• 0

Opheffing V.O.F, enkele lastige kwesties

Beste mensen,

 

Ik zit met een vraagstelling waar ik niet helemaal uit kom. Ik ben sinds 2004 mede eigenaar binnen een V.O.F. Het gaat hier om een samenwerking tussen mij en een neef van mij en de vof is voor beiden ons enige bedrijf.

 

Mijn vennoot heeft echter aangegeven het voor gezien te houden, dit omdat hij er geen plezier meer in heeft door allerlei verschillende redenen. Nu heb ik zelf eenmaal van het ondernemersschap geproefd en zou ik daar ook graag mee doorgaan.

 

Het oprichten van een B.V. is op het moment financieel gezien niet haalbaar en daarom lijkt het verder gaan in een eenmanszaak mij de beste oplossing.

 

Nu zit ik hierbij met een aantal vragen:

  • Moet ik mijn huidige handelsnaam houden?
  • Hoe gaat deze omzetting in zijn werk
  • Ik heb aangegeven wel door te willen gaan en hij zegt te stoppen met een zelfde soort activiteiten. Toch wil hij onderhoud aan bepaalde websites van onze klanten wel voort blijven zetten. Kan ik op een of andere manier hem verbieden dit te doen, waardoor ik niet mijn klanten kwijt raak?

 

Daarnaast vraag ik mij het volgende af:

Is het slim om alvast een nieuwe eenmanszaak op te starten en hier op den duur als alle overige zaken geregeld zijn, de activiteiten in onder te brengen? In dat geval kan ik niet mijn huidige naam houden, maar wel eventueel als handelsnaam blijven voeren volgens mij?

 

Alvast bedankt voor de reacties. Mocht er iets niet duidelijk zijn, hoor ik dat graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sowieso op papier zetten welke website hij precies gaat onderhouden e.d. ! Anders heb je straks niets meer te zeggen daarover. Sowieso is je situatie redelijk riskant omdat hij toch in dezelfde klantenkring actief blijft, ik vraag me dan ook af of dit de beste oplossing is!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hey DJluc, bedankt voor je reactie.

 

Hij heeft mij mondeling toegezegt dit niet meer bedrijfsmatig te doen. Slechts voor de hobby. Ik heb hem aangegeven dat ik hier dan wel duidelijke afspraken over wil hebben, wat hij gelukkig ook begrijpelijk vond. Ik denk dat dit dus wel los gaat lopen. Een groter probleem is op het moment de gang die ik moet maken van de v.o.f. naar de eenmanszaak en vooral ook wat hierbij komt kijken.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zie je dat dan voor je? Hij gaat werkzaamheden doen die je bedrijf eigenlijk wil doen, daarnaast ook nog eens zwart waardoor hij nog goedkoper is ook. Ik zou er toch even goed over nadenken.

 

Een ander concept waar ik bijvoorbeeld aan dacht is: Waarom kan hij zijn toekomstige werkzaamheden niet factureren via het bedrijfje o.i.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hey djluc,

 

Wederom bedankt voor je reactie.

 

Het komt er inderdaad op neer dat hij zwart de werkzaamheden zal blijven verrichten. De websites die hij wil gaan onderhouden (tot nogtoe zijn dit er twee) zijn natuurlijk onder mijn bedrijfsnaam geproduceerd. Het lijkt me daarom ook normaal dat ik daar niet zomaar afstand van doe.

 

Hoe zie jij het factureren via mijn eigen bedrijf precies voor je?

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie geen vennootschaps overeenkomst waar een paar van dit soort dingen zijn omschreven?

 

Bij uittreden van een vennoot in een vof, hoeft het bedrijf niet te stoppen als de andere vennoot doorgaat. Dus de bedrijfsnaam kan gewoon blijven bestaan.

 

 

Wat is er geregeld ALS een andere vennoot uittreed? Blijft de voortzettende vennoot met schulden/aansprakelijkheden zitten?

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick, bedankt voor je reactie.

 

Zoals je zo vaak hoort hebben wij eigenlijk niets vastgelegd. Dit komt omdat wij nogal hechte familie zijn. Nu mag dit natuurlijk geen excuus zijn en erg slim is het ook niet te noemen, maar het is nu eenmaal zo.

 

Gelukkig hebben wij overeengekomen dat ik in princiepe alle klanten meeneem en verder zijn wij ook vrij van schulden. Het enige waar mijn vennoot zich af en toe nog mee bezig wil houden is dus het bijwerken van enkele sites. Hier wil ik dan wel goed afspraken over maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik toch een paar zaken GOED op papier zetten!!

 

Dit om eventueel latere reakties te vermijden.

 

Een goed gezegde hier in brabant is: "Met je familie moet je voornamelijk wandelen niet handelen"

 

Dus nogmaals, zet wat dingen op papier zoals:

- jij neemt de handelsnaam over,

- Jij zet het bedrijf voort

- geen aanspraak op eventueel later te verrekenen winst

en meer van dit soort zaken.

 

Uiteraard kun je hier ook een clausule in opnemen waarin staat dat hij geen oude en nieuwe klanten mag benaderen danwel bedienen.

 

Hoe is het verder geregeld met de eventueel te verdelen winst? (of verlies)

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Goede opsomming! Dit moet inderdaad gebeuren en ook even goed vastgelegd worden.

 

Hoewel de verdeling van werk niet altijd 50/50 is geweest (ik heb vele malen vele uren meer gedraaid), toch hebben we besloten om de winst wel 50/50 te verdelen.

 

Ik denk dat het voor mijn uitgangspunt nu ook gunstig is om even langs de kamer van koophandel te gaan en te gaan spreken met een bedrijfsadviseur.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. ik ben niet helemaal een liefhebber van de KvK adviseurs.

 

Ik heb goeie ervaringen met een van de moderatoren (Edward) van dit forum. Wellicht dat je die beter kunt contacteren. Kost wellicht wel wat maar dan ben je zeker dat het door iemand geregeld is die de praktijk kent!!

 

Succes,

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Dank je Qommuniqa, ik sluit mij overigens geheel aan bij hetgeen jij reeds hebt opgemerkt. Hoe goed familierelaties ook zijn, het is raadzaam om dit strikt zakelijk af te handelen. Ook zou ik oppassen met de hobbypraktijken van de neef. Dit mag dan hobby zijn, ook hobby's kunnen gaan vervelen. Wanneer de goede neef er alsdan nog de brui aan geeft straalt dit toch op jouw onderneming af. Het directe risico mag dan weliswaar beperkt zijn, slechte ervaringen vinden altijd een gewillig gehoor.

 

Ook voor wat betreft het beeïndigen van de Vof is het aan te bevelen om dit schriftelijk vast te leggen, zoals al is opgemerkt in de voerige posts. Het is daarbij met name van belang dat de omzetting naar een eenmanszaak z.s.m. wordt geffectueerd en ingeschreven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Het oprichten van een B.V. is op het moment financieel gezien niet haalbaar en daarom lijkt het verder gaan in een eenmanszaak mij de beste oplossing.

 

 

Een Ltd is wel mogelijk waarschijnlijk, die heeft dezelfde status als een BV maar je hoeft niet die ruim € 18.000,00 te storten.

Wellicht heeft het ook voordelen met betrekking tot de mogelijke nasleep van de VOF.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik mijzelf op het moment niet op een Ltd. wil gaan storten, ondanks de relatief lage kosten voor de oprichting hier van. Ik heb inmiddels contact met de heer Edward Lich van 4legal waar ik wat dingen mee door ga nemen. Ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden hier.

 

Allemaal bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.