• 0

vof en de rekening courant

Ik heb op google, kvk en het bedrijven loket naar een antwoord gezocht op mijn vraag. Ook heb ik hier rondgekeken maar helaas.....

 

Ik heb sinds 1 jaar een vof en wil daar uitstappen.

Het bedrijf speelt dit jaar qiet of zal een kleine winst maken.

Om de financiering voorelkaar te krijgen tijdens de aankoop van het pand, heeft mijn vennoot een rekeningcourant op haar naam bij de bank afgesloten van €30.000,-

 

Wat zijn nu de gevolgen voor mij?

Heb ik schuld? (want dat beweerd mijn vennoot)

Moet ik de rekening courant aan haar betalen?

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie geen VOF overeenkomst oid??

 

Dit is nou in mijn ogen een klassiek probleem!

 

Je vraagt: "Heb ik schuld? (want dat beweerd mijn vennoot)" (komt bij mij een beetje over als zoek je naar een oplossing dat je er onderuit kunt komen. Excuses als dat niet zo is..)

 

Is het niet zo dat als die financiering niet gedaan was, de VOF niet bestaan had? Dus zul je aan een kant blij moeten zijn dat dit gebeurd is.

Mijn visie: Ja je hebt een schuld naar je vennoot!

 

Oplossing: Zorg dat je netjes afscheid neemt van elkaar en betaal de helft van de rekening courant.

 

Succes,

 

Rick

 

ps. Als VOF vennoten ben je hoofdelijk aansprakelijk IEDER voor 100%.....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op google, kvk en het bedrijven loket naar een antwoord gezocht op mijn vraag. Ook heb ik hier rondgekeken maar helaas.....

 

Ik heb sinds 1 jaar een vof en wil daar uitstappen.

Het bedrijf speelt dit jaar qiet of zal een kleine winst maken.

Om de financiering voorelkaar te krijgen tijdens de aankoop van het pand, heeft mijn vennoot een rekeningcourant op haar naam bij de bank afgesloten van €30.000,-

 

Wat zijn nu de gevolgen voor mij?

Heb ik schuld? (want dat beweerd mijn vennoot)

Moet ik de rekening courant aan haar betalen?

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

 

Humm, dit is inderdaad een probleem voor je.

 

Van belang is ondermeer of dat je beiden voor het bedrag hebt getekend, in de praktijk heb je nu eenmaal als vennoot verplichtingen naar de geldverstrekkers.

 

Daarnaast praat je over de aankoop van een pand, dat betekent dat er mogelijk ook nog sprake is van een bepaald vermogen wat in de onderneming zit.

 

Het beste is om met de adviseur/accountant aan tafel te gaan en deze kwestie te bespreken.

Dan krijg je inzicht in de echte schulden en mogelijk baten binnen de onderneming.

Overigens hou er rekening mee dat indien er nog wat baten zijn dat het niet altijd direkt mogelijk is voor de andere vennoot om de uittredende vennoot uit te kopen om diversen redenen.

Resteert er een schuld of lening, dan is het dikwijls de vraag ofdat de bank wel meewerkt om deze over te zetten op naam van de overblijvende vennoot.

 

Het verstandig om eerst inzicht te krijgen in de financiele situatie van het bedrijf en dan te zoeken naar een aanvaardbare oplossing.

Probeer altijd rust in dit soort zaken te bewaren en laat je niet emotioneel meenemen anders raak je al snel in een patstelling en dat maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker.

 

Het blijft altijd moeilijk met een V.O.F., onze ervaring is dat circa 50 tot 60% van de opgestarte V.O.F.'s binnen drie jaar stranden doordat de vennoten om diversen redenen afscheid willen nemen van elkaar.(dikwijls dan begonnen als vrienden maar uiteindelijk vijanden)

 

Daarnaast wordt nog al eens vergeten een goed kontrakt op te stellen.

 

Geloof mij, een huwelijk is makkelijker in stand te houden dan een VOF, vooral als er geen sprake is van samenwonende partners of gehuwde partners.

 

Succes.

 

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Het blijft altijd moeilijk met een V.O.F., onze ervaring is dat circa 50 tot 60% van de opgestarte V.O.F.'s binnen drie jaar stranden doordat de vennoten om diversen redenen afscheid willen nemen van elkaar.(dikwijls dan begonnen als vrienden maar uiteindelijk vijanden)

 

Daarnaast wordt nog al eens vergeten een goed kontrakt op te stellen.

 

Geloof mij, een huwelijk is makkelijker in stand te houden dan een VOF, vooral als er geen sprake is van samenwonende partners of gehuwde partners.

 

Succes.

 

 

Ted Maton

 

Hallo Ted,

 

mijn ervaring is dat net zoveel huwelijken in de eerste drie jaar stranden, maar dat terzijde ;D

 

Aan de vraagsteller:

 

wanneer je een vof hebt met twee vennoten en geen speciale bepalingen in een vof-contract staan(of dat is er niet) dan is het zaak om:

 

- de bezittingen te laten taxeren per de datum dat je eruit wilt

- alle overige vorderingen en schulden per de datum dat je eruit wilt opnemen

- het eventuele lopende winstsaldo nog berekenen

 

van deze rekensom reken je 50% tot je eigen vermogenspost, deze geeft dan aan wat het gaat kosten om eruit te mogen(of wat je nog meekrijgt)

 

Een onafhankelijk derde is hierbij cruciaal(taxateur en accountant zoals Ted noemt), omdat het tussen twee partijen haast onmogelijk is om objectief schulden, vorderingen en overwaarden vast te stellen.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.