• 0

Kosten automatisering

Ik heb voor mijn nieuwe bedrijf een aantal offerte's opgevraagd voor pro actief beheer van ons netwerk 10 pc + server aantal werkstations.

 

Ik wil het goed aanpakken back-up etc moet gecontroleerd word. Noem maar op.

 

Maar de drie offerte's die ik heb gehad lopen zeer uit een. Kan iemand mij vertellen wat nu gangbaar is? Is een windows omgeving met diverse applicaties.

 

Mvg

 

Koen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Koen, ik heb in een persoonlijk bericht even een antwoord gegeven. Aangezien het verder ging dan een korte reactie, 3pag.

 

Samenvattend.

Automatiseringsbranche is heel divers en er wordt nog vaak met de dollarblik gedacht.

 

IT moet je bedrijf ondersteunen en de offerte moet bij je bedrijf aansluiten. Hiervoor is naast IT kennis ook organisatie en branche kennis nodig.

 

Goed advies en een bewuste investering in het begin bespaart veel problemen later. (geen klonen maar zakelijke systemen en legale software) Zorg voor een goede hardware garantie met name op de server en correcte service afspraken. Als de server uitvalt zitten 10 man duimen te draaien.

 

mvg

Diederik

Link naar reactie
  • 0

Koen,

 

Het is natuurlijk maar net afhankelijk van de eisen die je stelt. Waarschijnlijk zijn de offertes gebasseerd op het aantal uren die de betreffende bedrijven denken kwijt te zijn aan de werkzaamheden.

Daarnaast is het natuurlijk ook nog afhankelijk van het feit of ze zelf apparatuur gaan / willen leveren, etc.

Iets te weinig info in je startpost dus om hier een eenduidig antwoord op te geven, wat mij betreft.

Om wat voor OS-en gaat het, 10 pc's = 10 werkplekken? Printservers e.d.? Wat voor branche, wat voor software heeft men mee te maken? Hoe hoog moet de uptime zijn? Kunnen werkzaamheden overdag gewoon worden of moet het in de avond?

Allemaal vragen die beantwoord moeten worden voor een goed advies....

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben alleen windows.

 

Het moet gewoon goed zijn, we willen er zelf niets aan doen, nog geen account maken.

 

Nu hebben we een offerte van een bedrijf wat pro-actief beheer doet en alles uit handen neemt. Ze beschikken zelfs over een servicedesk.

 

Alleen wat is reeel en wat gaat er zoal fout binnen zo'n netwerk? Ik heb nog niet vernomen wat zoal de werkzaamheden zijn etc. Mijn vraag is: Welke bedrijf heeft nu ook zoiets lopen of heeft er ervaring mee. Ik heb weinig aan verkapte recalme (hoe goed deze ook is bedoeld) Een IT bedrijf kan toch wel inschatten wat de werkzaamheden zijn.

 

Er ligt hier bijv. een offerte van €650.00 p/m, maar dit is wel inclusief alles.

Servicedesk, onderhoud noem maar op, Het enige wat er buiten valt is nieuwe programma's en uitbreiding.

 

Mvg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Koen kun je aangeven hoveel uren ze daarvoor denken te "supporten"bij jou? Ik heb namelijk zulke contracten ook lopen met klanten waarbij ik alles heb opgezet en daarbij heb ik aan alleen systeembeheer werkzaamheden (dus het laten functioneren van de systemen) niet meer dan een 10 uur werk per maand. Echter nieuwe installaties en specifieke problemen bij applicaties als exact/lotus/perman/oracle gaat meer tijd in zitten.

 

Kortom de inschatting is moeilijk te maken zonder dat je weet wat er aan hard en software wordt gebruikt.

 

Ook hardware is erg belangrijk. Hoe beter dat is geregeld hoe minder werk er gedaan hoeft te worden om het te beheren.

 

Hebben ze ook een verplichte reactietijd van 4 uur of iets dergelijks?

