• 0

Hoe uitvinding kleinschalig exploiteren?

Na de meest fantastische vindingen te hebben gedocumenteerd, zonder daadwerkelijk iets te bereiken, is het me gelukt iets te bedenken dat zo eenvoudig te realiseren en te verkopen is dat ik het met eigen middelen zou kunnen ondernemen. Er is alleen één groot probleem. Het is zo eenvoudig dat het valt te verwachten dat zodra ik het ga verkopen, andere partijen het idee met meer succes kunnen overnemen en mij wegconcurreren.

Het idee is waarschijnlijk wel pattenteerbaar, maar ik kan dat niet betalen. En als ik de procedure goed begrepen heb zou ik ook moeten wachten met produceren tot de aanvraag wordt gehonoreerd. Anders zou ik het octrooi kunnen financieren uit de opbrengst.

 

Bestaat er een procedure om zelf een idee te exploiteren, zonder dat anderen ermee vandoor gaan, en zonder eerst de hele octrooiprocedure te doorlopen??

 

 

 

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een financiering voor je patent (ik heb geen idee hoeveel dat is, eerlijk gezegd) en dan je patent met vette winst verkopen, is dat geen optie?

 

Ja, vanzelf. Punt is: Ik beschouw mijzelff als uitvinder en zou daar graag op een positieve manier invulling aan geven. Graag zou ik gewoon met een idee aan de gang gaan. Ik ben uitvinder. Geen zakenman. Daarom heb ik iets uitgevonden dat ik makkelijk zelf kan maken, en bovendien in eerste plaats verkocht kan worden aan exentrieke profs. Met hen durf ik wel zaken te doen.

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik heb daar wel veel tijd in gestoken, maar vind het erg lastig lezen. Tot nu toe het idee niet ontdekt in een ander octrooi. Verder voldoet het m.i. aan de eisen van uniciteit en verbetering.

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

Bel het octrooicentrum, die weten raad. Novu weet ook raad. Die houden uitvindersspreekuren bij diverse kamers van koopkandel.

 

Ik weet niet wat voor vinding je hebt gedaan, maar desondanks het volgende:

 

- volgens mij kan je een "prioriteitsaanvraag" doen bij het EPO. Dat is een voorlopige aanvraag, kost bijna niets en geeft wel bescherming. Dan heb je 18 maanden de tijd om een definitieve aanvraag te doen (wordt openbaar gemaakt) en die moet je vestigen in de landen van je keuze. Voor die definitieve aanvraag moet je een expert inschakelen en heel wat geld bij de hand hebben.

- je kan ook kijken of je bescherming geniet wegen auteursrecht (lekker makkelijk) of via het merken en modellenrecht.

Ja kan natuurlijk ook naar de nationale uitvindersdag komen, daar zijn heel veel uitvinders en talloze experts die je elangenloos te woord staan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een financiering voor je patent (ik heb geen idee hoeveel dat is, eerlijk gezegd) en dan je patent met vette winst verkopen, is dat geen optie?

 

??? je patent met vette winst verkopen? Hoe doe je dat? Zal je toch eerst een flinke omzet moeten maken...

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

 

- volgens mij kan je een "prioriteitsaanvraag" doen bij het EPO. Dat is een voorlopige aanvraag, kost bijna niets en geeft wel bescherming.

 

Kan ik op die manier ook het schrijven van het octrooi uitstellen. Ik ben zelf prima in staat om duidelijk op te schrijven waarom ik denk dat mijn vinding uniek is, en deze tekst voor een rechter verdedigen. Maar als ik andere octrooien lees voel ik mij subiet analfabeet.

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

??? je patent met vette winst verkopen? Hoe doe je dat? Zal je toch eerst een flinke omzet moeten maken...

 

Waarom? Da's een kwestie van je verhaal goed onderbouwen.

Er zijn minstens twee redenen te bedenken waarom je vette winst kan behalen:

1. Angst: Je potentiële afnemer ziet jouw product als bedreiging (zoals alternatieve brandstoffen voor de oliemaatschappijen)

2. Kansen: Je potentiële afnemer ziet kansen in toevoeging van jouw product op zijn assortiment.

 

;D Als ieder product eerst een bewijs van omzet moet aantonen eer het door een bedrijf grootschalig in productie genomen wordt, zouden we nu een hoop producten missen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

- volgens mij kan je een "prioriteitsaanvraag" doen bij het EPO. Dat is een voorlopige aanvraag, kost bijna niets en geeft wel bescherming. Dan heb je 18 maanden de tijd om een definitieve aanvraag te doen (wordt openbaar gemaakt) en die moet je vestigen in de landen van je keuze.

 

Je kan inderdaad redelijk goedkoop een prioriteitsaanvraag indienen, maar daarna heb je slechts een jaar de tijd om de definitieve aanvraag te doen. Na 18 maanden volgt publikatie van de aanvraag.

No plan works, unless you do.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.