scott

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

scott's trofeeën

  1. Het topic verschuift een beetje in de richting van web-credibility: "Hoe zorg je ervoor dat je als een betrouwbare organisatie overkomt als je klanten voor het eerst met je kennis maken via internet?" Stanford University doet daar interessant onderzoek naar. Oktober 2002 hebben ze een onderzoek gepubliceerd in samenwerking met de Amerikaanse consumentenbond. Consumenten beoordelen volgens dit onderzoek betrouwbaarheid op de volgende punten: 1. Design Look — 46.1% Overall 2. Information Design/Structure — 28.5% Overall 3. Information Focus — 25.1% Overall 4. Company Motive — 15.5% Overall 5. Information Usefulness — 14.8% Overall 6. Information Accuracy — 14.3% Overall 7. Name Recognition and Reputation — 14.1% Overall 8. Advertising — 13.8% Overall 9. Information Bias — 11.6% Overall 10. Writing Tone — 9.0% Overall 11. Identity of Site Operator — 8.8% Overall 12. Site Functionality — 8.6% Overall 13. Customer Service — 6.4% Overall 14. Past Experience with Site — 4.6% Overall 15. Information Clarity — 3.7% Overall 16. Performance on Test by User — 3.6% Overall 17. Readability — 3.6% Overall 18. Affiliations — 3.4% Overall Voor het volledige onderzoek: http://www.consumerwebwatch.org/news/report3_credibilityresearch/stanfordPTL_TOC.htm Meer onderzoek van Stanford: http://captology.stanford.edu/ Eigenlijk is het meest opvallende aan dit lijstje dat mensen betrouwbaarheid vooral evalueren op iets wat eigenlijk tamelijk oppervlakkig is, namelijk het algemene design van de site, en veel minder op de inhoud dus...
  2. Bedankt voor alle "reis-specifieke" tips! Misschien is het wel leuk om de discussie iets algemener van aard te houden zodat ondernemers in andere branches er ook wat aan hebben. Een hele goede en eenvoudig te implementeren tip die hier werd genoemd is het opnemen van testimonials. Hiermee kweek je meer vertrouwen bij je potentiële klanten waardoor ze eerder in zee met je zullen gaan. Goeie tip! Een andere tip die door zelf experimeteren naar boven kwam is zo mogelijk nog eenvoudiger. Het aantal informatieaavragen per telefoon en email nam dramatisch toe nadat onderaan *iedere* pagina de sitebezoeker werd opgeroepen om geheel vrijblijvend contact op te nemen. Naast het (uiteraard) het telefoonnummer en emailadres staat er nu ook de volgende tekst: "Neem ook gerust contact met ons op als u eerst meer informatie wilt over Chili, of een andere bestemming die u op het oog hebt. Wij vertellen u er graag meer over!" Van belang is dus de vrijblijvendheid (werkt erg drempelverlagend) en het enthousiame. Je bent niet alleen een bedrijf maar hebt ook passie voor wat je doet. Ik heb helaas geen harde cijfers maar het werkte echt heel erg goed. Vooral de plek waar deze tekst staat is van belang. Als mensen onderaan een pagina zijn gekomen zijn dus klaar met lezen en kijken en moeten ze weer iets nieuws gaan doen. Door ze juist op dat moment te wijzen om de mogelijkheid om contact op te nemen vergroot je je kansen aanzienlijk.
