• 0

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig voor consultant?

Ik begrijp uit de eerdere berichten dat je als zelfstandig ondernemer ten allen tijde een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering aan moet gaan.

 

De noodzaak van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hangt als ik het goed begrijp af van je beroep.

 

Ik ben net begonnen als consultant: organisatie-advies, i.h.b. change management.

Is het voor mij in dit beroep wel of niet nodig/slim om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten?

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hoeft niet, maar het is wel verstandig. Sommige klanten willen anders geen zaken met je doen. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk een aansprakelijkheids verzekering te krijgen. Als je software of hardware maakt, dan dekken ze b.v. alleen de normale risico's (je werknemer gooit koffie over het dure pak van de klant) maar niet de heftige risico's (klant leidt grote schade doordat jouw product het niet goed doet).

 

KPMG wilde bijvoorbeeld alleen tekenen als ik een aansprakelijksheid polis kon overleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

De noodzaak van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hangt als ik het goed begrijp af van je beroep.

 

Ik ben net begonnen als consultant: organisatie-advies, i.h.b. change management.

Is het voor mij in dit beroep wel of niet nodig/slim om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten?

 

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt gevolgschade, bijvoorbeeld tegenvallende bedrijfsresultaten en gemiste besparingen. Dat soort schade valt niet onder de gewone AVB.

 

Het is slim zo'n verzekering te nemen als jouw dienstverlening grote impact kan hebben op het bedrijfsresultaat van je klanten. Voor jezelf, want zo'n claim wil je niet uit eigen zak moeten betalen, maar ook voor klanten. Grote bedrijven doen vaak geen zaken met je als je deze verzekering niet hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet eens met de stelling dat zo'n verzekering noodzakelijk is. Nooit vragen mijn klanten om zo'n verzekering (ik werk als interim manager / project manager / consultant).

 

Zelf vind ik het ook niet nodig. Door goede afspraken te maken met opdrachtgevers, en regelmatig terug te koppelen over voortgang, is het risico op een claim minimaal.

 

Als veel klanten het eisen, is het een zinvolle investering.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik me kan vinden in de voorgaande antwoorden, wil ik toch een kanttekening maken...

 

Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat een opdrachtgever zijn organisatieadviseur aansprakelijk stelt voor problemen in zijn eigen bedrijf. Bij een verandertraject zijn namelijk onvermijdelijk zijn eigen managers intensief betrokken en medeverantwoordelijk. Daar komt bij dat een organisatieadviseur - i.t.t. bijvoorbeeld een advocaat - in het algemeen boterzachte adviezen geeft. Het is daarom zo goed als onmogelijk om de schuld van de adviseur hard te maken na een mislukt traject.

 

De kans dat je ooit daadwerkelijk aansprakelijk wordt gesteld voor beroepsfouten lijkt me daarom klein en ondertussen betaal je een forse premie.

 

Ik heb zelf als zelfstandig ICT-consultant jarenlang zo'n beroepsaansprakelijkheidsverzekering gehad, maar hem op een gegeven moment opgezegd toen ik tot de conclusie kwam dat ik er waarschijnlijk nooit een beroep op zou doen.

 

Maar aan de andere kant... kans klein, schade groot... dat is nou juist waarvoor je verzekeringen hebt. Vandaar dat ik me toch wel kan vinden in de voorgaande antwoorden :-X

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net op dit moment bezig een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uit te kiezen. Mijn eenmanszaak zit in de software ontwikkeling en ik denk dat in deze branche zo'n verzekering geen overbodige luxe is. Een software fout kan b.v. hele servers platleggen met alle gevolgen van dien.

 

Ook werk ik als consultant/trainer ter plekke bij klanten en zou het kunnen gebeuren dat ik per ongeluk documenten weggooi, geinfecteerde bestanden van het internet download. Natuurlijk horen er back-ups en goede virusscanners te zijn, maar ik wil me daar niet afhankelijk van maken.

 

Vandaar dat ik wel kies voor een beroepsverzekering.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een niet-verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hij is echter wel verplicht als je wilt werken volgens DNR 2005 (De Nieuwe Regeling verhouding opdrachtgever-architect 2005). En dat is weer verplicht als je lid bent van de BNI (Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten). Ik heb er dus één die is geëent op de DNR 2005.

 

Waarom is dit belangrijk? Stel ik ontwerp een uitzetcentrum en het vliegt in de hens. Afijn je begrijpt het wel. ;D (Ik heb nu toevallig 1 opdracht voor een overheidspartij waar heel veel kindertjes gaan komen...)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

M'n opdrachtgever eist in z'n inkoopvoorwaarden dat ik in ieder geval een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heb. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is alleen vereist als de opdrachtgever daar schriftelijk om verzoekt.

 

Anyway, ik sluit in ieder gevan eeb bedrijfsav af. En vraag wel wat offertes aan voor een beroepsav, gewoon om te weten hoeveel t kost, maar denk dat ik die (voorlopig) niet af ga sluiten.

 

Groeten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.