon de volledige winst - investeringen stel ?

 

Alvast bedankt en groeten, BTW (dit zijn echt mijn initialen).

Link naar reactie
  • 0

Is zo, maar ik ben techneut, dus ik wil het snappen. (een fout van veel techneuten). Conclusie die ik, na bellen met de belasting, ook trek is dat je de zaak kloppend krijgt door je prive-onttrekking gewoon uit te rekenen. (commercieel resultaat-delta(OV)). Dit bedrag zou je dan kunnen verifieren met je werkelijke prive-bonnetjes. Maar als je meer prive uitgeeft dan je winst hebt gemaakt (en dus inteert op je prive spaargeld) klopt die som niet... en je moet de zaak toch inzenden, dus...

Voor de goede orde: je stelt zo de liquide middelen van het bedrijf 0.

Zoals uit bovenstaande wel blijkt kan ik nog niet echt een boekhouder betalen. Ook eigenlijk niet echt pluis dat er een boekhouder moet worden ingehuurd voor belastingaangifte.

Groetjes, BTW

 

Link naar reactie
  • 0

Ook eigenlijk niet echt pluis dat er een boekhouder moet worden ingehuurd voor belastingaangifte.

 

Hier voel ik me door aangesproken. Waarom zou dat niet pluis zijn ? Kun je niet beter wat minder eigenwijs zijn en een ander met meer kennis over belastingzaken je aangifte laten doen. Ik geef je gelijk dat je het wil snappen, maar doe anderen, die hun belastingzaken uitbesteden, niet te kort door aan te geven dat het niet pluis is.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

als ik het zo lees, denk ik dat hij bedoeld dat het eigenlijk makkelijk genoeg zou moeten zijn (de aangifte) dat elke ondernemer t zelf zou moeten kunnen

dat de belastingdienst t dus veel te ingewikkeld maakt

 

ben t er niet mee eens

er zijn zat mensen die geen zin hebben zich daarin te verdiepen omdat ze bezig zijn met ondernemen

ik doe het wel zelf, heb er tijd voor om me erin te verdiepen en vind het leuk en fijn om t zelf te doen

maar als je kwaliteiten bijv bij t verkopen van je product liggen, hou je dan idd daar gewoon mee bezig en laat de boekhouder de rest doen :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.