• 0

Wat is de financiele aanloopperiode bij een starter?

Hallo Allemaal,

 

 

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en hoop dat ik bij het goede topic zit met mij vraag.

 

Ik ben sinds januari 2006 gestart met een eigen bloemenwinkel. Door middel van een krediet bij de bank ben ik ( helemaal alleen) begonnen.

Nu is mijn vraag; wat kan ik aan houden als de financiele aanloopperiode? Ik vraag me af of het normaal is of je in de eerste drie maanden meer kosten maakt ( en dus dieper komt te staan ) dan dat er binnenkomt? Ik denk namelijk van wel maar mijn vriend ( ook ondernemer) is van mening dat je er vanaf dag 1 op ' vooruit ' dient te gaan en dus ook in die drie maanden niet meer 'dieper' hoort te komen.

Ik vind dit nogal kort door de bocht want juist in die eerste maanden moet het balans nog gevonden worden en zijn er veel kosten die je juist alleen dan hebt ( bv aansluiting telefoon, inkopen enzv).

 

Ik zou heel graag jullie mening hierover willen horen!

 

 

Groet

 

 

RF

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een bedrijf waarvoor je voorraden moet inkopen en een bedrijfslocatie moet huren/kopen/inrichten, lijkt het me logisch dat je eerst schulden maakt en dan pas gaat verdienen.

 

Maar ik ben geen expert, helaas.

 

Heb je het bij organisaties voor jouw bedrijfstak nagevraagd (productschap, brancheorganisatie, collega's etc)?

 

Succes in elk geval,

 

Cindy

Link naar reactie
  • 0

Ik denk namelijk van wel maar mijn vriend ( ook ondernemer) is van mening dat je er vanaf dag 1 op ' vooruit ' dient te gaan en dus ook in die drie maanden niet meer 'dieper' hoort te komen.

 

Als je een marketingcampagne doet, moet je die toch echt éérst betalen, en pas later haal je er (hopelijk) klanten uit. De kosten gaan uit voor de baten, dat is vrij vaak zo. Je hebt dus helemaal gelijk wanneer je ook de komende tijd nog flink wat kosten zult maken, en misschien nog niet zoveel klanten en dus inkomsten hebt.

 

Wat je vriend wellicht bedoelt, is dat hij het niet verstandig vindt als je nóg meer kosten maakt. Sommige verkopers hebben de neiging alsmaar nieuwe geldkostende campagnes en activiteiten te bedenken, "want dan komen de klant vanzelf", zonder te doen waar het met name in de aanloopfase om gaat: al je tijd besteden aan klanten scoren. Dus vooral dóen, eruit gaan en klanten scoren, in plaats van achter je bureau meer kosten maken en niet volledig met nieuwe klanten bezig te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste RomaFlora,

 

Je vermeld helaas niet of je al eerder werkzaam bent geweest in een bloemenwinkel, en dus daar dus al ervaring hebt opgedaan. Ook vermeld je niets over jouw ondernemingsplan, en hoe je in dat plan bent omgegaan met de aanloopperiode.

 

Er is natuurlijk een ondernemersgezegde dat de kosten nu eenmaal voor de baat uitgaan, maar dat wil niet zeggen dat rucksichtloos investeren goed is.

 

Je bent nu bijna 5 maanden bezig, als het goed is moet je in ieder geval een duidelijke omzetstijging zien. De kosten die je nu maakt zouden eigenlijk investeringen moeten zijn die je afhankelijk hebt gemaakt van je succes. Een voorbeeld, je hebt in het begin geen koelcel gehad, maar gezien je succes laat je die nu toch komen om je bloemen langer te kunnen bewaren.

Heel belangrijk is in ieder geval dat je per maand (bijna per week) meer klanten moet hebben die gezamelijk ook duidelijk meer omzet genereren, ook is het belangrijk dat je een vaste klantengroep ziet ontstaan.

 

Houd wel je voorraden in de gaten, zorg dat je daar een duidelijk beleid in voert. Als je veel vazen ingekocht hebt zonder ze te verkopen, dank dan niet dat een ander soort vazen daar verandering in brengt.

 

Ik hoop dat je iets met mijn vragen en opmerkingen kunt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.