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf doe het als volgt: ik reken € 50,00 per uur. Koopt men uren vooraf in, betaalt men € 30,00

 

Dus: wil je een contract van 8 uur per maand (zeg twee per week), kost je dat € 240,00. Elk extra uur is € 50,00 extra. Vooraf ingekochte uren ben je kwijt als je ze niet gebruikt, maar uiteraard zorg ik er zelf ook wel voor dat die uren vol komen, gewoon met het plegen van bijvoorbeeld onderhoud.

 

Nu ben ik absoluut geen netwerkspecialist, maar richt ik me met name op kleinere bedrijven, zeg tot ongeveer 5 werkplekken. Voor deze doelgroep is een 'echt' bedrijf vaak gewoon te duur. Als gevolg hiervan wordt er ook veel minder 'speciale' software gebruikt, wat het onderhoud makkelijker maakt.

 

Volgens mij is die € 50 p/u redelijk standaard in deze branche. Het aantal uren is uiteraad afhankelijk van je situatie.

'Extra' dingen zoals een verplichte responstijd en een goed bereikbare helpdesk zullen de totaalprijs uiteraard wat opdrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Het support is 24 uur per dag, er komt een soort "probe" die realtime alles in de gaten houd.

 

Verder hebben ze ook een servicedesk waar wij naar kunnen bellen voor office problemen etc.

 

Dit zit allemaal in dat bedrag.

 

Alleen updaten van nieuwe versies en nieuwe installaties uitbreiding etc is op nacalculatie.

 

Dus voor die 650 krijg je veel maaaaar heb je dit ook allemaal nodig? Je kan ook nog op een andere basis de diensten afnemen maar dan moet je bellen naar een 0900 nummer en word je daar op afgerekend.

 

Ties nie makkelijk maar het moet goed zijn.

 

Hebben ze ook een verplichte reactietijd van 4 uur of iets dergelijks?

 

Dit bieden ze zelf al aan..

 

:)

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf doe het als volgt: ik reken € 50,00 per uur. Koopt men uren vooraf in, betaalt men € 30,00

 

Dus: wil je een contract van 8 uur per maand (zeg twee per week), kost je dat € 240,00. Elk extra uur is € 50,00 extra. Vooraf ingekochte uren ben je kwijt als je ze niet gebruikt, maar uiteraard zorg ik er zelf ook wel voor dat die uren vol komen, gewoon met het plegen van bijvoorbeeld onderhoud.

 

Ja zal je net zien 3/4 de maand zijn de uren op gebeurd er wat.

Link naar reactie
  • 0

Dus voor die 650 krijg je veel maaaaar heb je dit ook allemaal nodig?

 

Ik denk dat je voor jezelf de vraag moet stellen hoe belangrijk is ICT binnen mijn organisatie. Wat zijn de gevolgens als ik 1 volledige dag daar niet over kan beschikken. En wat zijn de gevolgen bij 2,3,4,5,6,7 dagen??

 

Als je al vlekken in je nek krijgt als je 1 uur geen werkende computer hebt dan raad ik je aan een goed contract af te sluiten, maar is het geen probleem dat je 7 dagen er geen gebruik van kan maken dan heb je natuurlijk geen uitgebreid contract nodig. Uiteraard zijn dit wat extreme voorbeelden. Echter ik hoop dat je daarbij nagaat wat de gevolgen zijn bij de verschillende scenario's. Pas dan kun je bepalen of zoiets voor jullie een passende oplossing is.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Koen,

sorry dat je mijn bericht heb opgevat als verkapte reclame het was meer om je in te lichten over de huidige situatie bij de grote leveranciers en de mogelijkheden die er nu zijn.

 

Een tussenman kan zeggen ik stop dit voordeel geheel in eigen zak en geef dit niet aan de klant. Op basis van mijn gegevens kun je zelf kijken op welke wijze de offertes in of uit de pas lopen.

