• 0

Loondienst omzetten in detacheringsovereenkomst

Op dit moment heb ik naast mijn fulltime dienstverband een onderneming, administratiekantoor met 6 opdrachtgevers. Hiermee voldoe ik niet aan de eisen voor de Zelfstandigenaftrek. Mijn werkgever staat niet onwelwillend tegenover het omzetten van eht dienstverband naar detacheringsbasis, dus uurtje-factuurtje. Hoe ziet de belastingdienst dit? is de 50% eis van de belastingdienst gekoppeld aan de Zelfstandigenaftrek? M.a.w. als ik geen gebruik maak van de zelfstandigenaftrek, vervalt dan deze eis?

Vriendelijke groeten

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dennis,

Het klinkt heel simpel de arbeidsovereenkomst omzetten naar een "detacheringsovereenkomst".

Maar om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek.

Het is mij niet hleemaal duidelijk wat je bedoeld met "detacheringsovereenkomst" maar heb wel een vermoeden.

Je wilt in dienst blijven bij de werkgever, die vervolgens de opdracht aan "je onderneming" gunt. De belastingidenst zal dit m.i. niet accepteren en blijven uitgaan van een dienstbetrekking c.q. fictieve dienstbetrekking.

Zelfs als je ontslag neemt bij de werkgever en die werkgever je vervolgens opdrachten verstrekt zal je moeten aantonen dat je in ieder geval niet ecomomisch afhandeld bent van die werkgever (aanvragen VAR verklaring).

De belastingdienst (en de bij haar in dienst gekomen looncontroleurs van het Uwv) kijken altijd zeer kritisch naar dit soort constructies.

Zeker als je een administtratiekantoor hebt, zal de fiscus bij later controle streng zijn. Je wordt namelijk vanuit die functie de kennis te bezitten (advies klanten!) hoe de diverse voorwaarden en regles in elkaar steken. een argument van dat wist ik helemaal niet, zal nit worden geaccepteerd. Advies: zorg dat als je voor je "oude" werkgever opdrachten binnen je eigen onderneming krijgt e.e.a. op geen enkele wijze kan worden aangmerkt als een dienstbetrekking.

Om als starter in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek / startersaftrek moet je aan de 1.225 uren eis in het kalenderjaar voldoen (dus beginnen in augsutus voor 40 uur per week, levert ongeveer 800 op = dus onvoldoende uren). De 50% regeling is uitsluitend van toepassing als je niet meer als starter wordt aangemerkt (als je bedrijf dus 5 jaar bestaat).

Succes,

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Echter, hoeveel moet ik dan rekenen. Of met andere woorden, wat is de werkgever kwijt aan 1 personeelslid. Bij de detachering zou ik ook gewoon op hetzelfde werkplek bij hun zitten. Dus kosten van een pc, ruimte etc. hoeven niet te worden meegenomen, maar verzekeringen etc. wel! Zijn daar rekenmodules voor?

Als je je brutosalaris met 1.4 a 1.6 vermenigvuldigt kom je al aardig in de buurt van werkgever aan je kwijt is aan loon, pensioen, sociale verzekeringen. Is een groffe benadering, kan per functie/bedrijfstak verschillen

Je kunt ook eens kijken bij de FNV bond voor ZZP'ers.

Er zijn ook boeken voor freelancers met tips over tariefbepaling.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

zelf zat ik te denken aan mijn bruto salaris maal 2 exclusief BTW.

Als tarief?

Tariefbepaling heeft met 2 dingen te maken:

• wat is de markt bereid te betalen?
  • Wat wil je verdienen?

Om met het laatste te beginnen: bepaal hoeveel uur je werkt (inclusief regelactiviteiten, acquisitie, boekhouding, administratie, kennis bijhouden/uitbreiden, etc). Bepaal de kosten die je maakt (PC, boeken, opleidingen, werkplek thuis, evt inkoop van te verkopen producten, ...). Bepaal het aantal uren wat je werkelijk kunt factureren. Als je jezelf nul EUR salaris geeft ;D, kun je nu al uitrekenen wat je overheadskosten zijn. Nl alle kosten (op jaarbasis) gedeeld door het aantal te factureren uren per jaar.

Bepaal wat je jezelf waard vindt, in een bruto salaris maal 2. Deel dat ook door het aantal te factureren uren per jaar (plus evt verkoop die je realiseert van producten), en je hebt met de overheadkosten een uurtarief te pakken.

Is de markt bereid dit te betalen? Zo ja, prima :D. Zo nee, neem met minder genoegen :-\ of bied de markt iets waar ze wel dit voor willen betalen :).

Dit is de verkorte versie. Kijk in freelancersboeken voor meer info.

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar