• 0

Verwerking teruggaaf winstbelasting

Hoi,

 

Ik voer al geruime tijd een discussie met een collega om het volgende:

 

Een ondernemer met een eenmanszaak ( of VOF ) doet aan het eind van het boekjaar aangifte winstbelasting.

Nou komt het vaak voor dat kleine ondernemers teruggaaf ontvangen van de belastingdienst.

Mijn vraag is hoe moet deze teruggaaf boekhoudkundig worden gezien.

Als het zou worden aangemerkt als incidentele winst en of incidentele opbrengst ( of iets in dien aard ), dan zou de ondernemer naar mijn mening dubbel belasting betalen.

Dus ik zou zeggen dat de teruggaaf altijd een prive-karakter heeft.

En dus uiteindelijk het eigen vermogen van de ondernemer of verhoogd dan wel verlaagd.

 

Weet iemand hoe het precies zit?

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Teruggaves inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen, ziekenfondswet zelfstandigen/zorgvrzekeringswet en de inmiddels opgeheven WAZ zijn altijd prive. worden deze teruggestort op de prive bank of girorekening dan boek je helemaal niets, worden ze teruggestort op de zakelijke rekening dan worden ze op de prive rekening-courant (en komen uiteindelijk als storting prive in de winstaangifte = balanspost=geen gevolgen voor de winst/belastingheffing) geboekt.

Andersom geldt hetzelfde als je vanaf je zakelijke rekening deze "belastingen etc" betaald worden ze ten laste van de prive rekening geboekt en hebben geen invloed op de winst.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.