• 0

ontbinding van vof en uitkeren

Ik heb veel gelezen over ontbinding vof maar geen specifiek antwoord gezien die past in mijn geval. (of misshien over het hoofd gezien)

 

Wij hebben een vof en 2 van de 4 vennoten gaan uittreden. We hebben geen contract en alleen de % winst hebben we mondeling besproken. De vof heeft geen schulden en heeft nog geen winst gemaakt. Nu zitten wij met de vraag:

 

Op basis van wat gaan we uitkeren? op basis van wat we hebben geïnvesteerd of op basis van de waarde van de voorraad? De waarde van de voorraad is nu € 8000.

 

Mijn man en ik gaan verder met het bedrijf, maar natuurlijk moeten we weer de vof inschrijven en de oude uitschrijven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het zo dat als een VOF nog geen of weinig waarde heeft, doordat er (nog) geen resultaat gegenereerd is/was.

 

Daardoor zouden de kapitaalwaarden nog niet zo hoog zijn. Als er door de vennoten een inbreng is gedaan, is het kapitaal verhoogd met de inbreng en wordt dit weer verminderd met de eventueel opgenomen bedragen. Trek hiervan het verlies af. Per vennoot natuurlijk.

 

En je hebt een kapitaalwaarde per vennoot, wellicht dat dit een goede lijdraad is voor een te bepalen overname bedrag.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

2 vennoten willen uitstappen en er is nog geen winst behaald.

 

Op basis van wat gaan we uitkeren? op basis van wat we hebben geïnvesteerd of op basis van de waarde van de voorraad? De waarde van de voorraad is nu € 8000.

 

2 vennoten hebben dus € 4000 meebetaald aan de voorraad. Verder zijn er geen schulden behalve deze voorraad onderling.

 

Zakelijk zou ik zeggen; Je mag blij zijn dat je eruit mag, dus men vangt niets. Wil je het schappelijk doen, dan doe je een voorstel minder als de € 4000. Dat is zaken doen en gezien het door jouw omschreven hebben jullie alleen maar verlies. Je hebt alleen maar voorraad dus als ze uitstappen moeten ze blij zijn als ze dat kunnen doen zonder verdere bijdrage.

 

Jouw commentaar naar de twee kan zijn:

 

In deze VOf is dus nog niets verkocht en/of omzet gegenereerd. Om wat voor artikel gaat het en hoeveel. Een aantal handelaren kunnen een bod doen op de voorraad. Kan je vertellen dat deze lager is als € 8000. Dus eigenlijk moeten ze betalen om de zaak te verlaten.

 

Snap je hem?

Of is dit opgezet met vrienden, want dat is dan weer lastig?

Als ondernemer moet je zaken en prive kunnen scheiden.

 

Hoop dat je er wat aan hebt, maar zakelijk werkt het zo.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Diamant, doordat het achteraf blijkt dat we niet samen kunnen werken, gaan zij (de 2 vennoten) vrijwillig uittreden. De waarde van de goederen is momenteel € 8000 We hebben ieder ongeveer € 1000 geinvesteerd (4x1000). We verkopen wel aardig maar niet genoeg. Het gaat wel aan de goede kant. Ik en mijn man gaan nu gewoon door met het bedrijf (webwinkel). Nu moeten we hun gedeelte in geld uitbetalen. En dat weet ik niet helemaal hoe het moet. ???

Link naar reactie
  • 0

Als de vennoten vrijwillig willen uittreden waarom zal je dan betalen?

 

Als je vind dat de vennoten niet voldoende functioneren stuur je de vennoten een aangetekende brief, met uitleg in de brief m.b.t. het functioneren.

 

Geen haar op me hoofd die eraan denkt om de vennoten uit te kopen. Ze willen echter vrijwillig vertrekken, laat ze hun gang gaan.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

::) :'( Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. ???

 

Welk bedrag moet aan degene die het bedrijf (einde vof) verlaat worden betaald als er geen contract is?

 

Het feit dat er geen VOF-contract is wil nog niet zeggen dat jullie geen overeenkomst hebben. Enkel inschrijvingshandeling in het handelsregister toont al aan dat er een verbintenis bestaat tussen partijen. In een VOF-overeenkomst maken vennoten bijzondere afspraken, onder meer over de vraag op welke basis partijen uit elkaar gaan.

 

Ontbreken die afspraken in een schriftelijke vorm dan kan dit altijd weer aanleiding geven tot disussies. In alle redelijkheid beoordeeld dienen te worden wat de actuele waarde is van de onderneming. Enkel de voorraad is niet bepalend. Het geheel van activa en passiva zal in de waardering meegenomen moeten worden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.