  3. Om een en ander een stukje concreter te maken zal ik kort uitleggen hoe het komt dat ik deze discussie heb omgestart. Enkele maanden geleden ben ik betrokken geweest bij de bouw van een site voor een startende reisorganisatie. De internetsite is het belangrijkste marketingkanaal gezien de relatief lage kosten hiervan. De site is gebouwd en dmv Google Adwords en vermeldingen op relevante startpagina-dochters komt er genoeg traffic op de site binnen. Reizen zijn natuurlijk op zich mooie producten om via internet te verkopen, ware het niet dat het bedrijf in kwestie geen standaardreizen verkoopt maar maatwerk (gespecialiseerd in Zuid Amerika). Dat wil dus zeggen dat klanten per telefoon of email aan kunnen geven hoe en wat ze graag zouden willen en dat daar dan een voorstel geheel afgestemd op de wensen van de klant bij wordt gemaakt. De site is dus bedoeld om mensen kennis te laten maken met de landen in kwestie en de achtergrond van het bedrijf wat de reizen verzorgt. Het concept werkt zeer aardig maar zoals altijd zou het nog beter kunnen... :-). De vraag is dus hoe er voor gezorgd kan worden dat meer mensen de stap nemen om contact op te nemen (email, maar nog liever telefoon). Hoe meer en hoe persoonlijker je contact (vandaar die telefoon) hoe meer verkoopkansen dat je krijgt. Door het persoonlijke contact kweek je niet alleen vertrouwen maar krijg je ook meer informatie waardoor je vervolgens weer een beter aansluitend reisvoorstel kunt presenteren. Het creeeren van contactmomenten is dus essentieel! Nu heb ik het bovenstaande beschreven vanuit de invalshoek 'reisorganisatie' maar ik denk dat je het ook kunt vertalen naar veel andere branches, bijvoorbeeld sitebouwers en grafisch ontwerpers, maar ook architecten en adviesbureau's. Ideeën, meningen en tips zijn welkom!
  4. Hallo allemaal, Veel dienstverlenende bedrijven zijn met een site aanwezig op internet. Vaak geven deze sites alleen informatie over het bedrijf met als doel in contact te komen met potentiële klanten. Dit contact kan tot stand komen dmv email of een invulformulier. Maar vaak is het zo dat je het liefst 'persoonlijk' in contact met die klant komt, dus bijvoorbeeld met de telefoon. Ik heb gemerkt dat het bijzonder moeilijk is om surfers die via zoekmachines of andere ingangen op je site komen om te zetten in daadwerkelijk potentiele klanten (dat wil dus zeggen dat ze contact op nemen). Hoe "vager" je product of dienst, hoe moeilijker het is om mensen zo ver te krijgen dat ze actie ondernemen. Wat dat betreft hebben de ecommerce sites het wat makkelijker. Doordat zij over het algemeen alleen hele concrete producten als boeken/dvd's ed. verkopen is het voor de toevallige surfer veel duidelijker wat hij kan verwachten. Als verkoper hoef je bovendien ook niet persé met je klant in contact te komen aangezien het een eenvoudige transactie is. Als je daarentegen complexe database oplossingen verkoopt is het absoluut noodzakelijk dat je eerst een persoonlijk contact met je klant tot stand brengt (aangezien je zo'n dienst niet verkoopt dmv een eenvoudig emailtje...) Mijn vragen aan jullie: - hoe kijken jullie aan tegen de moeilijkheden van het omzetten van mensen die zich orienteren naar concrete klanten. - wat zijn do's en don'ts om contact (per email of telefoon) tot stand te brengen - hebben jullie nog algemene tips of leesvoer omtrent dit onderwerp? Alvast erg bedankt!
  5. De sales-man van de Zaak heeft je in feite niets meer dan de waarheid verteld. Zoals je zelf al aangaf zei hij dat het aantal doorclicks wat resulteert in een verkoop tussen de 0,5 en 8,0 % ligt. Uit jouw cijfer begrijp ik dat het in jouw geval 3,10% is. Het getal wat achter blijft bij de verwachting is het aantal mensen wat op de eerste plaats klikt op de advertentie (0,9%). Ik heb de nieuwsbrief gekeken en gezien de hoeveelheid (commerciële) informatie verbaast me dit doorklik percentage. Is positieve zin welteverstaan! Ik zou ingeschat hebben dat minder mensen geklikt zouden hebben omdat hun aandacht naar zoveel andere zaken in de nieuwsbrief wordt getrokken. Ik zou je willen adviseren om eens te kijken naar het systeem wat Google gebruikt (https://adwords.google.com/select/?hl=nl). Je betaalt dan slechts per klik (CPC-systeem). Het voert te ver om hier helemaal op in te gaan, maar het staat vrij duidelijk uitgelegd op de site van Google. Verder zou ik de advertentie tekst een stuk inkorten. Veel mensen bekijken zo'n nieuwsbrief zeer vluchtig en je moet hun aandacht dus in een fractie van een seconde weten te vangen. Een korte, heldere tekst doet hierbij wonderen...
