• 0

vof en bedrijf auto???

Me en mijn partner vorige week hebben wij een auto op onze vofnaam gekocht. Wij gaan deze auto voor zaken en voor privé behoeften gebruiken. Mijn vraag is, welk soort documenten ik moet invullen om bedrijfsuitgaven te bewijzen? Wat is BPM en moet ik een andere belastingen verschillende toen verzekering betalen?

???

dank u vooraf

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je geeft aan dat je de auto op naam van de vof hebt gekocht.Bij aflevering zal het kenteken eveneens op naam van de vof komen (nodig uittreksel Kamer van Koophandel en persoonlijk identiteitsbewijs). Vervolge zal de omtorrijtiugenbelasting door de fiscus eveneens op nama van de vof komen. Tenslotte zal de garage je een aankoopfactuur op naam van de vof geven (Let op als je een auto inruild dat deze NIET op de vof komt, omdat je die kennelijk uit prive dan hebt ingeruild).

Als er sprake is van een personenauto dan heb je verder niets met de BPM te doen. deze kan je niet terugkrijgen. Met een auto met een grijs kenteken kan de BPM worden teruggevraagd bij de belastingdienst. voorwaarde is dat de auto nodig is voor de bedrijfsuitoefening en minimaal 10% zakelijk wordt gebruikt. In de praktijk zal dit meestal geen probleem opleveren. garages die bedrijfsauto (dus grijze kentekenauto's) verkopen kennen de teruggave regeling.

Via de aangifte omzetbelasting vraag je tenslotte de betaalde BTW terug.

uiteraard zal je de auto moeten verzekeren en ook deze polis komt op naam van de vof.

 

In je boekhouding worden vervolgens alle kosten van de auto als zakeijk geboekt en de betaalde BTW teruggevraagd.

In de boekhouding wordt verder rekening gehouden met de afschrijving.

Voor een grijs kenteken auto heeft de "vof" via jullie aangifte inkomstenbelasting recht op de investeringsaftrek. Het % is afhankelijk van het totaalbedrag van de investeringen door de vof in het jaar.

 

Bij de laatste aangifte omzetbelasting van het jaar geef je vervolgens het de BTW van prive gebruik op: catalogusprijs volgens de importeur op de datum afgifte deel I van de geleverde uitvoering incl. BTW en BPM (ook voor een grijs kentekenauto) x 22% x 12% BTW. De berekende BTW verwerkt je onder "prive-gebruik" in je aangifte omzetbelasting. als de auto een deel van het jaar op de balans stond

 

Bij je aangifte inkomstenbelasting zal je vervolgens de hierbovengenoemde 22% als bijtelling moeten opnemen. Deze kan over beide firmanten worden verdeeld, maar kan ook aan 1 firmant worden toegekend. Zolang het totaal maar uitkomt op 22% bijtelling.

 

n.b. Er is geen bijtelling als je kan bewijzen dat je op jaarbasis minder dan 500 km prive hebt gereden. Dit houdt in de praktijk in dat je een kilometeradministratie zal moeten bijhouden.heb je de auto 4 maanden in het jaar dan is het maximum priv dus 166 kilometer.

rijdt je meer dan 500 (166) dan moet je dus 22% bijtellen en hoef je ook geen kilometeradministratie bij te houden.

 

Ik hoop dat je hier genoeg informatief hebt, maar wil je nog wat weten, vraag het dan gerust.

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.