• 0

Zal E Ink straks de krant vervangen?

Zal E Ink straks de krant vervangen?

 

Bedrijven zoals iRex (Philips) http://www.irextechnologies.com/ en Sony http://www.sonystyle.com komen nu op de markt met een e-book reader, gebaseerd op de e-ink technologie.

 

E-Ink heeft door het hoge contrast en resolutie voordelen tov tft schermen. Zal het in de toekomst het papier vervangen?

 

Heeft er al iemand zo een apparaat in zijn handen gehad of misschien al aangeschaft?

 

EDIT link aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat het de krant zal vervangen denk ik zeker. Om de eenvoudige reden dat papier duur is en steeds duurder zal worden, vanwege de ontbossing cq herplanting. Je hebt het over 'de toekomst': geen idee wanneer het zal gebeuren, maar dát het gebeurt staat voor mij als een paal boven water.

 

Deze (toekomstige) mobiele readers het voordeel dat je (bijvoorbeeld) met rss je eigen krant kunt samenstellen, waardoor deze onafhankelijk wordt van de afzenders. Je leest dus niet of de Telegraaf of de Volkskrant of NRC, maar alledrie tegelijk, door jezelf samengesteld. Dus: content blijft King, het medium verandert.

 

Ik heb er helaas nog niet een, maar als ik het idee heb dat de techniek op peil is, koop ik er zeker één! Lijkt me alleen een raar idee om op zondagmorgen niet meer de zaterdagkrant open te kunnen slaan aan de leestafel. Alleen het zachtgekookt eitje blijft...

 

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja, misschien dat het in de heel verre toekomst wel een complete vervanger zal worden, maar voorlopig zou ik het niet verwachten afgezien van een paar niches - uiteraard ook afhankelijk van hoe dat e-paper er uiteindelijk precies uit gaat zien.

 

Ik vermoed dat het eigenschappen zal krijgen die ergens tussen echte beeldschermen en drukwerk in liggen. Zowel qua functie, prestaties en kosten.

 

Misschien dat het in de verre toekomst wel zo is dat papier iets duurs wordt, maar vooralsnog ziet het daar gewoon niet naar uit... het bedrukken/printen is momenteel in de regel aanzienlijk prijziger dan het papier waarop je dat doet.

 

Lijkt me alleen een raar idee om op zondagmorgen niet meer de zaterdagkrant open te kunnen slaan aan de leestafel.

 

Dit zou je nu ook kunnen doen door de krant te lezen vanaf een laptop of iets dergelijks. Ik denk niet dat e-ink zo goedkoop zal worden dat je ff de gemorste koffie opveegt met je e-krant... iets dat met de telegraaf best gaat ;)

Link naar reactie
  • 0

Zal E Ink straks de krant vervangen?

 

Nee, internet zal de krant vervangen. E-ink is niets meer dan een methode om het weer te geven.

 

Een beetje kort door de bocht, denk ik. Internet is een van de media, een massa media. Distributie zal vooral via internet gaan, maar dan kan je het nog niet downloaden naar een stuk echt papier.

Link naar reactie
  • 0
Distributie zal vooral via internet gaan, maar dan kan je het nog niet downloaden naar een stuk echt papier.

 

Met E-ink ook niet. Dit is een technologie waarbij de weergave op een op papier lijkend velletje gebeurt middels kleine half zwart, half witte bolletjes die afhankelijk van een electrisch stroompje een van beide kanten laten zien.

 

Functioneel dus 100% vergelijkbaar met een beeldscherm, alleen middels een andere technologie.

Link naar reactie
  • 0

Zal E Ink straks de krant vervangen?

 

Nee, internet zal de krant vervangen. E-ink is niets meer dan een methode om het weer te geven.

 

Ik kan me wel voorstellen dat er een categorie mensen is die wel een stapeltje e-ink papier meeneemt voor in de trein maar die niet in de trein willen zitten om via een tablet pc of laptop de krant te lezen.

 

Maar ik denk dat uiteindelijk een heel platte tablet pc met wifi en een touch screen handiger is dan e-ink. misschien dat die tablet pc dan een e-ink scherm heeft ipv lcd, en een uitschuifbaar frame om makkelijk vast te houden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dat uiteindelijk een heel platte tablet pc met wifi en een touch screen handiger is dan e-ink. misschien dat die tablet pc dan een e-ink scherm heeft ipv lcd, en een uitschuifbaar frame om makkelijk vast te houden.

 

Een uitvouw, -rol, of -klapbaar scherm zou inderdaad handig zijn, momenteel bepaald het scherm toch voor een groot deel de vormfactor van laptops, pdas en dergelijke.

 

Functioneel dus 100% vergelijkbaar met een beeldscherm, alleen middels een andere technologie.