 

Het bedrag aan 650 per maand is te hoog. Een netwerk zoals je dat voorstelt met eigenlijk alleen office clients, geeft een minimale belasting voor een servicedesk. Als ik kijk naar de eerder genoemde klant (30buiten,90binnen, 12servers) kortom groot MKB, is dat een belasting van gem 12 uur per maand. 2-4 uur voor de server en 8-10 voor gebruikers vragen. terugkijkend naar jouw situatie zou dit neer komen op E100-200 per maand, waarin zowel systeembeheer zit als ook afhandeling van de verwachte vragen.

 

Als ik kijk naar een bedrijf dat meer in jouw buurt zit 1 server en 20 clients die hebben zonder service contract in 2005 E6200 voor hun kiezen gekregen conform normale prijzen. Zij krijgen voor elk uur remote,on-site,telefonisch een factuur. In dit bedrag zit ook een herbekabeling en een herinstall van de server ivm met waterschade door een ongelukkig gebroken standleiding van het riool en ook een OS upgrade SP2. Dit komt dus neer op 516pm zonder goedkope uren binnen het servicecontract

 

Conclusie. Een servicecontract is niet zalig makend en alleen een vast stroom van uitgaven voor jou en inkomsten voor het IT bedrijf.

Een correcte servicedesk zal je altijd helpen ook al heb je geen contract. Als het goed is opgeleverd en de mensen weten hoe ze ermee dienen om te gaan heb je bijna geen service contract nodig dus waarvoor 650 pm betalen. Dit is bijna je leaseprijs voor al je apparatuur. Houd dit in je zak en koop een extra server of andere hardware om redundantie in te bouwen in je netwerk.

 

mvg Diederik

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf doe het als volgt: ik reken € 50,00 per uur. Koopt men uren vooraf in, betaalt men € 30,00

 

Dus: wil je een contract van 8 uur per maand (zeg twee per week), kost je dat € 240,00. Elk extra uur is € 50,00 extra. Vooraf ingekochte uren ben je kwijt als je ze niet gebruikt, maar uiteraard zorg ik er zelf ook wel voor dat die uren vol komen, gewoon met het plegen van bijvoorbeeld onderhoud.

 

Ja zal je net zien 3/4 de maand zijn de uren op gebeurd er wat.

 

Dan komt er gewoon een monteur / systeembeheerder, alleen betaal je wat extra. Maar denk erom dat als het goed is deze mensen voor 90% preventief werken!

 

Maar goed, ga voor jezelf eens na (zoals hierboven al gezegd) wat een niet werkend systeem je kost. Met andere woorden, hoe belangrijk is je (it)infrastructuur voor je bedrijf. Kun je evengoed werken / orders aannemen / geld verdienen als je twee dagen lang geen werkend netwerk hebt? Dan is een dergelijk contract overkill. Wil je 24/7 een werkend systeem hebben omdat orders ook 's nachts gewoon per mail kunnen binnen komen en dan automatisch door je software verwerkt worden? Dan tast je wat dieper in de buidel.

Link naar reactie
  • 0

Wil je 24/7 een werkend systeem hebben omdat orders ook 's nachts gewoon per mail kunnen binnen komen en dan automatisch door je software verwerkt worden? Dan tast je wat dieper in de buidel.

 

Ik zou deze server bij een isp plaatsen, als het zo belangrijk is.

De colocatie kosten zijn meestal verwaarloosbaar ten opzichte van alle extra kosten voor een 24/7 in huis oplossing met alles wat erbij komt kijken. Redundantie in lijnen, servers, stroom, brand en inbraakbeveiliging en uiteraard kapotte riool pijpen.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal waar Ralpje. Maar laten we nog even extremer trekken.

 

Naarmate je structuur kritischer wordt, wil je eigenlijk geen regulier servicecontract meer!!

