• 0

Start of overname?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat denk je zelf hans? Het zijn wel hele brede vragen die je stelt. Kun je iets vertelle over de achtergrond van je vraag?

 

Anyway, voordeel overname is, je hoeft niet zelf te starten. Nadeel; het is wat het is en je betaald de hoofdprijs. Wil je het veranderen, dan doe je vaak aan kapitaalvernietiging.

 

Staten is moeilijk, lastig en zwaar, maar het is je eigen bedrijf, naar eigen inzicht ingericht en kost vaak minder geld.

 

Het afbreukrisico is bij starten of overnemen ongeveer gelijk.

 

De vraag die je stelt is, moet ik mijn oude huis zelf verbouwen of moet ik op zoek naar een nieuw huis. Het antwoord licht een beetje in je vermogenspositie. Hoeveel geld heb je zelf en hoeveel kan je lenen. Heb je niks, dan moet je ook niet aan overnemen denken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vertel even duidelijk wat je nou precies bedoeld anders kunnen we je niet goed helpen. Neem even de tijd om een goed verhaal in elkaar te zetten als je hier een vraag post, dit zorgt voor een stuk meer nuttige reacties.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Volgens mij is je (algemene) vraag er een die bij veel aspirant ondernemers leeft. Ik heb in mijn laatste boek daarom een paragraafje besteedt aan het delen van mijn visie op dit onderwerp. Misschien dat jij daar ook wat aan hebt, daarom hieronder de bewuste passage.

 

Karen

 

*****

 

Nieuw bedrijf beginnen of bestaand bedrijf overnemen?

De meeste aspirant ondernemers gaan ervan uit dat ze zelf een nieuw bedrijf opzetten. Dat hoeft niet zo logisch te zijn als het lijkt. De ko-mende jaren stoppen er in Nederland een heleboel ondernemers met hun bedrijf omdat ze een dagje ouder worden (je weet wel, de na-oorlogse geboortegolf). Veel van die bedrijven bieden nieuwe ondernemers de kans op een vliegende start. Zeker díe ondernemingen waarvan de eigenaren met hun tijd zijn meegegaan. Als je graag (meteen of op termijn) een bedrijf met personeel wilt én over startkapitaal beschikt, biedt een bedrijfsovername voordelen.

 

De voordelen van een nieuw bedrijf starten

•   je bent vrij om het bedrijf in te richten naar je eigen inzichten en wensen;

•   je bent vrij in je keuzes na de start omdat je niet met bestaande werknemers, klanten of leveranciers rekening hoeft te houden;

•   de kosten zijn bijna altijd lager dan bij een bedrijfsovername;

•   je begint met een klein en overzichtelijk bedrijf en kunt er later zelf voor kiezen of je wilt groeien;

•   er is geen verleden met klanten en leveranciers, waardoor je bij alle partijen rondom het bedrijf met een schone lei begint.

 

De voordelen van een bestaand bedrijf overnemen

•   je springt als het ware op een rijdende trein waarbij je belangrijkste taak is de vaart erin houden of verhogen;

•   het bedrijf heeft al een klantenkring en geniet bekendheid bij de doelgroep;

•   de meeste beginnersfouten zijn al door je voorganger gemaakt (en de geleerde lessen toegepast);

•   de meeste bedrijven die te koop staan hebben personeel, waardoor er meteen mensen meehelpen jouw inkomen te verdienen;

•   er zijn al lopende opdrachten of vaste klanten waardoor er vrijwel meteen omzet is en geld binnenkomt.

 

Overweeg je om een bestaand bedrijf over te nemen, dan is het wel zaak je bij te laten staan door een of meerdere adviseurs. Bij de aanschaf van een bedrijf gaat het vaak om serieuze bedragen. Dan wil je ervoor zorgen dat de zaken door de verkoper niet mooier worden voorgesteld dan ze zijn. Je wilt immers niet meer betalen dan het bedrijf waard is én je wilt dat de diverse verkoopvoorwaarden aansluiten bij jouw wensen.

Naast het volledig overnemen van een bedrijf is het mogelijk je in te kopen in een nieuwe of bestaande onderneming. In dat geval koop je (meestal een minderheid van de) aandelen in dat bedrijf en ga je samen met de andere eigenaar aan de slag. Heb je zelf geen goed idee, maar wil je in en aan een snelgroeiend bedrijf werken? Denk dan eens na over zo’n ‘management buy-in’ in een startend of jong bedrijf.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Ik snap wat je bedoelt en dat komt in mijn boek uitgebreid aan bod, maar het is maar net wat je als probleem ziet. Als je geen geld hebt, kun je het ook niet kwijtraken met je bedrijf en vervolgens opgezadeld zitten met een slecht gevoel over ondernemerschap. ;)

 

Maar misschien is het grootste verschil tussen zelf iets opstarten en een bedrijfsovername wel dat de meeste ondernemers niet kunnen kiezen voor deze laatste optie omdat daarvoor de middelen ontbreken.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een extern bedrijf inschakelen voor overname

 

Ben nu bezig met een overname, heb intussen 6 verschillende"experts" in de hand gehad/benaderd. De meest schrikbarende opmerking die ik naar mijn hoofd heb gekregen "je bent gek, hier ga ik niet mee aan de slag, kans loos :'(" Advies voor de starter die wil overnemen:

 

Ga eerst naar een adviesburo die verstand heeft van jouw markt. Eerst laten uitleggen wat ze doen en hoe ze het doen.. Ga pas daarna serieus te werk.. Kwakzalvers zijn er genoeg, iedereen wil je wel geld afhankelijk maken. Of je nu met een goed idee komt of niet !!!!

 

Intussen zelf wel een goed buro gevonden, kost een paar zenten maar dan heb je wel wat, maar ben wel een dik pak geld kwijt geraakt aan de toch niet zo goede eerste keus.

 

 

Ritske

Ondernemen is net als fietsen, gebruik je zijwieltjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.