 

Voor gelijke functie zal er toch echt nog wel wat verbeterd moeten worden, e-ink is in de regel tergend langzaam, zodat het niet echt als 'beedscherm' voor een computer geschikt is.

 

Als je er een venstertje op wilt slepen oid krijg je dan enorme ghosting, waarschijnlijk voorlopig nog een stuk erger dan bij de 1e generatie LCD's.

Link naar reactie
  • 0

Voor gelijke functie zal er toch echt nog wel wat verbeterd moeten worden, e-ink is in de regel tergend langzaam, zodat het niet echt als 'beedscherm' voor een computer geschikt is.

 

Niet voor een computer voor video en tekstverwerking. Wel voor een computer waarmee je via een browser de krant leest. Zo'n computer staat standaard ingesteld op een aantal url's waar jij je kranten vandaan haalt, je kunt simpel bladeren met twee pushbuttons, en je zit voornamelijk rustig te lezen. De instellingen zou je zelfs nog online kunnen zetten zodat je ze op je persoonlijke instellingen pagina via je gewone computer kunt aanpassen. In de trein hoef je alleen nog je e-ink tablet aan te zetten, je bladert van volkskrant naar nrc naar fembusiness, en je gaat lezen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deels wel, denk ik. Voor korte stukken tekst en teksten die men puur voor informatie nodig heeft (digitaal = beter navigeerbaar) lijkt het me een prima vervanging voor de stapels papier die dagelijks niet of half gelezen in de papierbak belanden.

 

Voor plezier-lezen vraag ik me af of het papier ooit helemaal zal vervangen. Papier biedt meer ruimte voor organische kunst, lekker beetpakken en ezelsoren maken waar je gebleven bent.

 

Er is naar ik weet nog geen vervanging voor het zaterdagochtend-met-de-krant-op-de-keukentafel-gevoel dat een groot krakend stuk papier biedt. Totdat E-Ink ook die "leesbeleving" (*buzzwoord! - ril*) biedt, zal er een markt voor papier blijven.

Link naar reactie
  • 0

Zal E Ink straks de krant vervangen?

 

Bedrijven zoals iRex (Philips) http://www.irextechnologies.com/ en Sony http://www.sonystyle.com komen nu op de markt met een e-book reader, gebaseerd op de e-ink technologie.

 

E-Ink heeft door het hoge contrast en resolutie voordelen tov tft schermen. Zal het in de toekomst het papier vervangen?

 

Heeft er al iemand zo een apparaat in zijn handen gehad of misschien al aangeschaft?

 

EDIT link aangepast

 

Beste PBakkum,

 

In verscheidene computerbladen heb ik er veel over gelezen. Zodra er een E-Ink in handel komt waarmee ik mijn kranten digitaal kan lezen zal ik 1 van de eerste zijn die dit speeltje koopt.

 

V.w.b. boeken denk ik dat daar minder animo voor is. Ik ben een fervent boekenlezer en een boek is wat meer permanent. Daarbij ligt een boek gewoon lekker in de hand ;D ...

 

Voor papers, naslagwerk, rapporten is I-ink uitermate geschikt. Ik lees nu al veel naslagwerken op mijn scherm en dat bevalt uitstekend.

 

Link naar reactie
  • 0

De kranten worden steeds dunner; dat is een feit. Van definitief verdwijnen is nog geen sprake! De adverteerders hebben in deze (voor de krant) moeilijke fase een bepalende rol. Zolang ze via deze weg hun doelgroepen kunnen bereiken kan het eind wel nog even duren.

 

In mijn regio is het aantal gratis kraantjes aan het groeien. De (nu nog minder consistent) artikeltjes berichten niet meer zoals vroeger alleen over de buurtvereniging en de gebeurtenissen in het plaatselijk winkelcentrum, maar (dankzij de gratis bron: internet) steeds meer over actuele en landelijke onderwerpen. Deze trend (o.a.) gaat op termijn fataal worden voor de dure(?) krant.

 

E-link is maar een proto. Het wordt pas leuk als de concurrent het eindproduct gaat kopiëren, verbeteren en goedkoop op de markt zetten.

 

Mijn advies is koop dat ding nog niet tot dat hie (bijna gratis) weggegeven wordt zoals bij de introductie van de DVD-speler. Tenzij je een early adopter op dat gebied wil zijn.

 

Als je het toch doet, roep dan a.u.b. niet in het openbaar: ‘Het stond echt in de Portable Reader System van gisteren!’. Niemand gaat jou toch geloven. (' ;)

 

Wat mij betreft, ik heb een vaste route op het internet om het nieuws te lezen. (ouderwets? Misschien.)

 

 

www.101winkels.nl: GRATIS Pro-webwinkels in het online-winkelcentrum.

www.nationaalwinkelcentrum.nl: Startpagina over online winkelen.

www.edacteur.com: Publiceer GRATIS fotos, tekeningen en verhalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.