  6. De actie van Mitsubishi was inderdaad fantastisch! Het enige wat ik hierbij nog even wil opmerken is dat de consument zelf een keuze had om de poster op te hangen of niet. [maar goed, ook al hing je de poster niet op, je kon er toch niet omheen, want bij de buren hing 'ie wel ;-)]
  7. Ik denk dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een slecht uitpakkende 'normale' marketing strategie en een guerilla strategie. Bij een normale marketing actie verschijnen de reclame-uitingen op de plaatsen waar ze voor bedoeld zijn (althans waar ze algemeen geaccepteerd zijn). Voorbeelden zijn een advertiepagina in een krant of een poster in een bushokje. Als een bedrijf daar een advertentie plaats die niet aanslaat is dat vooral jammer voor het bedrijf wat zijn geld beter anders had kunnen besteden. En guerilla-actie maakt in veel gevallen gebruik voor de openbare ruimte. Ik sta echt niet te juichen als een bedrijf allerlei teksten of afbeelding op de stoep voor mijn deur gaat spuiten. Voor mijn gevoel overtreedt je daarmee de grenzen van goed fatsoen. En dat gebeurt bij guerilla marketing al heel snel. Alleen de term al "guerilla marketing", alsof je midden in een oorlog zit tussen genadeloze marketeer en weerloze consument... Of het voorbeeld van Ronald ook onder guerilla marketing valt weet ik niet. Ik zou het persoonlijk eerder in de categorie publiciteitsstunt plaatsen. Ik ben het met Annedien eens dat een goed doordachte guerilla actie zeer verfrissend kan werken en dat het door de consument ook als heel positief ontvangen kan worden. Ik denk alleen dat een behoorlijk groot risico neemt door over te gaan tot guerilla marketing vanwege de grote impact die het heeft. Daarnaast denk ik dat de consument een klein bedrijf een mislukte actie eerder vergeeft dan een groot bedrijf. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Ik sta open voor andere argumenten en inzichten!
  8. Afgelopen weekend was "Jazz in Duketown", een gratis en druk bezocht Jazz festival in de binnenstad van Den Bosch. Het hoofdkantoor van Mora (inderdaad, mmmmmmm van mora) zit ook in Den Bosch en is naast Heineken hoofdsponser van het evenement. Mora had ook een vorma van guerilla marketing. Zij hadden oranje stickers in de vorm van een voetstap als spoor gelegd van hun kantoor naar een Mora stand in de het centrum van de stad. Dit spoor was honderden meters lang en op elke voetstap stond het woord mora. Waar ik naar toe wil; kunnen grote, bekende bedrijven zich guerilla marketing permiteren? Ik vond het namelijk wel een beetje opdringerig, zo'n lang opvallend spoor met een commerciele boodschap. En zeker van Mora, die als dochter van Unilever toch een behoorlijk marketing budget heeft. Als het nou een klein bedrijfje was geweest had ik het een ludieke actie gevonden, maar nu had ik meer het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten idee. (al scheelt het wel dat ze het evenement ook sponserden). Wat denken jullie? Guerilla marketing alleen voor kleine (innovatieve?) bedrijven met een klein budget? Of ook voor multinationals die op een andere manier dan anders onder de aandacht willen komen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.