• 0

Hobby of bedrijf starten?

Hallo

 

Op het moment ben ik bezig met de ontwikkeling van een website. Op termijn zou ik daar best aardig aan kunnen verdienen. In eerste instantie zal ik echter vooral bezig zijn met het promoten van de site en dus weinig tot geen inkomsten hebben.

 

Nu vraag ik me dus af of ik dan wel meteen een officieel bedrijf moet beginnen of 't zolang 't geen geld oplevert gewoon als hobby moet doen. Dit voornamelijk vanwege de administratiekosten als bijvoorbeeld een boekhouder/accountant voor de controle/belastingaangiften e.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht heb je naast deze hobby of wens ook nog een baan. Indien en voor zover dat het geval is het allereerst raadzaam om de arbeidsovereenkomst eens na te lopen op de (on)mogelijkheden van nevenfuncties/werkzaamheden. Maar ook wanneer een arbeidsovereenkomst hier niets over zegt blijft voorzichtigheid geboden.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb je naast deze hobby of wens ook nog een baan. Indien en voor zover dat het geval is het allereerst raadzaam om de arbeidsovereenkomst eens na te lopen op de (on)mogelijkheden van nevenfuncties/werkzaamheden. Maar ook wanneer een arbeidsovereenkomst hier niets over zegt blijft voorzichtigheid geboden.

 

Inderdaad heb ik ook nog een baan. Ik heb 't er met de werkgeefster over gehad en ze heeft tot nu toe niet gezegd bezwaar te hebben, ook niet toen ik mededeelde dat ik me misschien officieel wilde inschrijven bij de KvK.
Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heb ik ook nog een baan. Ik heb 't er met de werkgeefster over gehad en ze heeft tot nu toe niet gezegd bezwaar te hebben, ook niet toen ik mededeelde dat ik me misschien officieel wilde inschrijven bij de KvK.

Wellicht geneigd om te denken "wie zwijgt, stemt toe", maar ik zou toch zo veel mogelijk zekerheid van de werkgeefster willen hebben. Je ziet in praktijk vaker dat werkgevers geen moeite hebben met nevenwerkzaamheden tot dat deze een dermate omvang aannemen dat deze op gespannen voet komen met de werkzaamheden krachtens de arbeidsovereenkomst. Alsdan kan de werkgeefster het je knap lastig maken. Probeer toch zoveel mogelijk afspraken te bevestigen en bouw in ieder geval een dossier op, ookal is er nog niets aan de hand.

 

Zolang de website nog weinig oplevert is het raadzaam om de kosten laag te houden en de inkomsten vooral aan te merken als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit hangt er echter ook vanaf wat je via de website verkoopt.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heb ik ook nog een baan. Ik heb 't er met de werkgeefster over gehad en ze heeft tot nu toe niet gezegd bezwaar te hebben, ook niet toen ik mededeelde dat ik me misschien officieel wilde inschrijven bij de KvK.

Wellicht geneigd om te denken "wie zwijgt, stemt toe", maar ik zou toch zo veel mogelijk zekerheid van de werkgeefster willen hebben. Je ziet in praktijk vaker dat werkgevers geen moeite hebben met nevenwerkzaamheden tot dat deze een dermate omvang aannemen dat deze op gespannen voet komen met de werkzaamheden krachtens de arbeidsovereenkomst. Alsdan kan de werkgeefster het je knap lastig maken. Probeer toch zoveel mogelijk afspraken te bevestigen en bouw in ieder geval een dossier op, ookal is er nog niets aan de hand.

 

Zolang de website nog weinig oplevert is het raadzaam om de kosten laag te houden en de inkomsten vooral aan te merken als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit hangt er echter ook vanaf wat je via de website verkoopt.

 

 

Dus toch beter om eerst hobbymatig te beginnen? Enig punt van twijfel is dan wat te doen als ik iemand wil inhuren voor bijvoorbeeld promotie activiteiten? (flyers uitdelen tijdens een beurs) Kan ik ook als particulier dan een uitzendbureau o.i.d. inschakelen?

 

Verder ben ik zodra ik echt officieel wil starten zeker van plan afspraken te maken met de werkgeefster.

Link naar reactie
  • 0

Als je zorg is of je iemand kunt inhuren, dan is dat geen probleem. Iedereen kan dat, ook particulieren. Maar ik zou niet zo snel denken aan een uitzendbureau. Hang gewoon wat postertjes op in een Hogeschool, of deel daar wat flyers uit :)

 

Die betalingen zijn nooit meer ergens terug te vnden natuurlijk (mag ik dat hier wel schrijven?), ook niet in je belastingaangifte.

 

En ik meen te merken dat je denkt dat je als ondernemer een accountant nodig hebt. Dat is niet zo. Je mag ook zelf je aangifte samenstellen, of het door een kennis of familielid laten verzorgen. De reden dat veel ondernemers een administratiekantoor of accountant inschakelen is dat ze niet op dat terrein thuis zijn en denken per saldo toch voordeliger uit te zijn. Soms is dat zo, soms niet... :-\.

 

Hangt erg af van de complexiteit van je administratie. Maar voorlopig zou ik me daar nog even niet te druk om maken. Hou wel je administratie goed bij, dat moet je altijd doen! Al was het maar om de gemaakte kosten alsnog op te kunnen voeren op het moment dat je als 'ondernemer' wordt aangemerkt.

 

Verder hangt het onderscheid bijverdienen/ondernemerschap af van de aard van je website, de omzet die je maakt, de tijd die je erin steekt, etc.

De site van de belastingdienst geeft daar ook wat meer informatie over. En bij twijfel kun je ze altijd bellen!

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

De reden dat veel ondernemers een administratiekantoor of accountant inschakelen is dat ze niet op dat terrein thuis zijn

Laat dat nu net de reden zijn dat ik ook liever een boekhouder in wil schakelen. Bovendien zijn die ook meer op de hoogte van de mogelijkheden om aftrekposten te gebruiken.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.