Ted Maton

Senior
  • Aantal berichten

    75
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Adres
    Postbus 232, Best, 5680AE, Nederland
  • Voornaam
    Ted
  • Achternaam
    Maton
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Maton Fiscale en Admin. Dienstverlening/Mfad
  • Email
    ted@mfad.nl
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

Ted Maton's trofeeën

  1. Volgens mij staat er een fikse fout momenteel op de site van het ondernemersplein. Hier staat op vermeld dat sekswerkers ondanks de lockdown wel mogen werken, maar alle andere berichten van de overheid geven het tegenovergestelde aan. Wat ik weet is werken ook in deze beroepsgroep niet toegestaan...maar als je het nu lees op de site dan is het voor de branche...gaan met die banaan !! Regels voor contactberoepen (zoals kapper, visagist) Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) < 1 min lezen Op deze pagina: Wat zijn contactberoepen? Schoonmaken Heeft u een contactberoep (u bent bijvoorbeeld kapper, tatoeëerders, of nagelstylist)? Er gelden sinds 18 december strenge coronamaatregelen: U moet gesloten zijn tot en met 14 januari 2022. Alleen (para)medische contactberoepen en sekswerkers kunnen hun werk voortzetten. Er geldt een mondkapjesplicht, met uitzondering van behandelingen aan het gezicht en sekswerkers en hun klanten. Heeft u een paramedisch contactberoep? U moet tussen 17.00 en 5.00 uur gesloten zijn. Heeft u een locatie met een winkelfunctie? Dan moet u de regels voor winkels volgen.
  2. De nieuwe tarieven inzake de ondernemers welke in de seksbranche gebruik maken van het voorwaardenpakket en de daar aan gekoppelde Opting-In regeling zijn voor de uitbetalingen aan de sekswerkers voor het jaar 2016 als volgt: Loonheffingen bij toepassing van de algemene heffingskorting : 9 % (was in 2015 13 %) Loonheffingen bij geen toepassing algemene heffingskorting : 36% ( was in 2015 ook al 36%) Zvw : 5,5% (was in 2015 4,85%)
  3. Inzake de ondernemers in de erotiekbranche welke werken middels de z.g. opting-in regeling en het voorwaardenpakket en de nieuwe vaststellingsovereenkomst hebben ontvangen van de belastingdienst zijn de fiscale tarieven per 01-01-2015 bekend gemaakt. Deze zijn als volgt: Loonheffingen bij toepassing van de algemene heffingskorting : 13 % Loonheffingen bij geen toepassing van de algemene heffingskorting : 36 % Zvw : 4,85 %
  4. Enige nuancering is hier op zijn plaats, er zijn inderdaad ondernemers die de regeling niet zien zitten, maar het overgrote gedeelte van de ondernemers is er tevreden mee, zoals ook blijkt uit het evaluatierapport. En de regeling gaat zeer zeker per 2015 niet verdwijnen, deze blijft gewoon actief.
  5. De branche is ook op fiscaal gebied erg in beweging op dit moment, kunt u mij een gerichte vraag per PM zenden waar u precies naar op zoek bent of de vraag is.
  6. Voor degene die dit willen inzien of nalezen, het rapport inzake deze specifieke regeling is gisteren openbaar gemaakt. Te vinden op de site van de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl Als zoekargument evalutie opting-in ingeven. Of op google met eenzelfde zoekargument.
  7. Bij verkopen in Nederland is een BV raadzaam, een Ltd. roept , zeker bij zaken doen in Nederland altijd vragen op. Ondermeer banken zijn hier veelal niet erg van gechameerd, maar ook partijen die zaken met je willen doen. Toegegeven, er hoeft niets aan de hand te zijn, maar helaas hangt er rond een bedrijf in de vorm van een Ltd altijd een waas van onduidelijkheid, wat mede is veroorzaakt door degene die in het verleden met deze bedrijfsvorm niet altijd even netjes zijn omgegaan, voor de duidelijkheid, dit zal uiteraard in jullie situatie niet het geval zijn, maar je hebt het vooroordeel in dit geval al tegen.
  8. Door recente ingenomen standpunten door de belastingdienst bestaat er voor ondernemers in de relaxbranche weer de mogelijkheid om te gaan werken met zelfstandige dames. De in 2008 door de belastingdienst ingevoerde regeling gaf geen ruimte voor een exploitant van een relaxonderneming om te werken met zelfstandige dames. Alle uitbetalingen aan de dames diende te worden verloond via de specifieke regeling. Inmiddels is mede door nieuwe jurisprudentie een nieuw standpunt ingenomen door de belastingdienst en worden de dames dus weer (zoals voor de invoering van de opting-in regeling) als een persoon gezien die voor eigen rekening en riscio hun diensten aanbieden. Hierbij hoort dan ook uiteraard, zoals voor elke ondernemer, de verplichting van het beschikken over een geldig Omzetbelastingnummer, het voeren van een deugdelijke admininstratie en het voldoen aan de overige fiscale verplichtingen.
  9. Inmiddels hebben diversen belangenorganisaties een gezamelijk schrijven voor de 2e kamer opgesteld naar aanleiding van de behandeling van deze wet waarin een aantal knelpunten goed worden verwoord. Voor de degene die het aangaat of hier in belang hebben na te lezen op http://verwenme.nl/nieuws/item/2009-12-08-concept-brief.html Grz. Ted Maton
