Serhat

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Serhat's trofeeën

  1. Een simpele vraag wellicht... hoe zit het fiscaal gezien met het verkopen van bedrijfsonderdelen tussen B.V.'s onderling? Mag je dit voor elk willekeurig bedrag doen (dus 1 euro)? Gaat de fiscus dan om vpb over 1 euro vragen? Dit vraag ik mede met het oog op een eventuele verhuizing van ons naar het buitenland.
  2. Camelot, wat is jouw mening over een winstsituatie van +/- 400k aan buitenlandse inkomsten? Is het dan aan te raden om je toch op dit gladde ijs te begeven? Welke experts zou je dan het beste kunnen inschakelen?
  3. Nou, ik wil juist voor een relatief lage waarde de sites aan de B.V. verkopen zodat ik geen last heb van de 52% schaal, maar toch kan profiteren van allerlei aftrekposten. De vraag is of de belastingdienst er moeilijk over zou doen als ik de sites voor een te lage waarde verkoop. Binnenkort hoor ik meer details van de fiscalist over hoe en wat. Het leuke is ook dat ik dus de eerste 2-3 weken nog als eenmanszaak draai (i.v.m. 3 maanden terugwerkende kracht). Ik zal blij zijn als de B.V. eenmaal draait!
  4. Een update: na het lezen van commentaren op dit forum en overleg met een fiscalist hebben we besloten om de zaak ruisend in te brengen. Ik vrees alleen voor hoge aanslagen... Als iemand nog antwoorden heeft op mijn andere vragen, dan hoor ik dat graag -- ik ben nog steeds benieuwd voor wat voor bedrag je zo'n site mag verkopen aan je eigen B.V. en in hoeverre je een lage winst van het jaar daarvoor kan gebruiken.
  5. "We" zijn ik en mijn vriendin. Ik had al jaren een eenmanszaak en onder die "vlag" zijn we gestart met ons project. Zij studeerde nog, maar we hebben er wel 50/50 aan gewerkt. De overgang naar de B.V. is mede om haar officieel haar aandeel te geven. Voor de rest zit er relatief geen grote waarde in de eenmanszaak. Ik bedoel: stel je hebt een website die in 2006 advertentieinkomsten gaat opleveren voor 200k (semi-fictief bedrag) en daarbuiten heb je hooguit een paar klanten voor wie je soms goedkoop maatwerk doet. In 2005 leverde de site in totaal 15k op. Mag je dan die site voor 100 euro aan je B.V. verkopen? Op zich lijkt het me handig om de site te verkopen voor, zeg, 10000 euro waarvan 6500 als stakingsaftrek geldt. Zoals ik begrijp, is een eenmanszaak fiscaal aantrekkelijker voor een relatief lage winst en een B.V. voor een relatief hoge winst. Als de eenmanszaak alleen nog in de eerste 1-3 maanden van 2006 draait, is er over het hele jaar heen onder de eenmanszaak een lage winst -- dit komt dan bovenop het DGA salaris en samen hopelijk onder de 52% IB grens. Misschien zeg ik hier onzin... dan hoor ik het graag. Kort gezegd probeer ik hier van twee walletjes te eten tijdens de overgangsperiode :) In principe spreekt het me wel aan om "clean" met een nieuwe administratie te beginnen, dus dat zou voor ruisende inbreng pleiten... alleen is 1 jan. 2006 niet meer haalbaar (begin april nu). Zou dat een probleem vormen?
  6. Onder mijn eenmanszaak hebben we een web project lopen dat met ingang van 2006 dermate goed loopt dat het interessant is om het om te zetten in een B.V.-Holding structuur, waarbij mijn partner en ik beiden 50% aandeelhouder worden. In 2005, 2004, etc was de winst telkens nihil, maar in 2006 plotseling wel veel. Wat onduidelijk is, is wat er precies met de eenmanszaak moet gebeuren: 1. Is het verstandiger om de eenmanszaak geruisloos in te brengen als er buiten een winstgevend project geen middelen of hoge stille reserves zijn? Ik vraag me af of dit project wordt "getaxeerd" bij ruisend staken. 2. Is het verstandig om de B.V. zo vroeg mogelijk in te laten gaan? Stel dat we de eenmanszaak pas begin april staken, is dit dan fiscaal aantrekkelijk i.v.m. aftrekposten? 3. Ik begrijp dat je bij geruisloos inbrengen een accountantsverklaring nodig hebt i.p.v. de 18k-eis. Echter, we kunnen die 18k storten... hebben we dan nog steeds die verklaring nodig? 4. Wordt de eenmanszaak dan in de werkmaatschappij ingebracht of in de holding? Ik wil het allemaal eenvoudig houden, maar als er fiscale voordelen zijn aan het "ruisend" staken voor mijn situatie, hoor ik dat graag! [edit admin - titel aangepast]
  7. Dat is dus voorlopig mijn situatie. Is ANWB (of RM) lidmaatschap ook aftrekbaar? In hoeverre moet ik ervoor zorgen dat reparaties, tanken, e.d. op naam van het bedrijf staan? Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het is me allemaal iets duidelijker geworden :)
  8. Ik had ook nog op rdw.nl gekeken en daar staat inderdaad wat je zegt... voor een eenmanszaak moet het op een prive naam staan. Dan zal dat voor de verzekering vast hetzelfde verhaal zijn. Maar zoals ik het begrijp, ligt het bij de belastingdienst toch weer anders. In ieder geval is er meer duidelijkheid nu voor mij: als je het niet op naam van je eenmanszaak kan registreren, hoef je je ook niet af te vragen of het uitmaakt. Wel een gedoe allemaal...
  9. Ik heb voor de zekerheid nog even met de belastingdienst gebeld en de persoon die ik aan de lijn had zei dat het niks uitmaakt of het om een eenmanszaak of B.V. gaat. Op hun website lijkt het eerder te gaan om verschillen qua BTQ en dergelijke.
  10. Bedankt voor de (voor mij) nieuwe informatie. Ik verwacht overwegend prive ermee te rijden (80-90%), dus het is aantrekkelijk als ik de kosten (afschrijving, verzekering, etc) kan aftrekken tegenover maximaal 22% fictieve bijtelling. Die constructie is ook bij een eenmanszaak toch nog steeds mogelijk?
  11. Hoi Jeroen, er staat inderdaad interessante informatie in het forum. Wat me echter nog niet duidelijk is (domme vraag misschien), is in hoeverre ik er altijd voor moet zorgen dat het op naam van mijn eenmanszaak is, bijvoorbeeld voor de verzekering. Bij de BD zeggen ze dat je de keuze aangeeft in je jaarstukken: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/autokosten/autokosten-10.html Dan vraag ik me af: maakt het dan uit op welke naam kenteken, verzekering, etc staat of niet?
  12. Hallo, ik ben bezig met het kopen van een auto en ik wil die op naam van mijn eenmanszaak laten zetten. Zoals ik begrijp, kan ik dan alle kosten van de auto aftrekken van de belasting, in ruil voor een optelling van 22% van de nieuwprijs op het belastbaar inkomen. Maakt het voor de belasting/boekhouding uit of de verzekering op mijn prive naam staat of op mijn bedrijfsnaam? Maakt het uberhaupt uit of de auto zelf op mijn prive naam staat of op mijn eenmanszaak? Alvast bedankt voor enige informatie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.