• 0

Donaties en de boekhouding

Ik ben sinds een aantal dagen samen met een paar andere mensen een stichting gestart met als doel ondersteuning van een ontwikkelingsproject. Omdat we met deze stichting als enige inkomstenbron donaties ontvangen, vroeg ik me af hoe ik deze moet boeken in de boehouding?

 

Ik kwam al zover dat je een vermeerdering op je bank grootboekrekening krijgt, maar waar boek je dan de 'vermindering' op (de boekhouding moet immers 'in evenwicht' zijn)? Een resultaatrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

OK, bedankt voor je antwoord. Als ik het allemaal goed begrijp komt een boeking van een donatie er als volgt uit te zien:

 

Donateur stort EUR. 100,- :

 

1100 Bank (balans) - 100 debet

8600 Ontvangen donaties (resultaat) - 100 credit

 

Als ik vervolgens die 100 euro zeg maar gebruik voor het daadwerkelijke goede doel ziet dat er als volgt uit:

 

8600 Ontvangen donaties (resultaat) - 100 debet

4500 Uitgekeerde hulpgelden (resultaat) - 100 credit

 

Maar waar komt in deze laatste transactie de bank dan kijken (het bedrag wordt immers per bank overgeboekt)?

 

 

Of sla ik de plank nu volledig mis?

Link naar reactie
  • 0

als je geld uitgeeft voor het goede doel is de boeking:

 

uitgekeerde hulpgelden 100 debet

aan bank 100 credit

 

door de rekeningen ontvangen hulpgelden en uitgekeerde hulpgelden met elkaar te vergelijken kun je in één oogopslag zien hoeveel (of hoe weinig) er in de stichting blijft zitten.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik kom er nog niet uit met donaties.

Ik heb een donatie in natura ontvangen in de vorm van een productiemachine.

Die staat nu netjes op mijn balans, aan de linker kant.

 

Op mijn winst- en verliesrekening staat de tegenwaarde in geld aan de rechterkant.

Vervolgens heb ik dat via mijn Dakboek Kas overgeboekt naar de grootboekpost "Productiemachines", alsof ik het ding gekocht en betaald had.

 

Ziet er allemaal keurig uit, maar volgens mij is de waarde van de onderneming nu toegenomen met de prijs van die productiemachine. En dat zie ik niet terug op de balans. De enige creditpost op mijn balans is nog steeds mijn initiele investering.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ga je met die machine doen? Productie draaien of weggeven? In ieder geval niet via kasboek boeken, maar rechtstreeks op machines of voorraad te doneren goederen o.i.d., afhankelijk van wat je er mee gaat doen. Dus:

 

machines (of voorraad, balans)

aan ontvangen donaties (evt in natura erbij, dus nieuwe rekening, resultaat).

 

PS: waarde van de onderneming???

Edit: ik raak een beetje in de war door de koppeling aan een (heel) oud topic van iemand anders. Waarom krijg je een donatie, van wie (welke relatie)? Heb je iets meer achtergrondinfo?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

We zijn een soort stichting die een virtueel tijdschrift uitgeeft.

Ik zeg "een soort stichting" omdat dit zich allemaal afspeelt in de virtuele wereld die Second Life™ heet.

Toch moet ook daar je boekhouding kloppen, zeker als je met een grote groep mensen samenwerkt. Ze willen weten waar hun geld gebleven is, terwijl ik er alleen maar geld in gestopt heb. Een sluitende boekhouding kan dat aantonen.

 

Hoe dan ook, we zijn van start gegaan met een budget van 20000 Linden Dollar (ongeveer 50 Euro) dat ik voor onbepaalde tijd rentevrij aan de club heb uitgeleend.

 

Een bevriende relatie heeft ons een machine cadeau gedaan, waarmee we ons tijdschrift kunnen verspreiden naar onze lezers in Second Life. Die machine blijft dus ons eigendom en wordt gebruikt in het productieproces. De prijs van die machine is 3750 Linden Dollar (bijna een tientje ;) ) als je hem zou moeten kopen.

 

Volgens mij is de "waarde van de onderneming" daarmee toegenomen van 20000 naar 23750 Linden Dollar. Maar dan wil ik dat bedrag ook terugzien op de onderste regel van mijn balans.

 

™: "Second Life" is a registered trade mark of Linden Labs.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.