• 0

BTW van Google Ierland

Ik heb inmiddels een jaarlang een Google campagne lopen. Zo een campagne aan de rechterkant waarbij je per klik betaald. Zijn geen geweldige bedragen, maar het geeft wel reacties.

Nu had ik bij het starten nooit mijn BTW nummer opgeven en werd het totale bedrag altijd keurig van mijn creditcard geboekt.

Ik heb laatst een nieuwe campagne gestart en daarbij wel mijn BTW nummer ingevoerd. Nu blijkt dat ik vanuit Google Ierland het berekende BTW bedrag alsnog terug krijg.

Altijd leuk natuurlijk, maar moet ik dit nu aan de Nederlandse belastingdienst afdragen, is het een stukje winsttoevoeging of kan ik het zo maar in mijn zak steken 8)?

 

Bedankt alvast voor je antwoord.

 

Dennis

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dennis,

 

volgens mij komt het bedrag ten gunste van de winst van je onderneming.

 

Voor bepaalde diensten binnen de EU - waaronder reclame- en gerelateerde diensten zoals hier Google-clicks - mag een ondernemer in een EU-land een BTW-tarief van 0% berekenen aan een andere ondernemer in een ander EU-land. Maar als een ondernemer een particulier (dus een niet-ondernemer) als klant heeft, dan geldt het BTW-tarief van het land van de ondernemer (voor Nederland zou dat 6% of 19% zijn, voor Ierland weet ik de percentages niet).

 

De ondernemers moeten onderling wel afchecken dat ze allebei ondernemer zijn en dat doen ze door hun BTW-nummers uit te wisselen (trouwens tegenwoordig verplicht beide nummers op de facturen te zetten).

 

Dus toen jij met Google begon, herkende Google jou niet als ondernemer - jij had je BTW-nummer nog niet opgegeven - en daardoor berekende Google aan jou Ierse BTW van zoveel procent. Nu ben je "herkend" als ondernemer, Google berekent nu 0% BTW en de door jou eerder betaalde Ierse BTW krijg je terug. Jouw kosten worden lager, omdat je nu het tarief ex BTW betaalt en voorheen een tarief plus BTW.

Lagere kosten is een hogere winst.

 

Je hoeft hierover in Nederland of Ierland niets aan te geven of (terug) te betalen, althans voor wat betreft de BTW. Een hogere winst leidt natuurlijk wel tot een hogere aanslag inkomsten- of vennootschapsbelasting aan het eind van het jaar. Maar for the moment is it all yours.

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

oki doki,

 

BTW die je betaald aan in buiteland gevestigde ondernemingen (btw betaald en afgedragen [door google] in Ierland) mag je in Nederland nooit in mindering brengen op je voorheffing.

 

Deze had eigenlijk teruggevraagd moeten worden bij de Ierse belastingdienst.

 

Ik ben het hier eens met het verhaal van Gert Jan

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.