• 0

Onroerend goed kopen + erfpacht

Beste Hl'ers,

 

allereerst ijn complimenten voor dit forum en haar bezoekers. Zeer inspirerend en leerzaam! ga zo door.

 

Ik heb besloten n.a.v. enkele vragen hier te posten.

Het volgende is houdt me op dit moment bezig.

 

We hebben een goedlopend jong multimedia bedrijf met name werkzaam op congressen, evenemten ,internet etc. Op dit moment huren we een leuk kantoor die echter zeer onpraktisch is en te klein. prive huur ik nog, maar wil graag snel over naar koop.

 

Daarom kijken we verder. Vandaag viel mijn oog op een boerderij met een aantal stallen en een hele mooie deel. Daarnaast bezit het enorm veel grond. Dezemoumentale woning is te koop voor 4 ton ex k.k.. Daarnaast is de grond erfpacht. 22.000 euro per jaar. Fiscaal aftrekbaar.

 

Mijn droom is zelf een congreslocatie te kunnen aanbieden aan klanten en deze zelf kunnen gebruiken voor presentaties, workshops e.d. Uiteraard moet dit een bijzondere plek zijn. De 'deel' van een boerderij is natuurlijk prachtig voor kantoor + bovenstaande ambitie. Ik denk wel dat er veel verbouwd zal moeten worden.

 

Maar nu is mijn vraag: Hoe is dit fiscaal / financieel het beste te regelen. Zakelijk of prive prive kopen en aan de zaak verhuren.

 

Daarnaast is het uiteraard nog de vraag of bovenstaande wel mag.. Maar dat is een andere kwestie. Mag je de grond verhuren aan anderen e.d., maar wrs verschilt dat per gemeente

Wellicht dat er mensen goede tips hebben omtrent bovenstaande. of het wellicht direct afraden om met erfpacht te gaan werken etc.

 

Ik ben benieuwd naar jullie opinie. Alvast dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over het algemeen moet je goederen die je deels zakelijk en deels prive gebruikt splitsen naar gebruik. Je hebt strikt zakelijk gebruik, strikt prive gebruik en gemengd gebruik (volgens een vast te stellen verhouding).

Bij een woning is dat echter anders. In beginsel heb je twee keuzes: prive of zakelijk.

Kies je voor zakelijk, dan moet je krachtens art. 3.19 IB 2001 een bedrag bij je inkomen optellen.

Kies je voor prive, dan tel je eigenwoningforfait op bij je inkomen, maar slechts over je eigen woning (3.111 en 3.112 IB 2001). Bij je eigen woning hoef je niet je werkruimte te bepalen. Waar je wel goed op moet letten is dat werkruimte voor je onderneming gebruikt moet worden en dat het naar verkeersopvatting een zelfstandig gedeelte van het gebouw moet zijn. Dit betekent bijvoorbeeld een eigen opgang en toiletten.

 

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat je het splitst in meerdere delen (bij het kadaster) en het als 2 losse objecten behandeld.

 

Wat voor jou de beste oplossing is hangt uiteraard af van de specifieke situatie en ook vooral wat je met je compagnon afspreekt.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.