• 0

Nieuwe incubator in het Noorden van start

Onder de naam Virtual INCubator (VINC) is in Groningen een stichting van start gegaan voor het ondersteunen van startende ICT-bedrijven. VINC is een initiatief van KPN Research en de gemeente Groningen, vanuit diverse overheidsinstanties is er 405 duizend euro beschikbaar gesteld. Doel is om startende ondernemers te helpen hun "vage idee" om te zetten in een concreet bedrijfsplan, investeren is er niet bij.

 

Lees verder: http://emerce.nl/archives/nieuws/Industrie/14473.html

En: http://www.vinc.nl/

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Financiering wordt echter niet over het hoofd gezien. In de stichting zijn ook diverse financiers en financiële instellingen vertegenwoordigd, zegt Poortinga. Een daarvan is ING. "We kunnen dus startende ondernemers gemakkelijker met financiers in contact brengen." De financiers hebben op hun beurs weer "het vertrouwen" dat het business plan dat een ondernemer samen met VINC heeft opgezet goed is doorgelicht.

 

VINC is een initiatief van de gemeente Groningen en KPN Research. Doel is om binnen twee jaar tien bedrijven te helpen met starten en "bemiddeld te hebben in de verkoop van tien succesvolle concepten". Het project wordt volledig gefinancierd door de overheid. Er is 405 duizend euro beschikbaar gesteld door de gemeente, provincie en het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN), een door de overheid gesubsidieerde instelling die ten doel heeft regionale ontwikkeling te stimuleren. Het is vooralsnog niet de bedoeling dat de stichting op termijn omgevormd wordt tot een commerciële incubator, zegt Poortinga. Andere betrokken partijen, onder meer als 'mentor', zijn Atos Origin, Ordina en MNU management en organisatieadvies.

 

Hmmm, wel leuk, misschien een beetje naïf in de verwachtingen. Maar waarom nou weer 100% overheidsfinanciering? De investeerders hebben toch ook baat bij betere plannen?

 

Ik vraag me af of dit wel wat kan worden. Die 10 plannen ik de incubator, dat lukt wel. Maar wat wordt de impact op de Groningse technostartersmarkt? Ik vrees voor nog meer protectionisme en uitsluiting van private initiatieven.

 

Groeten,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dit wel wat kan worden. Die 10 plannen ik de incubator, dat lukt wel. Maar wat wordt de impact op de Groningse technostartersmarkt? Ik vrees voor nog meer protectionisme en uitsluiting van private initiatieven.

 

Waarom niet? Ik ben blij dat er eindelijk weer eens een soortgelijk initiatief van de grond wordt en dat er weer mensen zijn die dit durven te proberen. En ja, een gedeelte van de markt zal uit de 'private initiatieven' blijven, maar zal die 400K voor die bedrijven nu echt de private sector buitenspel zetten? Ik denk het niet. Tijdens de eerste (seed-fase) kunnen de ondernemers nu weer een beetje uitproberen. Op het moment dat het serieus wordt zullen ze toch echt naar commerciele partijen moeten gaan (en hopelijk beperkt VINC zich niet alleen tot de bedrijven die het mede-opgericht hebben).

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ha Ronald,

 

Ik ben ook blij met ieder initiatief. Hoe meer mogelijkheden voor de starter hoe beter. Echter in sommige regio's in Nederland wordt er erg lokaal gedacht. Moet je eens als landelijke organisatie iest proberen te regelen in Groningen. Daar zijn zoveel "locale" partijen, dat er geen behoefte bestaat aan buitenstaanders. Probleem is dat dat vooral een kwantitatieve analyse betreft. Er zijn veel partijen die het locale technostartersdomein claimen, zonder zich af te vragen of zij de technostaters daarmee wel optimaal bedienen. In kwalitatieve zin zijn dergelijke initiatieven vaak voor verbetering vatbaar, maar dat willen ze niet horen.

 

Ze vinden liever lekker zelf het wiel uit. Goed voor hun imago. Kunnen ze lekker belangrijk doen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Dat is zeker irritant, zeker als ze daadwerkelijk alleen op zichzelf gericht zijn. Maar ja, het zit in de genen volgens mij van een hoop mensen om maar alles aan te grijpen om belangrijk te proberen te zijn?

 

Zou het niet handig zijn om een soort "keurmerk" of kwaliteitstoets in het leven te roepen voor bedrijven/instellingen die starters willen ondersteunen? Je speelt wel met de dromen van mensen namelijk!

 

Zou zoiets praktisch haalbaar zijn? Waar zou zoiets aan moeten voldoen? Is zoiets wel eens geprobeerd?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, mischien nog maar even niet. Ik denk dat er niet veel keurmerken uitgedeeld gaan worden, as je al een jury kan samenstellen die deskundig genoeg is om er echt wat over te zeggen.

 

Bovendien gaan die keurmeester ook weer belangrijk doen. ;D

 

Ik denk dat het "posten" van ervaringen op HL uiteindelijk de bokken van de geiten zal scheiden. Dus: HLers, deel je ervaringen!!!

 

Greetz,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.