• 0

Debuggen/perfectioneren website

hallo,

 

Ik heb maanden lang gewerkt aan een nieuwe e-commerce website. Ze is voor 95% af, maar ik zou ze graag willen laten debuggen/perfectioneren, zodat alle fouten eruit zijn. Hoe zou ik dit het beste aanpakken? Ik ben nog maar startende, duizende euro's tegenaan gooien zou nogal zot zijn. Ik heb zoveel mogelijk zelf gaan, om de kosten wat te kunnen drukken, maar ik wil zeker zijn dat mijn site echt goed gaat werken. De website is geschreven in asp en geconnecteerd met Access, maar deze ga ik nog omzetten naar Mysql. (wat ook geen probleem is). Kan er me iemand adviseren?

 

Bedankt

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zaph heeft helemaal gelijk. Gebruikers kunnen je vertellen of iets werkt.

 

Eventueel kan je hiervoor nog een webspider/crawler gebruiken die alle links op je site naloopt. Met Google kan je hiervoor legio freeware/shareware programma's vinden. Alle basale dode links kan je dan wegwerken voordat je je testers aan het werk zet.

 

Succes!

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de beste methode is met vrienden / familie en liefst mensen die je website nooit hebben gezien een paar opdrachten uit te voeren. Bijv zoek onderwerp a en kijk hoe zij reageren. Er zijn trouwens heel wat boeken over hoe je je website kan testen of gebruiksvriendelijker kunt maken.

MKB Gaat Online ontwerpt en ontwikkelt betaalbare websites, zowel voor het MKB als particulieren. www.mkbgaatonline.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste RG,

 

Een paar tips.

 

1. Test met verschillende browsers zoals Mozilla Firefox. Je zult zien dat sommige browsers zaken anders weergeven dan MS Internet Explorer.

 

2. Test de kwaliteit van je html code bij W3C: http://validator.w3.org/ en vergeet gelijk je stylesheets niet: http://jigsaw.w3.org/css-validator/ Hoe meer opmaak je afhandelt in aparte stylesheets, hoe simpeler het onderhoud later is. Ook zoekmachines houden van nette HTML code en stylesheets!

 

3. Nog een zoekmachine tip: zorg ervoor dat je een H1 tag gebruikt. Google & MSN gebruiken o.a. deze tag om het onderwerp van je site te bepalen. Via de stylesheets kun je de grote van de H1 tag aanpassen als je de standaard weergave te opvallend vindt.

 

4. Vergeet je meta tags niet. Worden eigenlijk niet meer gebruikt om je site mee te ‘ranken’ maar wel vaak voor de beschrijving ervan in de zoekmachine resultaten.

 

5. Test eens wat er gebeurd als je MySql / Access server problemen geeft. Volgt er een nette melding voor je klanten of een berg met technische foutmeldingen.

 

6. Controleer op eventuele broken links. Hiervoor is Link Sleuth een hele aardige. Te vinden op http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html

 

7. En zoals mkbgaatonline al zei: testen met mensen is erg belangrijk!

 

Link naar reactie
  • 0

ehm, een perfecte website met Access is sowieso onmogelijk. Dan zou ik maar snel MySQL implementeren.... ik zou Access nooit in een productieomgeving draaien.

en dan zelf grondig testen, en dan andere laten testen. Die ken het programma niet, en zullen er anders tegenaan kijken. Ze doen dus dingen die jij nooit zou doen.

 

je hebt ook verschillende tooltjes om bijvoorbeeld performance te testen (stresstesten)

Link naar reactie
  • 0

Het gebruik van ASP heeft destijds de verwachtingen van MS overtroffen en is nooit echt geschikt geweest voor grootschalige projecten. Performance en maintenance problemen zijn al om aanwezig. De keuze voor het koppelen aan mysql is mij eveneens wat vreemd. Je Access database is eenvoudig om te zetten naar MSSQL, waarna je kunt beginnen met een volgende versie van je applicatie in .Net. De mogelijkheden voor debuggen, testen en onderhoud in deze omgeving zullen een verademing voor je zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
De keuze voor het koppelen aan mysql is mij eveneens wat vreemd. Je Access database is eenvoudig om te zetten naar MSSQL...

 

De keuze voor MySQL is volslagen logisch, omdat het een gratis oplossing is. De gratis MSDE is beperkt in het aantal tegelijkertijd uit te voeren queries, en slaat vast als dat overschreden wordt, terwijl de officiele MSSQL behoorlijk prijzig is.

