Tjonge, jonge, ik ga me nog eens goed bedenken voordat ik een vraag stel op dit forum. Kijk nog even naar mijn eerste bericht...
Ik weet inmiddels dat ik
- als startende ondernemer mijn s80 van prive naar zakelijk mag boeken tegen een reele marktwaarde (kijk even op de anwb koerslijst, neem een gemiddelde van inruil en aanschaf);
- deze waarde mag ik fiscaal in 1 keer in mindering brengen op mijn inkomen, uiteraard mag het ook in 3 jaar. Ook mag de restwaarde 0 zijn, de eventuele opbrengst bij inruil in de toekomst gaat weer af van de aanschaf dus ... maakt voor de fiscus niet uit of ik een restwaarde bereken;
- ik moet in 2004 22 % van de cataloguswaarde van de auto bijtellen bij mijn inkomen, maar mag daar per kwartaal 19 % BTW van verrekenen met de ontvangen BTW;
- alle autogerelateerde kosten zijn aftrekbaar als zakelijke kosten dus: wegenbelasting, brandstof, verzekeringspremie, onderhouds- en ook reparatiekosten (nwe banden, uitlaat etc.) garage en een redelijk bedrag voor autowassen.
- ik vermoed dat bij 40.000 km per jaar, waarvan 7500 prive, de totale kosten lager zijn als ik de auto op de zaak boek dan wanneer ik alle kosten prive pak en een vergoeding ontvang van 0,18 per km.
Wie wil een sheet opstellen die klopt, waarbij het inkomen (laten we als voorbeeld dat van mij nemen) ca. 100.000 euri bedraagt. Inkomen is dan winst uit onderneming. m.a.w. de afschrijving in 1 maal valt volledig in het 52% tarief!!
mijn dank is groot.
de discussie die dan gestart is over het al dan niet schappelijke gedrag van de fiscus is zoals hiervoor is toegelicht niet van belang voor mij. het is een kwestie van puur zuiver rekenen.
ik vind het lullig voor mensen die hun prive auto zakelijk gebruiken en daarvoor een zeer beperkte vergoeding ontvangen. Het is anders wanneer je net als Raoul meer dan een ton aan km's rijdt ja dan moet je echt even naar de werkelijke kosten gaan kijken. Ik ben het daar als (behoorlijk veel) belasting betalende zelfstandige volledig mee eens!
groet
Eric