Stella Nova

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Stella Nova's trofeeën

  1. Je hebt ook nog zoiets als liefhebberij. Dit is niet structureel, maar gewoon eens en verder niet meer. Liefhebberij is meestal geen bron van inkomsten, maar waar ligt de grens waar de belastingdienst dit wel als bron van inkomsten gaat zien? Ik ben immers geen model.
  2. Ik zit dit zo'n beetje te lezen, maar ik ben van mening dat je je administratie van de meet af aan op orde moet hebben. Dan ben je het minste tijd eraan kwijt. Daarnaast zal de belastingdienst over het algemeen de BTW per kwartaal willen afrekenen. Waar je vooral rekening mee moet houden is het feit dat over hetgeen je met het bedrijfje verdient geen loonheffing of dergelijke ingehouden wordt en dat je daar dan inkomstenbelasting over af moet dragen. Over de winst dus (de opbrengsten minus de kosten (ex BTW)). Dit kan je het beste al apart zetten, want de verleiding dit uit te geven is erg verleidelijk. Wat gunstig is aan het feit dat je 20 per week werkt, is dat je gemakkelijker aannemelijk kan maken dat je aan het urenkriterium komt van 1225 uren per jaar. Houdt dit overigens wel goed bij in een agenda of in excel of zo. Dus alle tijd die je aan het bedrijf besteed: van het doorlezen van een ondernemersmap van de belastingdienst tot het halen van postzegels, komt voor dat urenkriterium in aanmerking. Kom je aan dit urenkriterium dan kom je in aanmerking voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
  3. Een vriend van mij is fotograaf en heeft mij een aantal keren gebruikt als model en gebruikt deze foto's voor in zijn portfolio en eventueel om te verkopen. Hij wil mij een vergoeding hiervoor geven. Hoeveel vergoeding mag hij mij hiervoor geven en moet ik dit aangeven bij de belasting? Waaraan moet deze eventuele vergoeding aan voldoen voor in zijn administratie?
  4. Volgens mij moet je dan zeggen: vermogen in de onderneming + privéstortingen - privéopnamen = totaal eigen vermogen
  5. Astrid, Hoe is dat gesprek afgelopen? Daar ben ik erg benieuwd naar. Ikzelf heb zo'n zaak overgenomen van iemand die een jaar niets had gedaan en heb daardoor de laatste tijd erg veel contact gehad met de belastingdienst gehad. Ik was verbijsterd te horen van een van die mensen die ik aan de lijn had, dat dit erg vaak gebeurt. Ik snap gewoonweg niet dat je dat als boekhouder, accountant, administrateur zo uit de hand laat lopen. Lopen ze dan ergens tegenaan wat ze niet weten of waar ze niet uitkomen? Dan ga je dat toch uitzoeken, rondvragen of rondbellen? En dan ben je daar toch eerlijk over en verwijs je door. Maar wat ik niet begrijp in dit verhaal : als er aanslagen komen en die betaal je niet omdat je denkt dat die accountant het zal regelen, dan staat toch op een gegeven moment de deurwaarder op de stoep? Of is dat hetgeen het balletje aan het rollen bracht?
  6. Het is zo dat de belastingdienst naar een agenda kan vragen of een urenregistratie als zij menen dat de inkomsten te weinig zijn om aan dat urencriterium te komen. Een vriend van mij moest dat wel degelijk aantonen.
  7. Ook ik kreeg een brief van Graydon na het opstarten van mijn bedrijf. Ik heb eventjes gebeld of dit verplicht was en toen ik hoorde dat het niet verplicht was, heb ik dat formulier gelijk verscheurd. Als de toonzetting anders was geweest: uitleg en verzoeken of je het wilt invullen, was ik misschien nog wel geneigd geweest om dit in te vullen. Daarnaast hoef ik behalve wat kantoorartikelen enzo weinig aan te schaffen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.