• 0

Financieel adviseur

Ik kom op het punt dat ik op zoek wil gaan naar een financieel adviseur. Enerzijds omdat ik het gevoel heb dat zo'n adviseur zijn geld gaat terugverdienen met regelingen die ik niet ken, anderzijds omdat financien absoluut niet mijn sterke kant zijn en ik me daar geen zorgen over wil maken. Ik ken m'n getallen wel, maar ben op zoek naar een stukje zekerheid.

 

Mijn vraag is nu, voordat ik op zoek ga, waar moet ik op letten bij een financieel adviseur? Uiteraard moet het klikken met zo iemand, maar wat zijn bijvoorbeeld 'normale' tarieven en normale deals? In hoeverre mag ik verwachten dat een adviseur echt met me meedenkt, etc.

 

Wensen die ik voor mezelf heb opgesteld:

 

1. Het moet klikken

2. Liefst niet te duur (maar als hij z'n geld terugverdient mag het absoluut wat kosten!)

3. Moet me een zorg uit handen nemen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met financieel adviseur. Tenminste, je hebt het over iemand die 'regelingen kent', dan moet ik denken aan een administrateur of accountant.

 

Bij financieel adviseur denk ik aan iemand die je helpt je financiele planning op orde te krijgen en inzicht te krijgen in de cijfers. Dus niet je BTW en belastingplicht, maar het verhaal achterf je onderneming. De check of je inspanning hety juiste rendement vertonen, of je wel de juiste klanten najaagt, of je wel genoeg reservers hebt etc.

 

Ik heb zelf toen ik begon zowel een administrateur als een financieel adviseur in de hand genomen. De administrateur zorgt voor de aangiftes en het op orde zijn van de administratie, die krijgt dus een keer per kwartaal een map met papier over de heg gegooid.

 

De adviseur heb ik gevraagd een financiele planning te maken, zodat ik goed voor ogen kon houden wat mijn doelstellingen waren en of ik mijn geld wijs investeerde. Het was ook de bedoeling dat hij mij financieel alfabeet maakt, omdat ik tot dan toe weinig kaas van cijfers had gegeten. De planning en mijn resultaten bespraken we elk kwartaal, totdat ik stabiel draaide en het zelf kon.

 

Waar je op moet letten? Ik zou zeggen iemand die snel je onderneming en markt begrijpt en je met kritische raad en daad bij kan staan. Dus iemand die je ondernemend laat zijn en je wel scherp houdt. Vraag eens van de adviseurs die je voor ogen hebt referenties en bel die eens na. Zegt vaak meer dan een mooie website of brochure.

 

Wat bedoel je met 'zekerheid'? Iemand die je administratie checkt en zegt dat je het goed hebt gedaan? Dat is in mijn ogen weer meer een administrateur dan een adviseur.

 

Een tip: wees specifiek als je een adviseur in de hand neemt. Dus niet alleen vragen om 'financieel advies', bepalen over welke onderwerpen geadviseerd gaat worden, op welke wijze en met welke frequentie.

 

Success!

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de tips en tja.. wat ik eigenlijk wil is iemand die me enerzijds vertelt wat de dingen zijn waar ik op financieel vlak specifiek op moet letten (regelingen waar ik gebruik van kan maken, manier van administratie bijhouden, eventueel aangifte doen, etc), zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Anderzijds wil ik inderdaad dat hij samen met me kijkt naar een financiele planning en die periodiek met me beoordeelt.

 

Het liefst zou ik willen dat 1 iemand dat doet, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.