Jump to content
phatbas
Verberg

Organisatie, personeel? waar moet ik beginnen?

vraag

Beste lezers,

 

Ik ben ook bezig met een ondernemersplan, maar ik loop vast op het onderdeel personeel. Ik weet niet hoe ik mijn personeel moet inschatten en waar ik moet beginnen. Het gaat dus om een organisatieplan, binnen mijn ondernemersplan.

 

Wat zijn punten waar ik op moet letten? Waar kan ik beginnen?

 

Thnx

 

Groetjes bas

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hi Bas,

 

Eerst zou ik een inschatting proberen te maken van hoeveel mensen je nodig hebt. Een handige vuistregel daarbij is te onthouden dat het makkelijker is om personeel aan te nemen dan ze daadwerkelijk bezig te houden. Probeer dus met een minimale bezetting zo veel mogelijk te doen.

 

Zodra je een beeld hebt van wat je voor de opstart periode nodig hebt, dan moet je gaan onderzoeken wat je ze wilt gaan betalen. Er zijn legio salaris info paginas. http://salaris.pagina.nl lijkt me een goed start punt.

 

Taak omschrijvingen maken voor alle mensen die je in dienst zou moeten nemen is een redelijke spiegel of je persoon x of y daadwerkelijk nodig hebt. Als je hier weinig ervaring mee hebt zou je bijvoorbeeld op monsterboard naar de functie (die je in je eigen bedrijf wilt laten vervullen) kunnnen zoeken. De voorbeelden kan je dan mooi als leidraad gebruiken.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Van belang is inderdaad om te kijken op welke werkzaamheden binnenhet bedrijf personeel (en hoeveel) nodig is. Aan de hand hiervan maak je een functie-profiel. In het profiel worden de gewenste kennis en vaardigheden en de gewenste persoonlijke kwaliteiten aangegeven. Dit functie-profiel is de basis voor de personeelsinschatting.

 

Daarnaast zul je het in je businessplan op de begroting moeten verwerken.

 

Handige hulptools om in te zien welke bedragen er gemoeid gaan bij de diverse functies zijn:

 

Loonberekening maken : on-line gedetailleerde bruto-netto en netto-bruto salarisberekeningen (incl.fiscale aspecten, sociale verzekeringswetten, belaste en onbelaste vergoedingen en inhoudingen).

 

 

Het is van belang om te vergelijken of het salaris "marktconform" is. Zodat niet in het wilde weg de salarissen worden ingeschat op de functies.

Met behulp van de Loonindex (link op wergever) kun je zien hoe de salarissen binnen jouw bedrijf in vergelijking is met de gemiddelde salarissen op de arbeidsmarkt.

 

 

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik weet niet in wat voor zaken je aan de slag wilt, maar misschien is het mogelijk (een deel van) je medewerkers freelance in te huren. Let er daarbij wel op dat het daadwerkelijk om freelancers gaat en er niet achteraf een dienstverband blijkt te bestaan!

 

De tarieven voor een freelancer kunnen enorm lijken als je ze vergelijkt met het brutoloon van iemand die in dienst is met dezelfde functie, maar het scheelt je de werkgeverslasten, en je kunt er eenvoudig weer vanaf als het een keer niet zo hard wil lopen met de zaken.

 

--------------

Leegloop: blijft de vraag wie er nou eigenlijk leegloopt

--------------

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even stap voor stap.

 

Wat moet er gebeuren. Maak een plan van aanpak met een uren begroting voor de verschillende activiteiten.

 

Bepaal volgens wat je uit kan besteden en wat je zelf moet doen.

 

Waar kan je freelancers of uitzendkrachten voor gebruiken en wat zijn vaste werkzaamheden waar je personeel voor aan moet nemen.

 

Verdeel de uren uit je urenbegroting over de veschillende funties. Het is even puzzelen, maar dan blijkt dat je functies kunt samenvoegen.

 

Op een gegeven moment kom je er achter hoeveel nemsen je "echt" nodig hebt.

 

De kosten voor de mensen kan je vinden op de bovengenoemde sites.

 

Dus: beginn met een plan van aanpak en een urenbegroting. De rest volgd vanzelf.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 34 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept