• 0

Procedure container na aankomst in Rotterdam?

Kan iemand mij vertellen hoe het met artikelen die je per container uit het buitenland laat overkomen vergaat.

Hoe gaat het met de container als deze is aangekomen in Rotterdam bij de douane? krijg ik bericht als die container aankomt, gaat dat inklaren vanzelf, gaat zoiets in depot, wat is de papierwinkel? Ik heb al op de site van de Douane gekeken maar werd hier niet veel wijzer van.

 

Alvast bedankt ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat het om een hele container gaat.Als het goed is heb je een vrachtbrief gekregen (wordt cognossement genoemd = is eigendomsbewijs van de lading), waarop staat aangegeven of het transport voor jouw regeking is (FOB) of voor rekening van de verzender (CIF). Als en CIF verstuurd is, kan je contact opnemen met de agent van de rederij en die zal je vertellen waar en wanneer je de ingeklaarde container kunt ophalen. Als de goederen FOB verstuurd zijn moet je een expediteur in de arm nemen. Zij kunnen de goederen inklaren en bij je magazijn bezorgen. Je kan dat niet zelf doen.

Ik geloof dat je niet eens zelf mag inklaren.

 

Om de lading in bezit te krijgen heb je altijd een originele vrachtbrief nodig.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande is helemaal correct maar ik heb nog enkele aandachtspuntjes:

 

1. Vraag z.s.m. zgn. BTW verlegging bij de belastingdienst aan. Hiermee voorkom je dat je gelijk de volledige BTW moet afdragen bij het inklaren (krijg je weer terug maar is zonde geld).

 

2. Als je nieuw bent zal je alles contact moeten afrekenen bij de agent, hou hier rekening mee als je een transporteur gebruikt die de goederen gaat ophalen!

 

3. Ophalen is een probleem, er zijn erg lange wachttijden en dat kost je veel geld als je een transportbedrijf laat ophalen i.v.m. wachtgeld.

 

4. Gelijk dan ook het laatste punt, het beste kun je de agent ook het transport laten regelen, echter dan betaal je wel weer loodshuur voor de periode dat het in de haven staat.

 

Het is allemaal nog niet zo eenvoudig, het slimste is zoals Nils aangaf tijdig met de ORIGINELE documenten erachter te komen welke agent de boot in behandeling heeft en met hun RUIM OP TIJD contact op te nemen om alles te regelen. Zorg er dus voor dat je van je leverancier de ORIGINELE documenten snle krijgt.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.