• 0

Nieuwe samenwerking, maar hoe?

Pfff... blij dat ik dit forum gevonden heb! Mijn situatie is de volgende.

 

Ik werk op het moment in loondienst bij een bedrijf, en ben inmiddels het grootste deel van mijn tijd bezig met implementatie van software. Ik zie nog ontzettend veel werk hiermee, niet alleen bij mijn eigen bedrijf maar ook bij nieuwe nederlandse klanten van de leverancier van de software. Aangezien ik redelijk uitgekeken was op mijn oorspronkelijke werk (jurist) had ik bedacht dat het veel leuker is om zelfstandig als consultant aan de slag te gaan op het gebied van de implementatie van deze software (later wellicht uitbreiding naar andere pakketten).

 

Via mijn werk heb ik een consultant leren kennen die met dezelfde software heeft gewerkt. Zij hoorde via via van mijn plannen en benaderde mij. Zij had namelijk hetzelfde idee: er is nog veel (implementatie)werk met dit pakket te doen, en er zijn nog geen vaste consultants die door leverancier worden ingehuurd.

 

Wat ik ervan begrepen heb, heeft zij een samenwerking met twee anderen, consultants op andere gebieden. Er is één gezamenlijke holding met daaronder 3 werkmaatschappijen, één voor iedere partner en zijn business. Aandeelhouders van de holding zijn de drie partners (2 via eigen BV en zij met haar eenmanszaak). De werkmaatschappijen dragen 10% van de inkomsten af aan de holding, zodat als het met één van de partners wat minder gaat op zakelijk gebied, de holding kan bijspringen.

Zij is enig bestuurder van de holding, alleen bevoegd.

 

Tja, en dan natuurlijk mijn vraag, hoe zou ik in dit plaatje kunnen passen? Hoe zou ik zelfstandig in dit verhaal mee kunnen gaan, zonder in loondienst te treden van de werkmaatschappij? Ik denk dat er wel een heel groot potentieel in zit om winst te maken.

 

Het is een heel verhaal, en als 't niet duidelijk is moet je maar roepen, maar als er iemand een beetje kan meedenken of suggesties heeft: heel graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk denk ik dat als je aan je zelfstandigheid hangt, dat je een Persoonlijke Holding zou moeten oprichten (eigen B.V./Ltd.) en die ook laten participeren in de houdstermaatschappij (hun "holding BV") als ze dat willen, en daaronder ook je eigen werkmaatschappij hangen.

 

Het voordeel is dat je kan samenwerken maar via je PH volkomen vrij bent om ook eigen activiteiten te ontplooien.

Ik zou wel zorgen dat dat je vooraf goed de statuten van de houdstermaatschappij leest.

 

Daarbij zou ik ook onderzoeken in hoeverre de houdstermaatschappij aansprakelijk is voor (de eventuele) privéproblemen van de consultante met het eenmansbedrijf.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Waarom deze constructie? Is het zo dat de business van de drie participanten zo sterk verschilt en daarom iedere activiteit in een andere vennootschap/werkmaatschappij is ondergebracht of zijn hiervoor andere redenen? Is het zo dat men niet eens kon worden over de winstverdelingen, maar wel voordelen zag in een samenwerking in de Holding? Wat zit achter deze constructie?

 

Met de constructie behoudt een ieder een grote mate van zelfstandigheid, maar het is vervolgens wel zaak om goed inzage te krijgen in de ondelinge verhoudingen, zeker voor wat betreft de zeggeschap. Wanneer de aandelen in de werkmaatschappij (lees: jouw werkmij) volledig bij de Holding liggen, dan loop je risico´s wanneer de verhouding met de andere aandeelhouders verslechtert.

 

Voor wat betreft de arbeidsrelatie is het betrekkelijk eenvoudig om vanuit jouw persoonlijke holding een managementovereenkomst aan te gaan met de onderliggende werkmaatschappij. Daarmee treedt je niet in dienst van de werkmaatschappij.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb pas 1 gesprek gevoerd met de consultant(e), en morgen heb ik nog een gesprek maar dan met alledrie. De activiteiten zijn inderdaad tamelijk verschillend (business solutions, interim management, interim jurist). Voordelen van de samenwerking tussen hun drieën zie ik wel: gebruik maken van elkaars netwerk voor opdrachten, en wat ik al zei in m'n eerste post: backup voor als het wat minder gaat.

 

Waarom voor de juridische uitvoering met de holding is gekozen weet ik niet zeker, maar zal ik morgen zeker navragen. De aandelen van de werkmaatschappijen worden in ieder geval voor 100% door de holding gehouden; de holding is ook bestuurder van deze bv's.

 

Hoe werkt dat met een management-overeenkomst? Is het met een zodanige constructie mogelijk om werkzaamheden te verrichten ten behoeve van de bestaande werkmaatschappij Business Solutions, en mee te delen in het -hopelijk positieve- resultaat, zonder gelijk nóg een werkmaatschappij-BV op te hoeven richten? Want dat is denk ik niet de bedoeling.

 

Is het überhaupt wel fiscaal gunstig als startende 'zelfstandige' om een persoonlijke holding-BV op te richten, of beter starten als eenmanszaak?

 

Loop ik nog het risico dat een constructie met een management overeenkomst wordt gezien als arbeidsovereenkomst met hetzij de holding, hetzij de werkmaatschappij? En wat houdt eigenlijk, reëel gezien, dat risico in? Is het zo erg als de BV's de sociale premies e.d. moeten voldoen, of zitten er nog andere aspecten aan die ik over het hoofd heb gezien?

 

Een heleboel vragen, ik weet het. Maar ik heb nog niet echt duidelijk de antwoorden kunnen vinden. :-\

Link naar reactie
  • 0

Een managementovereenkomst is een veel gebruikt instrument om werkzaam te kunnen zijn voor een onderneming zonder daarbij daadwerkelijk in dienst te treden. Je zult hiervoor alleen met de andere consultant in Business Solutions c.q. de aandeelhouders in de holding tot overeenstemming moeten komen over de voorwaarden.

 

Over de vraag wanneer het fiscaal voordelig wordt om een persoonlijke holding op te richten kun je op dit forum voldoende informatie vinden onder het sub board Fiscale zaken.

 

Wanneer een management overeenkomst vanuit de persoonlijke holdign wordt gesloten dan bestaat er geen risico dat dit als een arbeidsovereenkomst wordt gezien. Jouw persoonlijke holding zal echter wel aan de fiscale veroplichtingen moeten blijven voldoen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.