• 0

oprichtingskapitaal

Wellicht heb ik niet goed goed gelezen/begrepen.

Jaar geleden BV opgericht 18k gestort.Nu wil ik aan het eind van het boekjaar winst uitkeren, Daar gaat dan op zijn minst dividentbelasting vanaf. Kan ik niet gewoon 18K netto terugstoren? Ik begrijp dat er dan sprake is van een lening van BV naar mijn persoon. kan dat tegen rente-nihil? Maw kan ik gewoon de netto 18k die gestort is weer volledig netto er uithalen?

Tahnks

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je winst gaat uitkeren heb je winst gemaakt en dan heb je minstens ook omzet gemaakt en is er meer dan 18k in kas nu. Dus betaalt je BV vennootschapsbelasting. Als je geen omzet hebt gemaakt en er is nog 18k in kas, dan heb je geen winst gemaakt en lijkt het wat vreemd om dividend uit te keren.

 

Je kunt je 18k het makkelijkst aan jezelf uitkeren door de BV op te heffen. Want waarom zou je een BV hebben als er geen geld in of uit gaat?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik niet goed goed gelezen/begrepen.

Jaar geleden BV opgericht 18k gestort.Nu wil ik aan het eind van het boekjaar winst uitkeren, Daar gaat dan op zijn minst dividentbelasting vanaf. Kan ik niet gewoon 18K netto terugstoren? Ik begrijp dat er dan sprake is van een lening van BV naar mijn persoon. kan dat tegen rente-nihil? Maw kan ik gewoon de netto 18k die gestort is weer volledig netto er uithalen?

Tahnks

 

Wanneer je geen dividend uitkeert, is er inderdaad sprake van een lening aan de aandeelhouder. Dit mag niet tegen rente-nihil daar dat onzakelijk is, de bv krijgt dan renteopbrengsten waar je vpb over dient te betalen. Het rentepercentage mag ook nog eens niet te laag zijn ook dit kan tot correctie achteraf leiden.

 

ZoalsChristine al stelt: waarom heb je eigenlijk een bv?

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik niet goed goed gelezen/begrepen.

Jaar geleden BV opgericht 18k gestort.Nu wil ik aan het eind van het boekjaar winst uitkeren, Daar gaat dan op zijn minst dividentbelasting vanaf. Kan ik niet gewoon 18K netto terugstoren? Ik begrijp dat er dan sprake is van een lening van BV naar mijn persoon. kan dat tegen rente-nihil? Maw kan ik gewoon de netto 18k die gestort is weer volledig netto er uithalen?

Tahnks

 

Hallo Meindert,

 

Je hebt het niet goed begrepen. Die 18k is de nominale waarde van de aandelen, die is "van de BV". Die kan je niet uitkeren. Die zou je wel eventueel aan jezelf uit kunnen lenen, maar dat raad ik af.

 

Als je het bedrijf gestart was met bijvoorbeeld 40k (18k nominaal en 22k "agio") dan is die 22 mille "te veel betaald door de eigenaar". Die 22 mille mag je straffeloos teruggeven aan de aandeelhouder.

 

Als je tent lekker loopt, dan adviseer ik je de winst (of een deel daarvan) gewoon uit te keren als divident en daar belasting over te betalen. Dan is het geld uit de zaak en kan je er mee doen wat je wilt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.