  10. Inderdaad is er met dit wetsvoorstel voorbij gegaan aan een aantal belangrijke punten in het advies van de RvS, probleem is alleen dat sex erg gevoelig ligt bij de politiek, helaas heeft de branche altijd een vooroordeel om tegen te vechten. De slechten verpesten het met name in de media voor de goeden, hierdoor lopen de ondernemers in deze branche die hun zaken wel netjes regelen altijd het risico hier in mee getrokken te worden. Door de loop van de jaren heb ik al ervaren dat vrijwel niemand van uit de politiek zich hard wil maken voor de branche en er zijn vingers aan wil branden, veelal met natuurlijk "de achterban"of de geloofsovertuiging in het vaandel. Het is te hopen dat de tweede kamer wat met het advies van de RvS doet. Overigens is eigenlijk overbodig dat de sekswerker die al bekend is bij de belastingdienst middels het opting-in-systeem ook nog eens extra moet registreren bij de gemeente. Dat is een dubbele registratie, het was beter geweest om de registratie onder het beheer van de belastingdienst uit te laten voeren, die drempel is volgens mij voor de sekswerker lager dan zich te melden bij de gemeente waar de kans op het ontmoeten van een bekende veel groter is dan bij de belastingdienst. En hoewel uiteraard ook bij de gemeente een geheimhoudingsplicht aanwezig is had dit bij de belastingdienst mogelijk toch veiliger geweest, ook gevoelsmatig voor de sekswerker. Men heeft zich sterk gemaakt in het maken van nog meer regels voor de branche, maar tijd en mankracht vrij maken om de echte wantoestanden te bestreden is daarnaast ook een must. Op deze wijze wordt met name de legale branche met nog meer regels geconfronteerd, en regels zijn nu eenmaal nodig om de zaken korrekt te regelen, maar een dubbele registratie op deze wijze voor met name degene die al bekend zijn bij de belastingdienst middels de opting-in (dit zijn veelal de sekswerkers die in een club,privehuis,massagesalon of escortbedrijf werken) is misschien toch wel wat te veel van het goede. grz. Ted Maton
  11. Hier is de wetgeving al heel duidelijk over, er wordt niet gekeken hoe dat het bedrijf zich presenteert en ingeschreven staat b.v. bij de KvK maar naar de feiten en omstandigheden. Als een onderneming ingeschreven staat als b.v. B & B, maar blijkt dat er sprake is van dienstverlening op seksgebied is er dus juridisch en fiscaal sprake van een seksinrichting, dat betekent juridisch dat het bedrijf dient te beschikken over een sexvergunning, en hiermee tevens de mogelijkheid fiscaal krijgt gebruik te mogen maken van het z.g. voorwaardenpakket oftewel de opting-in regeling. Geen vergunning van de gemeente betekent een eventuele sluiting van het bedrijf en fiscaal geen recht op opting-in en alle sekswerkers in een normaal loondienstverband gedurende het bestaan van de onderneming. grz.. Ted Maton
  12. Lijkt me interessant voor juristen: is er geen rechtongelijkheid als klanten sexwerkers moeten controleren tov andere dienstverleners? En staat de naam van de sexwerker niet op die vergunning? Weg privacy... Voorzover op te maken uit de stukken is er sprake van een nummer en pasfoto, wat er verder op vermeld moeten worden is nog onduidelijk. In hoeverre iemand een eventuele procedure zal aangaan omtrent eventuele rechtsongelijk is afwachten. Een dame (de sekswerker) zal gezien de kosten die dit met zich meebrengt en eventuele publiciteit niet gauw hier toe besluiten, mogelijk dat hier een taak is weggelegd voor hun belangenorganisaties. grz.. Ted Maton
  13. Voor de belanghebbende welke werkzaam in bedoelde branche... Dit wetsvoorstel heeft inmiddels de route ministerraad, Raad van State doorlopen en is recent doorgezonden naar de tweede kamer. Enige opmerkelijke zaken in dit wetsvoorstel 1:Elke sekswerker dient te beschikken over een registratie af te geven door de gemeente. 2:Elk seksbedrijf dient te beschikken over een vergunning. 3:Dus een seksbedrijf dient naast het te beschikken over een vergunning ook te controleren ofdat de werkzame sekswerker op deze lokatie ook beschikt over een registratie. 4:Het aanbieden van de dienst zonder een vergunning of registratie is strafbaar, maar dat is ook van toepassing voor de afnemer van de dienst, dus de klant (privepersoon) die dus gebruik maakt van de diensten van sekswerker. 5:Het adverteren zonder vermelding van registratie of vergunningsnummer is niet meer toegestaan. 6:Opmerkelijk is dat de politiek het advies van Raad van State op bepaalde belangrijke punten niet heeft opgevolgd. Voor degene die het uitgebreid willen nalezen. Advies Raad van State http://www.verwenme.nl/content/3c7781a3.pdf Voorstel van de wet (Wrp) http://www.verwenme.nl/content/2d3abac0a.pdf Nader rapport Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties http://www.verwenme.nl/content/30031054.pdf Memorie van toelichting http://www.verwenme.nl/content/dfd33f36.pdf Ter informatie, Ted Maton
  14. De belastingdienst heeft inmiddels zelf ook melding gemaakt van de actuele status, zie de volgende link http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2008-10-15-08_sekswerkers.html Ter informatie voor eenieder die er belang bij heeft. Ted Maton
  15. Thanks, helemaal mee eens, laten wij het informatief en vooral zakelijk houden, dat is de bedoeling van dit forum. Voor bepaalde behoeftes zijn er genoeg andere sites te vinden, de insteek van de door ons verstrekte informatie is puur zakelijk bedoeld en voor een specifieke doelgroep van ondernemers en personen die dit op prijs stellen en hier mee eventueel de fiscale beoordeling en behandelwijze van hun branche makkelijker kunnen vinden. grz. Ted Maton
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.