 

Iemand die kan kiezen tussen 2 taken de ene normaal betaald en de andere op het uurtarief van een servicecontract, zal in de verleiding komen om de dure uren eerst te pakken en dan pas zijn servicecontract te voldoen. Uren binnen het servicecontract zijn al binnen en eigenlijk opvulling van loze uren die andere niet. En een responstijd van 4 uur is ook nog gehaald als je net op tijd binnen bent.

 

Maximale downtime afspraken zijn in zo'n geval beter. Tja en daar hangt wel een prijskaartje aan. Een extra server in het rack just in case (het liefst warm), clusters en/of vmware maakt het leven een stuk zekerder.

 

Maar stel dat je 's ochtends aan komt rijden en je wordt voorbij geracet door de brandweer. Je draait de straat van je kantoor op en je ziet het net nog instorten. In zo'n geval kun je weinig doen als je hier geen rekening mee hebt gehouden.

 

Vaak denken mensen als mijn data maar veilig is op een backup tape (vaak blijft die op het kantoor), maar als je kantoor afbrandt en je staat met 40 man op straat, is die data niet echt nuttig.

 

Een uitwijkcentrum is duur en met de huidige kantoorleegstand kun je het zelf goedkoper realiseren.

 

In dergelijke situaties is niet iedereen nodig dus op je eigen uitwijklocatie kun je met een minimum aantal mensen de business verder draaien, maar je moet er wel al rekening meegehouden hebben,

rerouting van tel, ip etc. De andere medewerkers stuur je naar huis en als je vooruit hebt gedacht heb je opgenomen in hun arbeidscontract dat je in specifieke gevallen je ze kunt verplichten om hun vrije dagen op te nemen, verlies je niet drastisch veel uren. Welke je straks weer hard nodig hebt bij het inrichten van je nieuwe kantoor en dan wil je niet dat er mensen op vakantie gaan.

 

Kortom waar houdt de IT op en begint eigenlijk disaster recovery.

Of netter samengevat de probabilistische organisatie

 

mvg diederik

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben we een offerte van een bedrijf wat pro-actief beheer doet en alles uit handen neemt. Ze beschikken zelfs over een servicedesk.

 

Nog even een kleine reactie hierop.

 

Stel je koopt een duur en ingewikkeld koffiezetapparaat en het werkt niet en je belt de helpdesk en ze kunnen je niet goed helpen, want het is zo uniek, dan baal je van die mensen die niets weten van jouw product.

 

In de IT is dit ook het geval. Jouw situatie is specifiek en uniek, uiteraard wel met analogieen naar andere vergelijkbare oplossingen, maar als er problemen zijn, dus geen office vraag, wil je niet terug vallen op klara of jan van de helpdesk maar direct op die persoon of personen die bij jou geweest zijn en alles ingericht hebben.

 

mvg Diederik

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe afhankelijk ben je met 14 PC's ????? Nou nogal makkelijk lijkt mij. Als het uitvalt ziten er 14 mensen naar het plafond te kijken. Ik ga er van uit dat dit in elk bedrijf toch wel het geval is.

 

We verzanden in een overloze discussie.

 

Ik heb de offerte's er eens op nagelezen.

 

1 offerte betalen we € 450.00 per maand, geen extra kosten, beschikking over een helpdesk.

 

De andere heeft het over een bedrag van €150.00 maar kijkt alleeen naar de server.

 

Ik heb het nu maar eens anders aangepakt.

 

1. Ik heb alle bedrijven gevraagd naar het aantal gecertificeerd mensen welke zij in dienst hebben.

 

2. Ook ga ik een kijkje nemen hoe ze de monitoring en servicedesk in elkaar hebben steken.

 

Bij een aantal andere bedrijven heb ik eens nagevraagd hoe zij dit allemaal hebben geregeld. Kwam eigenlijk tot de conclussie dat het niet geregeld was. Of het was een kennis van een vriend zijn collega die het netwerk onderhiled en zo zag het er dan ook meestal uit.

