Na veel zoeken is het me nog niet helemaal duidelijk hoe een cooperatieve vereniging inelkaar steekt. Met name de verdeling van de belangen is mij niet duidelijk.

Een coop wordt opgericht als rechtpersoon met een daarbij behorende aansprakelijkheid. Echter er word geen kapitaal gestort en er hoeven geen aandelen uitgegeven te worden. De coop bestaat uit 2 of meer leden en er wordt een bestuur aangewezen.

De bedoeling is aandelen van een BV in de coop te houden om ze zo makkelijker over te kunnen dragen. In deze situatie zou dat in ieder geval 1 groot voordeel opleveren belastingtechnisch.

De vraag is hoe verdeling van de bezittingen van de coop verdeeld worden? Ik heb statuten van andere coop's doorgelezen en bij sommige worden er aandelen uitgegeven aan de leden. Als dit gedaan wordt creeer je weer een soort BV/NV structuur wat wel het makkelijkst zou zijn. Kan dit zomaar?

Mijn inziens lijkt de coop dan verder veel op een VOF dan waarbij alles goed op papier vast moet worden gelegd.

Verder zou ik graag ervaringen/meningen horen over het gebruiken van een coop? Wat zijn de voor- en nadelen? Waarom wordt het niet zoveel gebruikt?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8636-cooperatieve-vereniging/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Een coop (bij voorkeur met uitgesloten aansprakelijkheid) is een mooi ding. Er zijn in princiepe geen aandelen, maar "leden". In princiepe is de coop van de "leden". In de statuten kan je de rechten en de plichten van de leden regelen. Je kan werken met verschillende soorten leden, die dan weer afwijkende rechten en plichten kunnen hebben. Het verschil met de VoF is dat de aansprakelijkheid beperkt kan worden. Het toetreden en uittreden van leden is ook erg eenvoudig.

Beperking van de coöp is dat het alleen activiteiten mag verrichten voor de leden. De leden zijn dus ook de klanten. Exploitatie van een gemeenschappelijk aandelenportefeuille is zo'n gemeenschappelijk doel.

Ik zie alleen het voordeel van de constructie niet helemaal. Het is toch niet zo moeilijk om aandelen van een BV te verhandelen? Als het lidmaatschap van een coop waarde vertegenwoordigd, dan wordt het ook al heel snel ingewikkeld. Je spaart alleen de notariskosten uit. Naddel van de coop is, dat gelijke leden gelijke rechten hebben. Het is heel lastig om variatie in het aandeelhoudersschap te hebben. Je kan niet twee keer lid worden of zo.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Als het lidmaatschap van een coop waarde vertegenwoordigd, dan wordt het ook al heel snel ingewikkeld. Je spaart alleen de notariskosten uit. Nadeel van de coop is, dat gelijke leden gelijke rechten hebben. Het is heel lastig om variatie in het aandeelhoudersschap te hebben. Je kan niet twee keer lid worden of zo.

Dat is ook het struikelblok. Wanneer een lid wil uittreden en een lidmaatschap een waarde vertegenwoordigd zal hij of zij daarvoor iets terug willen hebben. Het voordeel is het niet hoeven betalen van overdrachtsbelasting bij overdracht (onroerend zaak BV). Als wij daar nu 1 keer mee kunnen afrekenen dan hoeft dat binnen een coop niet meer bij latere verschuivingen. Maar dan moet er wel geschoven kunnen worden.

• 0

Beperking van de coöp is dat het alleen activiteiten mag verrichten voor de leden. De leden zijn dus ook de klanten.

Weet je dat zeker? Het is een tijd geleden dat ik het eens bestudeerd heb (ik ben verder leek in deze dingen), maar volgens mij kan een coöp in principe handelen zoals een BV. Verschil is dat, met name bij beperkte aansprakelijkheid en ook omdat geen 40 mile in guldens gestort hoeft te worden, je moeilijk financiers zult kunnen vinden en überhaupt moeilijker zaken kunt doen. Lastig is ook dat je zakenpartners bij grote deals min of meer verplicht zijn om de statuten te lezen. Vertrouwen is dus heel belangrijk. Daarom, denk ik, zie je coöperaties vaak in de landbouw (zuivel- en aardappelmeel-coöperaties; die verkopen natuurlijk gewoon aan niet-leden) en in de alternatieve hoek.

Bert mijn website>

• 0

Aangezien de coop als holding zal fungeren en voor de aandelen en het beheer van zijn eigen BV op zich zal nemen is er verder geen handel met buitenstaanders.

Mijn idee is om de coop te laten werken als een stichting administratie kantoor zoals bij overname van bedrijven vaak geadviseerd wordt. Deze houdt de aandelen van een holding/bv en geeft certificaten uit aan de leden. Hierbij komt de zeggenschap bij het admin kantoor ipv de aandeelhouders.

• 0

Beperking van de coöp is dat het alleen activiteiten mag verrichten voor de leden. De leden zijn dus ook de klanten.

Weet je dat zeker? Het is een tijd geleden dat ik het eens bestudeerd heb (ik ben verder leek in deze dingen), maar volgens mij kan een coöp in principe handelen zoals een BV. Verschil is dat, met name bij beperkte aansprakelijkheid en ook omdat geen 40 mile in guldens gestort hoeft te worden, je moeilijk financiers zult kunnen vinden en überhaupt moeilijker zaken kunt doen. Lastig is ook dat je zakenpartners bij grote deals min of meer verplicht zijn om de statuten te lezen. Vertrouwen is dus heel belangrijk. Daarom, denk ik, zie je coöperaties vaak in de landbouw (zuivel- en aardappelmeel-coöperaties; die verkopen natuurlijk gewoon aan niet-leden) en in de alternatieve hoek.

Ja, formeel is dat zo. Er zijn adviseurs die dat onzin vinden, maar zo staat het toch echt in de wet. Een coop is geen BV zonder stortingsplicht maar een echte vereniging, van en voor de leden. Vandaar ook die zuivelfabriek die toegevoegde waarde moet leveren aan de melk van de boeren. De "vereniging" van melkproducenten exploiteerd haar "eigen" zuivelfabriek.

Het houden van aandelen ten behoeve van de leden is ook een goede toepassing.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Een coop is geen BV zonder stortingsplicht maar een echte vereniging, van en voor de leden. Vandaar ook die zuivelfabriek die toegevoegde waarde moet leveren aan de melk van de boeren. De "vereniging" van melkproducenten exploiteerd haar "eigen" zuivelfabriek.

En als ik nu een coöp opricht van melkinkopers die melk inkopen bij boeren om dit vervolgens in de winkels te leggen? Ik bedoel; OK, zoals een VOF van de partners is, zo is een coöp van de leden, maar ik zie de beperkingen qua handelingsbevoegdheden in de praktijk niet zo. Voor zover de statuten het toestaan mogen leden of bestuur toch handelen wat ze en met wie ze willen? Maar misschien is dit een ietwat academische vraag ???

Bert mijn website>

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar