• 0

borgstellingkrediet

ook ik wil een borgstellingkrediet aanvragen.

maar ik begrijp de werking cq condities niet helemaal

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

wat werkt wel/wat niet....

ik kom graag in contact met mensen bij wie de aanvraag is goedgekeurd.

Maar info van mensen bij wie het is afgewezen kan ook interessant zijn: ondernemen is leren, nietwaar!?

 

groet, cora

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik ben zelf nu ook bezig met een borgstellingskrediet.

De ABN in dit geval, vraagt het voor mij aan bij de overheid.

 

Belangrijk is vooral dat de bank zijn goedkeuring geeft.

Bij mij gaat het om een bedrag van 100.000 euro.

 

Ik heb geen overwaarde en ook geen spaargeld. Ze vragen ongeveer tussen de 20 en 50% borg. Dat kan een borg op je inventaris zijn, maar misschien ook van een suikeroom.

 

Wat wil je nog meer weten?

 

http://www.senternovem.nl/bbmkb/

http://www.senternovem.nl/bbmkb/bbmkb_in_het_kort/fin_steun_bbmkb.asp

 

 

 

kirsten

Link naar reactie
  • 0

hi kirsten,

van meerdere mensen hoor ik heel diverse berichten hierover.

vandaar dat het mij warrig overkomt en er een gap lijkt te zijn tussen theorie en hoe het blijkbaar werkt in de praktijk.

daarom wil ik toch wel even mijn kansen inschatten..

bv

zijn er eenduidige eisen waaraan je moet voldoen of is het willekeur?

wat als je bank niet wil meedoen(hoorde ik nogal eens), ben je dan uitgepraat?of kun je zelf ook een verzoek indienen?

waarom ging het dan niet en/of waarom is iets afgewezen?

en komt dat vaak voor en wat zijn dan alternatieven?

maar ook wat te doen om in aanmerking te komen?

is het alleen voor bedragen tot 100k?

 

veel succes met jouw bedrijf; wat is het trouwens?

ga je nog starten of ben je al bezig?

 

cora

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cora,

 

De bedragen vind je in de links die ik je heb gegeven. De bedragen zijn vanaf 50.000 tot 1 miljoen. Bedrijf moet minder dan 100 werknemers hebben en de rest moet je zelf maar lekker lezen.. ;)

 

Tja volgens mij is het wel zo dat als de bank er geen brood in ziet dat je snel bent uitgepraat. Sterker nog, de bank vraagt het voor jou aan bij de Staat. Het is dus zaak je onderneminsplan goed op orde te hebben en zelf vol overtuiging naar de bank gaan. Lukt het bij de ene niet, dan ga je gewoon naar de ander en volgens mij verschilt het ook nog wel eens per filiaal. Je moet net degene vinden bij wie het klikt.

 

ABN was bij mij erg enthousiast, Rabo zag alleen maar nadelen. Terwijl de rabo juist een bank is die meer investeert. Het klikte echter totaal niet met degene en hij zag alleen maar nadelen. Te jong, geen geld, geen ervaring met eigen bedrijf.

ABN zag juist in deze nadelen voordelen. Flexibel, enthousiast, bereid risico's te nemen, maar er wel goed over nagedacht.

 

De Staat heeft een x aantal miljoen of miljard vrij hiervoor. Als het bedrag bereikt is het vol.

 

 

Bij de ABN werkte het bij mij zo:

eerst goedkeuring door locale manager

goedkeuring regiokantoor

doorsturen naar de afdeling in A'dam, zij moeten nu goedkeuring gaan geven.

dan aanvraag naar Senternovem, zij kijken er ook weer naar en als dat ok is, dan pas is het plaatje rond.

 

Voor mij is het dus ook nog harstikke spannend!!

 

Ik ben dus bezig met een vlaaierie.

 

nog meer vragen?

ik hoor het wel..

kirsten

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo, dat zijn een hoop vragen... ;)

 

Ik ben zelf een jaar geleden gestart met een borgstellingskrediet, dus heb er wel iets ervaring mee. De kennis bij de banken is beperkt over dit onderwerp, dus zorg vooral dat je jezelf goed inleest in de materie...het scheelt als je dingen weet die je account manager nog niet weet.

 

Als je op google kijkt kan je al heel veel info vinden. De hoogte is tot maximaal een miljoen, maar dan moet je volgens mij wel al ondernemer zijn. Voor starters is het dacht ik tot een ton....maar mijn kennis is al wat roestig, ben tenslotte al weer een jaar verder.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cora,

 

Ik zag net pas dat jij de Cora bent die ik wel eens aan de telefoon heb gehad. Leuk je hier tegen te komen.

 

Ook ik heb ooit een Borgstellingskrediet gehad. Wij brachten zelf geld in, stonden ook borg voor ongeveer 15% van het benodigde kredietbedrag en 50% dekte de bank af met de BBMKB, waardoor zij maar voor 25% zelf risico hoefde te lopen.

Bij het allereerste gesprek met de bank heb ik gezegd hoeveel wij zelf konden inbrengen, hoeveel borg en dat ze maar een borgstelling moesten aanvragen. Dat hebben ze vervolgens ook gedaan. Ik weet niet in hoeverre ik de financiering toen had rondgekregen indien ik niet zelf over de BBMKB was begonnen.

 

Volgens mij is het Bijstands Besluit Zelfstandigen (BBZ) overigens een heel andere regeling en komen jullie daar ongetwijfeld niet voor in aanmerking.

 

Succes met de financiering.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kirsten,

 

Cora is - voor zover mij bekend - geen startende ondernemer.

 

Op www.szw.nl staat:

 

*****

Voor wie is het Bbz bestemd?

 

Zelfstandigen kunnen in verschillende omstandigheden een beroep doen op het Bbz. Het gaat om:

- startende zelfstandigen

- gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen

 

Daarnaast kan via het Bbz bijstand worden verleend aan:

- oudere zelfstandigen (ouder dan 55) met een niet-levensvatbaar bedrijf

- zelfstandigen die hun bedrijf willen beëindigen

 

*****

 

Met 'tijdelijke financiële problemen' bedoelen ze dat het gezinsinkomen uit ondernemerschap onder bijstandsniveau ligt. Ik denk en hoop dat dit bij Cora niet het geval is...

 

Daarom komt zij daar volgens mij niet voor in aanmerking.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Oww, ja in dat geval heb je gelijk.

 

Ik dacht of heb aangenomen dat Cora een startende onderneemster is.

 

Zo zie je maar, ik dacht dat de borgstelling over het algemeen gebruikt wordt door starters en zo heb ik dus ook aangenomen dat Cora een starter is...oeps.

 

Groetjes,

 

Kirsten

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cora,

 

Ook ik ben bezig geweest met een borgstellingskrediet ism de ABN AMRO.

Maar nadat alles naar Amsterdam gestuurd is werd er gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek.

Er werden dingen van mij gevraagd in het onderzoek die dus absoluut niet haalbaar waren en daardoor ben ik dus nooit in aanmerking gekomen voor het borgstellingskrediet.

 

Martin

 

Link naar reactie
  • 0

hi kirsten, en anderen,

 

Het is inderdaad zo dat ik sec geen starter ben.

Maar ik heb financiering aangevraagd voor een totaal nieuw project. Dan kan in principe heel goed die Borgstelling aangevraagd worden. Er blijken zelfs grote ondernemingen gebruik van te zaken, is mij verteld. Maar met zo'n nieuw 'ding' krijg je dezelfde tegenstrijdige reacties als jij hebt meegemaakt als starter. Geen zekerheid voor de toekomst.

Verder wist ik totaal niet van het bestaan hiervan. En de bankman ook niet .........

In ieder geval intrigeerd het mij enorm: de theorie en de praktijk werking van eea.

 

Cora

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ook ik heb in het verleden een aantal keer met borgstellingskredieten gewerkt. Hier een aantal voorbeelden die misschien niet allemaal op jou van toepassing zijn, maar dan hebben anderen er ook wat aan ;);

 

- Hypothecaire Borgstelling; Stel, jij zelf (of je ouders) hebben een overwaarde op hun huis. Jouw bedrijf doet een inschrijving in de hypotheek van dat huis tot maximaal de (toekomstige) overwaarde. De bank gaat vervolgens een overeenkomst aan met jou waarin zij recht hebben op dat deel van de hypotheek (verpanding) op het moment dat jij niet aan je verplichting kunt voldoen. Het voordeel bij deze is dat je, wanneer het fout gaat, wel gewoon je bedrijf behoudt en dat je dan pas rente over het hypotheekdeel betaalt.

 

- Koopverklaring inventaris; Hierbij koopt de bank, of iemand anders, bijvoorbeeld de leverancier, jou inventaris terug voor een vooraf vastgestelde prijs, welke terugloopt naarmate de tijd verstrijkt en de inventaris minder waard wordt.

 

- Koopverklaring bedrijf; Bij deze vorm kan bijvoorbeeld iemand die een (soortgelijk) bedrijf heeft, de garantie geven dat hij jou bedrijf voor een bepaald vastgesteld bedrag over neemt, in het geval dat het fout gaat. Dit is vooral handig als je een bedrijf hebt waar weining inventaris aanwezig is en waar de goodwill een groot deel van de waarde vertegenwoordigt. Uiteraard moet diegene aan kunnen tonen dat hij/zij vermogend genoeg is om ook daadwerkelijk jou bedrijf over te nemen. Deze constructie wordt regelmatig toegepast bij franchiseorganisaties, die dan een (terug)koopverklaring tekenen voor hun franchisenemers en daarmee de inventaris en vooral de goodwill terugkopen met de garantie dat de winkel op die locatie blijft bestaan.

 

- Staatsgarantie; In principe is dit ook een borgstelling. De bank verstrekt jou een lening, waar de staat borg voor staat. Dus gaat het goed fout, dan kan de bank het bedrag bij de staat "verhalen". Hiervoor heb je over het algemeen ook wel wat eigen geld nodig en de kosten voor het aanvragen van zo'n staatsgarantie zijn meestal hoog (een paar duizend).

 

In principe kun je voor allles een borgstellingskredit afsluiten, zolang datgene of diegene maar de afgesproken waarde vertegenwoordigt en blijft vertegenwoordigen. Wees creatief en verzin zelf iets of maak een combinatie van meerdere! Het maakt de bank geen fluit uit waar je het vandaan haalt, zolang zij maar geen/weining risico hoeven te lopen.

 

- Meestal zal de borgstelling wel bij een notaris vastgelegd moeten worden.

- Let er ook op dat je de borgstelling laat teruglopen naarmate je aflost. Als jij bijvoorbeeld 100.000 leent met 50.000 borgstelling met een looptijd van vijf jaar, dan kun je er van uit gaan dat je na 2,5 jaar de helft hebt afgelost. Laat je de borgstelling tot het einde van de looptijd staan op 50.000 dan betekent dat dus dat de bank vanaf 2,5 jaar geen risico meer loopt omdat ze dan de rest van de aflossing (50.000 en aflopend) geheel kunnen "verhalen" op die borgstelling. Onderhandel dus met die bank dat ook de borgstelling in die vijf jaar elke maand een stukje terug loopt.

 

Een borgstelling is erg handig omdat je het geld, of het vertegewoordigende, pas kwijt bent op het moment dat het goed fout gaat, maar daar ga je natuurlijk niet van uit.

Je kunt ook afspreken (bijvoorbeeld met je leverancier of je ouders, ooms, tantes) dat je over het bedrag wat hij zij borg staat, (een beetje) rente betaald. Dan is het eigenlijk een soort lening en is het voor diegene misschien iets interessanter!

Loop niet te zeuren dat je het slecht hebt, want je vuilnisemmer thuis krijgt beter te eten dan éénderde van de wereldbevolking.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.