• 0

Hoeveel betalen voor een ontwerp

Wij gaan een product in productie nemen voor de kinderkamer, het is te vergelijken met behang. Nu zijn we voor het ontwerp van dit product een ontwerpster tegen het lijf gelopen die een geweldig ontwerp heeft gemaakt en waarmee we dus aan de slag gaan.

 

Nu kunnen we natuurlijk het ontwerp afkopen maar daar gaan we niet voor, ik heb het voorstel gedaan om een percentage als royalty te geven maar wat zou nou redelijk zijn? Natuurlijk kan ik m'n kostprijs nemen, winst daarop en kijken wat je eventueel zou willen geven maar dat kan ik natuurlijk ook zelf bedenken.

 

Ik hoop hier iemand te treffen die ongeveer hetzelfde aan de hand heeft gehad of wellicht zijn er andere constructies waar ik nog niet heb gedacht. Ik wil een goed voorstel doen wat gewoon goed valt.

 

Het product wordt zowel nationaal maar ook internationaal op de markt gebracht en wij verwachten er een behoorlijke omzet in te kunnen doen. Als ik dus een percentage ga geven kon het nog wel eens een heel groot bedrag worden en dat is dan nog wel eens lastig om te betalen. Is het dan ook redelijk om een plafond af te spreken of is dat heel gek.

 

Nou ik merk wel of er reacties komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil je nog vervolgopdrachten met haar uitwerken? Dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld dat een kunstenaar zich aan een kledingmerk verbindt.

 

Jazeker, het is ook haar logo/merk wat eraan komt te hangen en zij gaat met dat merk ook nog door met andere producten niet via ons.

Link naar reactie
  • 0

Wij gaan een product in productie nemen voor de kinderkamer, het is te vergelijken met behang. Nu zijn we voor het ontwerp van dit product een ontwerpster tegen het lijf gelopen die een geweldig ontwerp heeft gemaakt en waarmee we dus aan de slag gaan.

 

Nu kunnen we natuurlijk het ontwerp afkopen maar daar gaan we niet voor, ik heb het voorstel gedaan om een percentage als royalty te geven maar wat zou nou redelijk zijn? Natuurlijk kan ik m'n kostprijs nemen, winst daarop en kijken wat je eventueel zou willen geven maar dat kan ik natuurlijk ook zelf bedenken.

 

Ik hoop hier iemand te treffen die ongeveer hetzelfde aan de hand heeft gehad of wellicht zijn er andere constructies waar ik nog niet heb gedacht. Ik wil een goed voorstel doen wat gewoon goed valt.

 

Het product wordt zowel nationaal maar ook internationaal op de markt gebracht en wij verwachten er een behoorlijke omzet in te kunnen doen. Als ik dus een percentage ga geven kon het nog wel eens een heel groot bedrag worden en dat is dan nog wel eens lastig om te betalen. Is het dan ook redelijk om een plafond af te spreken of is dat heel gek.

 

Nou ik merk wel of er reacties komen.

 

Beste Corel,

 

In deze wereld draait alles om samenwerken! Mijn advies luidt dan ook:

 

Geef de kunstenaar een percentage van de verkoop (royalty). Dit kan zijn tussen de 10 en 30 procent van de netto winst.

Op deze wijze houden jullie beiden een leuke cent over om (verder) te investeren.

 

Vermeld de naam van de kunstenaar op het product (designed by ...) zodat

ook deze zijn naamsbekendheid kan vergroten.

 

Leg de zaken contractueel vast zodat jullie beiden weten waar je aan toe

bent. Met kunstenaars kan het wat lastig zijn omdat deze over het algemeen

veel waarde hechten aan vrijheid.

 

Eigenlijk wil ik zeggen: verdeel de koek zodat winst jouw deel zal zijn want... Macht is samenwerken! ;)

 

Succes!

 

ps.

Misschien een handige leidraad. Probeer er achter te komen hoe hoog de royalty's zijn van een auteur.

 

Link naar reactie
  • 0

In de meubelindustrieis een percentage van2 of 3 tot 5 procent van de totale omzet gangbaar. Niet van de winst,maar van de omzet; de winst kun je immers beinvloeden door je bedrijfsvoering.