 

Affijn ik heb info genoeg. Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

De discussie wordt misschien wat overtrokken maar de handelswijze om te kijken naar het aantal gecertificeerden is ook niet correct. Wie zegt dat als jij belt je uberhaupt geholpen wordt door de gecertificeerde persoon. Een helpdesk is niets meer dan een muur tussen jou en de echte kennishebbers. MSCE en andere mooie certificaten zijn vaak niets anders dan papierentijgers. Dat iemand leuk kan leren en reproduceren, geeft niet aan of iemand weet wat hij doet.

 

De tentamens in de universitaire wereld worden steeds meer multiple choice (geneeskunde groningen) Laat ik zo iemand in me snijden? Mijn reactie in een andere thread hierop.

 

Ik hoor steeds meer geruchten dat het met de motivatie van studenten ernstig is gesteld. Als we dit stand houden door almaar enquetes in te vullen, heb ik zo iets van...

Perry

 

De invoering van het studiehuis destijds (PGO probleem gericht onderwijs) is hier debet aan. In conreto was dit wel een aardige leermethodiek, ze leren zelf werken en informatie vergaren. Alleen in plaats van zelf op onderzoek uit te gaan en informatie in te winnen zijn velen zich als luiaards vanachter hun pc gaan vergrijpen aan de eenvoudige mogelijkheden: enquetes, polls etc etc. Met een beetje geluk vinden ze het gehele werkstuk al op internet.

 

Het niveau van de eerste lichting studenten na de invoering van het studiehuis was bedroevend slecht. Eigenlijk was van velen het niveau te laag om toegelaten te worden.

 

Als we nu elke enquete en informatie inwinning lukraak invullen zonder ooit iets te zien van een analyse of synthese, waarop we dan weer een reactie kunnen geven, zitten we straks met afgestudeerden mensen die een baan zoeken maar eigenlijk niets weten en niet tegen kritiek kunnen.

 

Afgelopen maand heb ik er al eentje in de eerste maand, gevraagd maar niet meer te komen. Je weet dat het niveau van afgestudeerden niet is wat je hoopt, maar toch geef je iemand een kans, maar als blijkt dat die dan toch niet wil bij leren binnen het bedrijf, mogen ze het pand verder vanaf de straat bekijken.

 

died

 

 

Ik wens je succes in je zoektocht.

Link naar reactie
  • 0

Beste Koen, Er bestaat hele goede software die eenvoudig te beheren is die zowel de backup voor de windows servers regeld, een anti virus en anti spyware oplossing in zich heeft, de data van de lokele pc's/desktops backupped en een desktop migratie tool in zich heeft. allemaal te beheren vanuit 1 console. Maak er zelf ook gebruik van, dan voor 4 pc's. heb 24*7 support dus kan altijd aankloppen. Kind kan de was doen en bespaard mij een hoop kosten van al die goede bedoelde ex-systeembeheerders die voor zichzelf zijn begonnen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wil je 24/7 een werkend systeem hebben omdat orders ook 's nachts gewoon per mail kunnen binnen komen en dan automatisch door je software verwerkt worden? Dan tast je wat dieper in de buidel.

 

Ik zou deze server bij een isp plaatsen, als het zo belangrijk is.

De colocatie kosten zijn meestal verwaarloosbaar ten opzichte van alle extra kosten voor een 24/7 in huis oplossing met alles wat erbij komt kijken. Redundantie in lijnen, servers, stroom, brand en inbraakbeveiliging en uiteraard kapotte riool pijpen.

 

Als de server bij een ISP wordt neergezet, zal er ook een glasvezel kabel aangeschaft moeten worden, en dat is ook niet goedkoop :)

 

Manolito van de Wouw

Clickbizz Internet Solutions

http://www.clickbizz.nl

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.