• 0

50/50 BV

Hallo allemaal,

 

ik ben samen met mijn compagnon bezig een BV op te zetten die zich richt op het verzorgen van watersport en duik activiteiten voor hotels en resorts. Nu is het verhaal zo gegroeid dat we de BV alleen willen beginnen als we allebei 50% van de aandelen in handen hebben. Verschillende van mijn vrienden hebben mij afgeraden om een BV op deze basis opzetten en zij zeggen dat een BV een baas moet hebben. Nu zou je wel de 50/50 verhouding aan kunnen houden maar er zal toch maar een persoon de algemen bevoegdheid moeten heben denken ze. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierbij moet je een duidelijk veschil maken tussen de "aandeelhouders" en de "directie". Het is heel goed mogelijk (en gebruikelijk) dat jullie beiden 50% van de aandelen bezitten, maar dat 1 van jullie wordt aangesteld als algemeen directeur.

 

Het is hierbij van belang om gezamelijk goede afspraken te maken over de verschillende rollen die julie gaan innemen in het bedrijf (marketing, sales, operationeel, etc) en wie uiteindelijk de knopen doorhakt.

 

Als aandeelhouder bepaal je achteraf of de beslissingen juist zijn geweest. Natuurlijk ben je als aandeelhouder ook betrokken bij belangrijke strategie keuzes, maar het is belangrijk dat 1 persoon de bevoegdheid heeft om dagelijkse/kleine beslissingen zelfstandig te nemen.

 

Succes!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

 

Denk eens over een constructie waarbij een ieder een apart bedrijf opzet en je in elkaars bedrijf op basis van 30/50 deelneemt. (De 1 verhuurt materiaal en de ander geeft trainingen bijvoorbeeld) Blijf je allebei directeur voor de expertise waar een ieder goed in is en een enigszins gezonde verplichte winkelnering. Niet zelf ervaring mee, wel ken ik een aantal van deze constructies waar voor mijn gevoel een leukere spannende samenwerking voorkomt dan in een 50/50 situatie. Ik ken weinig of geen bedrijven en relaties gezien waar 50/50 goed gaat, is gegaan en nog belangrijker hoe ze gestopt zijn (eigenlijk het grootste drama en misschien wel belangrijker om rekening mee te houden. Wat als er 1 wil stoppen?).

 

Een paar goede onafhankelijke coaches die weten wat mogelijk is, is wel handig in dit geval.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

:) Bedankt voor de reacties alvast.

 

Dus als ik het goed begrijp is 1 werk BV opererend onder 2 holding BV's van de aandeelhouders het beste, en zou een van ons de touwtjes in handen moeten hebben. De 30/50 oplossing vind ik niet zo goed omdat we beiden dezelfde expertise hebben. En Perry, waar zou ik een goede onafhankelijke coach kunnen vinden?

Link naar reactie
  • 0

En Perry, waar zou ik een goede onafhankelijke coach kunnen vinden?

 

Bij iemand die je kent, vertrouwt en waarvan je weet dat hij/zij van wat over gedrag van mensen in bedrijven weet. Kan iemand zijn uit je verleden, uit je straat of mischien wel familie (adviseer ik overigens niet direct. Met familie moet je wandelen, niet handelen). Op dit forum zijn er ook een aantal die jezelf zal moeten leren kennen om te bepalen of je er al of niet verder mee wil. Zoek maar eens op coach.

 

Het zijn wel mensen die je het veelal op de man af moet vragen. Niet er om heen draaien, goed bedenken wat je van iemand wilt en verwacht en dan zoek je daar iemand bij. Vragen aan een ieder staat altijd vrij. De meeste coaches hebben altijd een deur open voor vrij blijvende gesprekken.

 

Succes,

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

:) Bedankt voor de reacties alvast.

 

Dus als ik het goed begrijp is 1 werk BV opererend onder 2 holding BV's van de aandeelhouders het beste, en zou een van ons de touwtjes in handen moeten hebben. De 30/50 oplossing vind ik niet zo goed omdat we beiden dezelfde expertise hebben. En Perry, waar zou ik een goede onafhankelijke coach kunnen vinden?

 

Ik houd niet van holdings. Volgens mij zijn dergelijk constructies nergens voor nodig. Als jij met een gelijkwaardige partner voor 50/50 aandeelhouder wil worden in jullie eigen zaak, dan is dat geen enkel probleem. Het is ook geen probleem om de verantwoordelijkheden 50/50 te verdelen. Doe ik al jaren met mijn maat. Je kunt beide directeur worden. Beperk de zelfstandige bevoegdheid, dan moet je altijd overleggen.

 

Alleen met investeerders moet je nooit een 50/50 deal sluiten.

 

Dus wordt meer lekker allebei 50% eigenaar en directeur, met of zonder holding, dat maakt niet uit.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Volledig mee eens!!

 

Niet nodig is een ander verhaal, maar niet hier.

Holding is leuk als je echt gaat verdienen. In opstart uiteraard iets om over na te denken, maar niet noodzakelijk.

 

Zorg gewoon dat je wat dingen GOED op papier zet en bij bedragen boven een X bedrag sowieso beider goedkeuring moet hebben.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik stipte met name twee punten aan:

 

- hoe bouw je beiden een pensioen op in één bv met risicoactiviteiten? Door externe of interne(partner) factoren kan je inkomensvoorziening in een keer foetsie zijn.

 

- bij verkoop van de aandelen is het gelijk 25% ab-heffing aftikken, hangt er een holding boven dan is dit (eerst) belastingvrij door de deelnemingsvrijstelling. Wel zo handig voor een ondernemer.

 

Qua afspraken hoeft het inderdaad niet uit te maken, want alles kan op papier ;D

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.