Tja, en wat is nou de toegevoegde waarde, je biertje wordt twee keer zo duur en een lekker schuimkraagje zat er al op toen ik het nog gewoon kocht per krat.
Maar nog even terugkomend op productideeen en wat er mee te doen. Als een idee wilt verkopen, heb je niet zo heel veel bescherming. Tenzij je een grote zak met geld hebt. Je kunt potentiele dieven wel afschrikken en wel zo:
Dagtekening op je ontwerpstukken laten zetten door de belastingdienst. Dit biedt niet bijster veel bescherming, maar in geval van een rechttzaak zullen de boeven moeten bewijzen dat zij eerder met het idee kwamen.
Vertrouwelijkheidsverklaring laten invullen en alle stukken die je toont laten paraferen door de mensen waaraan je je ideeen toont.
Patentaanvragen, dat is voor Nederland nog wel betaalbaar, maar je markt is waarschijnlijk groter dan dat. Je krijgt tegenwoordig altijd een patent toegekend, maar je kunt aangevochten worden. Je kunt een nieuwheidsonderzoek laten doen, maar je zult altijd zelf overtreders van het patent moeten aanvechten. Daar hebben hele juristenkantoren een dagtaak aan! Het voordeel van een patent is dat je altijd wel een paar boeven afschrikt. Het Europese patent is een heel erg kostbare zaak, onze vriend Frits B. heeft daar helaas nog niet veel kunnen uithalen. Meer info over patenten vind je op de site van de Novem of kijk ook eens op de Dreamstart site.
Ik zelf ben het meeste voor optie 2. Je moet waarschijnlijk toch in gesprek raken met iemand waaraan je je idee kan verkopen. Het opzetten van een organisatie die keukenmachines produceert en distribueert heeft nogal wat voeten in de aarde. En als mensen niet willen tekenen, dan laat je niets zien. Het kan overigens dat een bedrijf al met hetzelfde idee bezig is en dat kan bewijzen dan heb je pech.
Als je geen patenten hebt gevonden die je idee in de weg zitten en je wilt verder, laat het maar weten.
Succes,
Richard