 

E.e.a. hangt natuurlijkook af van de verkoopprijs en te verwachtenoplage. Bij zeer lage oplages (limited edition) zijn hogere percentages natuurlijk niet meer dan billijk. Immers, de ontwerpinspanning blijft gelijk, en door schaarste kan er voor sommige producten een hogere prijs voor gevraagd worden.

 

 

Het product wordt zowel nationaal maar ook internationaal op de markt gebracht en wij verwachten er een behoorlijke omzet in te kunnen doen. Als ik dus een percentage ga geven kon het nog wel eens een heel groot bedrag worden en dat is dan nog wel eens lastig om te betalen. Is het dan ook redelijk om een plafond af te spreken of is dat heel gek.

 

 

Het laatste vind ik gek, als het ontwerp in belangrijke mate bijdraagt aan het succes. Daarme bedoel ik, stel jij hebt de innvatie bedacht,en zij heeft ereen leuk jasje aan gegeven, dan heb jij een groot aandeel in het succes. Maar als je 'gewoon' behang verkoopt met tekeningentjes van Dick Bruna, dan heeft de naamsbekendheid van Dick Bruna een belangrijke bijdrage aan het succes. Zijn 'teken' inspanning is dan niet zo heel erg groot: maar het succes wordt dan wel bepaald door de vele jaren van inspanningen creativiteit waardoor Nijntje zo'n succes is geworden. Voor elk Dick Bruna product dat op de makrt komt, zal hij een beetje beloondworden voor zijn omvangrijke ouevre, en grote succces.

 

Als jouw ontwerpster ook al een aardige naam heeft opgebouwd en een belangrijke bijdrage levert aan het verkoopsucces, dan staat daar gewoon een beloning tegenover. Dan moet je niet gaan piepen als zij er ook flink op verdiend, immers, zij heeft ook een aandeel aan het succes. Ik zou geen plafond afspreken, maar gewoon een realistische royalty, en die geld zolang het succes duurt. er zit ook een risico voor haar aan: flopt het, dan krijgt ze niks.

 

Marjolijn Bastin heeft lang aan de keukentafel leuke Vera de Muisjes getekend voor de Libelle. Daaris ze niet rijk van geworden. Van haar contracten met Hallmark wel. En Hallmark plukt de vruchten van haar jarenlange ervaring.

 

|Voor shrijvers geld ook: je betaald neit voor de inspanning van het schrijven van de tekst, maar van al het onderzoek, de kennis en ervaring die ze hebben opgedaan waardoor ze in staat zijn om in vier uur tijd een column te schrijven (vgl. Camu bijvoorbeeld).

 

Succes met je launch,en zou je me documentatie op willen sturen als het klaar is ;D ?

Link naar reactie
  • 0

Allemaal erg bedankt voor de moeite om mee te denken/typen met mijn 'probleem'. Wij hebben in het verleden veel gewerkt als agent voor fabrikanten tegen een commissie van 6% en soms nog wel minder. Hiervoor moet je een klant binnenhalen en echt heel veel werk doen. Ik zat dus in eerste instantie te denken aan een percentage van de omzet, maar dan kom ik niet verder dan 2-3% en ik weet dat dat best in de papieren kan lopen. Voor een creatief persoon kan dat overkomen als een fooi terwijl het heel reëel is. Maar goed, de insteek die ik nu heb gekregen om te gaan kijken naar de netto winst en daar dan een percentage van te nemen (ik denk aan 25%), klinkt natuurlijk veel interessanter voor de ontwerpster. Daarnaast heb ik ook (hoge) ontwikkelingskosten die ik toch als kostenpost wil opnemen in het gehele plaatje. We gaan pas uitkeren als alle noodzakelijke kosten zijn voldaan, no cure no pay.

 

Ook het idee om eens naar een auteur te kijken was een goed plan, het is toch wel een beetje vergelijkbaar. Ik heb via Google een contract gevonden waar ik het nodige uit kan halen voor onze overeenkomst. In principe kan ik hiermee uit de voeten maar mocht iemand nog een voorbeeldcontract hebben voor deze samenwerking, hou ik mij aanbevolen.

 

Als dit draadje nog leeft als we de presentatie doen, zal ik zeker wat plaatjes laten zien.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.