Ga naar inhoud

overname horecabedrijf, overname verplichtingen?

Geplaatst:

Elles

beste allemaal, wij zijn bezig een bestaand horeca bedrijf over te nemen. Nu staat de huidige eigenaar er financieel niet zo goed voor. Het vaste personeel dienen wij natuurlijk over te nemen.

Nu heb ik op de KvK site al gelezen dat de oude eigenaar in principe een jaar na verkoop nog hoofdaansprakelijk is voor het geval een werknemer nog recht heeft op vakantie geld, overuren etc. is er niks te halen dan kunnen ze in theorie bij ons aankloppen als hun nieuwe werkgever. Nou heb ik een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten:

 

- kunnen oud medewerkers ook nog geld bij de nieuwe eigenaar claimen?

- kunnen wij als nieuwe eigenaar ook aansprakelijk worden gesteld voor niet betaalde belastingen/ afdrachten aan UWV etc?

ter info wij nemen niet de BV over.

alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

qommuniqa

Als jullie niet de BV overnemen, wat neem je dan wel over?

De aktiviteiten van de BV, de inventaris, het (huur)pand??

 

De werknemers zijn in dienst van de BV, als je deze niet overneemt, hoef je de werknemers ook niet over te nemen.

 

Groet

 

Rick

Geplaatst:

Elles

  • Auteur

Wat we overnemen is het huurpand + goodwill invetaris.

Geplaatst:

You-Book

Elles,

 

Als je niet de onderneming overneemt, maar "slechts" een huurverplichting en goodwill. Dan ben je niet verplicht personeel over te nemen.

 

Als je deze medewerkers "meeneemt" dan dien je ze een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden. Zij hebben namelijk al een overeenkomst met de rechtspersoon van hun huidige werkgever (zie post hiervoor van Communiqa)

 

Bij mijn weten neem je GEEN lopende verplichtingen (met betrekking tot het personeel) over welke eventueel nog rusten op de vorige werkgever.

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Geplaatst:

qommuniqa

Dus geen personeel overnemen, en goed uitkijken dat je met de overname papieren of contracten niet per ongeluk een intentie verklaring tekent voor het personeel of andere (dure) lopende contracten van horecamachines (koffie), verplichtingen, etc.!!

 

en dan verder:

- kunnen oud medewerkers ook nog geld bij de nieuwe eigenaar claimen? Wel als jullie de BV overnemen, NIET als je alleen de huur en inventaris overneemt!

- kunnen wij als nieuwe eigenaar ook aansprakelijk worden gesteld voor niet betaalde belastingen/ afdrachten aan UWV etc? Als je de BV niet overneemt niet

 

Verder merk je op dat de huidige eigenaar in de financiele problemen zit? Dit betekend dus dat er heel wat uitonderhandeld kan worden met betrekking tot de goodwil en inventaris!! ;)

 

Succes,

 

Rick

 

ps. zoek iemand die je behulpzaam kan zijn met die overname.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.