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor het koppelen aan mysql is mij eveneens wat vreemd. Je Access database is eenvoudig om te zetten naar MSSQL...

 

De keuze voor MySQL is volslagen logisch, omdat het een gratis oplossing is.

 

Gratis dus de logisch oplossing???? Ik kan hele mooie voorbeelden aandragen die dit onderuithalen, maar dat laat ik aan ieders eigen verbeelding over.

 

De combinatie ASP.NET2.0 en MSSQL2005 is gewoon sterk en is native in tegenstelling tot asp mysql.

 

Verder zullen beide oplossingen gehost moeten worden.

 

Het kost je 7E per maand voor asp.net2.0 en mssql2005. shared hosting instap optie 300mb web,15gb traffic, 100mb db.

 

En nee ik ben niet de isp of reseller die voor zijn eigen toko of voor een vriendje aan het leuren is.

 

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Ik heb maanden lang gewerkt aan een nieuwe e-commerce website. Ze is voor 95% af, maar ik zou ze graag willen laten debuggen/perfectioneren, zodat alle fouten eruit zijn. Hoe zou ik dit het beste aanpakken? Ik ben nog maar startende, duizende euro's tegenaan gooien zou nogal zot zijn. Ik heb zoveel mogelijk zelf gaan, om de kosten wat te kunnen drukken, maar ik wil zeker zijn dat mijn site echt goed gaat werken. De website is geschreven in asp en geconnecteerd met Access, maar deze ga ik nog omzetten naar Mysql. (wat ook geen probleem is). Kan er me iemand adviseren?

 

Bedankt

 

Groetjes

 

Beste RG,

 

Mijn ervaring is mijn ontworpen websites te laten testen door mensen die geen bal verstand hebben van internet maar wel nog net kunnen surfen. Je legt de drempel hoog maar je bent er zeker van dat bijna niemand problemen heeft om binnen je site te navigeren.

 

De mensen die mijn sites testen zijn vaak bejaarden, mensen die wel een computer hebben maar hem voornamelijk gebruiken voor e-mailen en .... ongeduldige mensen.

 

Aan de techniek zal het niet liggen... wel de toegankelijkheid. Maar dat is een vak apart!

 

Ik wens je succes toe!

 

Het helpt ook om je aan te melden op Google sitemaps (het is niet perse nodig om een sitemap te maken).

 

Daarmee kan je zien waar de Google Crawler tegenaan loopt (dode links etc).

 

google sitemaps: https://www.google.com/webmasters/sitemaps/login

 

Kees, hartelijk dank voor het plaatsen van deze link.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gratis dus de logisch oplossing????

 

Voor een startend bedrijf zijn de kosten natuurlijk belangrijk.

 

Persoonlijk zou ik voor een webshop trouwens niet kiezen voor shared hosting. Ik heb net even te vaak meegemaakt dat de prestaties van websites onderuit werden gehaald door de andere sites die op dezelfde server draaien. Om maar niet te spreken van hobbyisten die een database-server platleggen door heel inefficiente queries te draaien - op dat soort dingen is vaak absoluut geen controle.

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, maar de kosten voor dedicated hosting zijn zeker voor een startende ondernemer vaak te hoog. Dedicated MSSQL draaien kan erg prijzig zijn, dus meerdere db's zijn dus nodig om die kosten terug te halen. Een sysadmin kan de diverse db's redelijk tunen. Te vaak is het dat dit niet gedaan wordt, waardoor de ene de andere onderuit kan halen.

 

Momenteel bezig met een systeem waarbij de processen in de ene db dusdanig zwaar zijn dat er 2 db servers nodig zijn, ERP en Planning, en een aparte front end server. Allemaal lomp zwaar 3x4U. Voor de planning db is clustering geen optie, alleen opsplitsen van de diverse taken in de planning naar dedicated servers. Een rack is op deze manier snel vol en de beurs leeg.

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor het koppelen aan mysql is mij eveneens wat vreemd. Je Access database is eenvoudig om te zetten naar MSSQL...

 

De gratis MSDE is beperkt in het aantal tegelijkertijd uit te voeren queries, en slaat vast als dat overschreden wordt, terwijl de officiele MSSQL behoorlijk prijzig is.

 

Hi Zaph, Ik nog even terug op je eerdere reactie. MSDE had de beperking van 8 actieve workloads. Zelf gebruikte het systeem er 3 dus bleven er 5 over voor de gebruikers. (workloads zijn geen connecties) Hij slaat niet dicht bij meer dan 8 maar boet in in performance. De nieuwe mssql2005 express heeft deze beperkingen niet. Er is geen beperking in het aantal actieve workloads. De maximum grootte is nu 4gb per database. De beperking is dat er slechts 1 processor gebruikt wordt en slechts tot 1gb ram.

 

Ter info :

De live communication Server 2005 (zeg maar de corperate Msn server), gekoppeld aan een MSDE database, kan 10.000 "msn" users aan. (met dank aan TSER)

 

Excuses dat ik dit niet eerder gemeld heb aangezien ik in mijn huidige opstelling ik niet op workloads eruit viel maar op cpu tijd en dus sowieso naar de grote versie moest en eigenlijk niet meer nagedacht had wat de mogelijkheden van express waren.

 

Dedicated server voor 50 per maand is neem ik aan single processor dus dan is de keuze weer mysql of mssql. mssql is gericht op stabiliteit (TSQL en ACID) Die lijken mij toch redelijk belangrijk in een ecommerce applicatie. MySQL wordt steeds beter en ik verwacht wel dat beiden er inkomen maar momenteel is dit nog niet het geval.

 

Waar het eigenlijk altijd op neer komt is het optimaliseren van je qeuries. Heb je een dedicated server en het gaat fout kun je alleen jezelf de schuld geven. Shared hosting is dan nog niet eens zo slecht, want je kunt de schuld van een fout dan tenminste bij een ander neer leggen.

 

RG veel succes met je applicatie en laat maar horen als ie up is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Hi Zaph, Ik nog even terug op je eerdere reactie. MSDE had de beperking van 8 actieve workloads. Zelf gebruikte het systeem er 3 dus bleven er 5 over voor de gebruikers. (workloads zijn geen connecties) Hij slaat niet dicht bij meer dan 8 maar boet in in performance.

 

Klopt, maar de manier waarop dat gebeurt is vrij dramatisch. Er is een proces dat opgestart wordt die de betreffende workload soms een minuut lang bezet houdt. Ik heb op een live website met het probleem te maken gehad doordat ik me er niet van bewust was, en ik kan je verzekeren dat dat paniek was totdat we het in een weekend naar MySQL omgezet hadden.

 

De nieuwe mssql2005 express heeft deze beperkingen niet. Er is geen beperking in het aantal actieve workloads.

 

Kijk, dat wist ik niet. Dat maakt het weer een realistische keuze.

Link naar reactie
  • 0

mysql heeft destijds veel markt kunnen veroveren door right time right place, zeg maar begin van alle dynamische sites. windows hosting was relatief duur en de linux,php, mysql combi eenvoudig en goedkoop.

 

De oude msde was niet geschikt voor die stap van select en grab, waarvoor de grote mssql nodig was. Een nette 3-tier oplossing met msde kon nog wel wat soelaas bieden door te zorgen dat het aantal concurrent actieve workloads de 8 niet oversteeg. Connection pooling, caching, read only fast forward cursors etc alles om maar performance te winnen.

 

In de nieuwe mssql zie je dit ook weer terug. direct en disconnected dbaccess. fast forward read only, caching. Hierdoor wordt het aantal live connecties laag gehouden en de performance hoog.

 

Voordeel van mssql is voornamelijk te vinden bij opschaling/replicatie. front end opschaling door clustering van de webservers/.net met gelijke encrypt en decrypt key om te voorkomen dat session/viewstate wegvalt als een visitor op een andere server terechtkomt in het cluster. Backend opschaling door clustering (fail safe) of door splitsing in reader db's en writer db, die transactions door geeft aan reader db's.

 

hot standby servers in clusters vallen binnen de normale licentie dus als je 2 db servers hebt waarvan 1 hot standby betaal je licentie voor 1 server. Verder kun je de applicatie zo bouwen dat het aantal cal's dat nodig is laag blijft, waardoor je geen mssql licentie per processor hoeft te kopen.

 

zo hier blijft het bij voor vandaag, happy coding

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om even terug te komen op de vraag:

 

Vraag een bevriende techneut om een code-review. Zoals al werd aangegeven op pagina 1 zijn er goede alternatieven voor een code review bij gebrek aan bevriende techneuten.

 

Als je er voor kiest om mensen in je website rond te laten lopen om te zien of er wat kapot gaat (monkey test), betekent dat niet automatisch dat al je fouten in de code eruit gaan. Je kan ook voor jezelf een testscript maken om te zien of alle functionaliteiten doen wat je voor ogen hebt.

 

Al met al is testen een hele belangrijke fase in je project, dus onderschat het niet.

If it happens it must be possible

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.