Tien

Junior
  • Aantal berichten

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female

Tien's trofeeën

  1. Het spijt me die indruk te geven. Ik ben nu zelf enige maanden aan de slag met het CMS Webbuilder systeem, wat op zich prima loopt. Dit product is sinds 1.5 - 2 jaar jaar op de markt. Begin volgend jaar zal de nieuwste versie van de module Webshop op de markt gebracht worden. Vooruitlopend hierop wilde ik mij vast wat orienteren op mogelijk interessante branches. Ik heb de betaversie van de nieuwe Webshop release en de huidige versies al wel gezien en ben daarom van de basis specs wel op de hoogte. Ik hoop dat dit alles wat duidelijker maakt!
  2. Ik geloof niet dat het een kwestie van beter of slechter is TwaLevel, maar meer van in welke hoek mijn vraag zit. Ik ben meer op zoek naar een discussie over welke branches mogelijk interesse hebben in een webshop, dan naar hoe mijn product het tov de concurrent het doet. Dit is absoluut een hele belangrijke vraag, maar komt in ijn geval pas in een later stadium aan bod. De vraag waarom retailers in mijn software zouden moeten investeren is eveneens een belangrijke vraag. Echter voor ik deze vragen kan gaan beantwoorden zal ik eerst moeten weten op welke specifieke retailers ik me wil gaan richten. In welke branche is momenteel een behoefte aan webshops? Vervolgens kan ik dan kijken wat de specifieke behoefte is van die branche op het gebied van webshops, hoe ik daar op technisch + op service gebied op in kan spelen en wat mijn onderscheidend vermogen is tov de concurrentie. Een aantal brancheoverschrijdende behoeften zijn al door de softwareontwikkelaar geïdentificeerd, zoals b.v. de optie om omgelimiteerd je productenaanbod te kunnen uitbreiden, om real time voorraad info te kunnen weergeven, verschillende betaalvormen te kunnen integreren en aanbieden etc. etc.
  3. Met een keten bedoel ik in dit geval dat deze bestaat uit verschillende filialen die allemaal een eigen website nodig hebben. B.v. franchisenemers. De franchisegever wil b.v. dat er een uitstraling is en dat alle webshops een gelijke look & feel krijgen, maar met ruimte voor lokale verschillen. Ik ben het geheel met je eens dat je je USP's duidelijk moet krijgen: waarom ben ik beter dan mijn concurrentie en wat maakt mijn aanbod uniek? Casestudies zijn dan handige tools om aan te geven hoe je dit in de praktijk al reeds hebt ingevuld. Of alle grote retailers al hebben geinvesteerd, weet ik niet. Als ik bv kijk naar een onderzoek gedaan door projectgroep 'Over de digitale drempel' (waar o.a. ministerie van Ec. Zak. en het Hoofdbedrijfsschap detailhandel inzit) is in de boekenbranche 39% koploper op het gebied van Internet. Van deze 39% heeft 3/4 een service gerichte website (dwz klant krijgt diensten aangeboden, er is een interactie via de site, maar er is nog geen mogelijkheid tot online betalen). In het zgn 'peloton' (45% van de markt) heeft slechts 2/5 een website, maar die wordt dan wel als service balie gebruikt. Er staat helaas niet bij wat de grootte van de bedrijven is die ze hieronder rekenen.
  4. Zo zie ik het ook TheDev: doe waar je goed in bent dan komt het succes vanzelf. (en zo niet, heb je in ieder geval een leuke tijd gehad) ;) Mijn belangstelling ligt bij het verkoopvak: ik vind het fantastisch om een klant vanaf de eerste pioniersfase, vervolgens relatieopbouw en dan tot vaste klant te begeleiden. Ik vind het ontzettend leuk om met mensen samen te werken. Ongeacht of dit nu kunstenaars, galerijhouders of b.v. detailhandelaren zijn. Uit die interesse voor mensen, vloeit vanzelf interesse voor hun bezigheden, problemen en behoeften voort. Minder ervaring heb ik met het marketing gedeelte: hoe bepaal je de juiste doelgroep en dan in dit geval op het gebied van webshops? Gezien de prijsstelling van het product is het niet slim om de shops los te gaan verkopen: te veel investering tegen te weinig rendement. Dus dan kom je op de ketens uit. Nu is de hamvraag: welke ketens zouden hierbij belang hebben en om welke redenen? Zoals eerder in dit topic besproken: is het niet slim om in markten te gaan zitten die al goed lopen (cd's boeken etc), maar markten die nog ondervertegenwoordigd zijn: "Je moet niet zoeken naar markten die goed lopen, maar naar markten die nog ondervertegenwoordigd zijn maar wel voldoen aan de criteria voor e-commerce. Dáár liggen kansen."
  5. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik laat me niet weerhouden iets te proberen omdat ik me daarvoor in nieuw gebied moet begeven. Ik ben ooit begonnen in de copier markt, ook niet iets waar ik veel verstand van had, heb verkocht in overheidsland, wat niet bepaald mijn affiniteit heeft. Maar heb wel succes gehad! Mijn inziens hangt succes niet zozeer af van je huidige kennis, als wel van je inzet en visie om ergens te komen. Als we allemaal de “schoenmaker blijf bij je leest” visie zouden aanhangen verandert er nooit wat en komt er dus ook nooit innovatie! En ja, wat heb je nodig om een product goed neer te zetten? Inlevingsvermogen, de wil om de markt te verkennen, open staan voor andere ideeen. Als je vervolgens bij een klant aan tafel zit is het belangrijk om te luisteren naar wat zij willen, hun situatie te peilen. Natuurlijk wel voorbereid, vandaar dat ik deze topic begonnen ben ;-)
  6. Geen zorgen het is niet zo'n vaag MLM gebeuren, hoor! Vanzelfsprekend hoef ik niet te betalen voor de training, noch voor de licentie voor verkoop!
  7. Kijk ook eens naar dit rapport uit De Zaak op de site van de detailhandel branche vereniging: http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/index.cfm/16,514,c,html/514/artikel%20De%20Zaak.pdf Hierin staat dat 85% van de Nederlanders zich eerst orienteert op Internet alvorens wat te kopen in een "fysieke winkel" en uiteindelijk 4 op de 10 tot daadwerkelijke verkoop over gaat. Ik denk dat het dus wel belangrijk is om bezoekers duidelijk te laten merken dat ze kunnen kopen (40% koopt daadwerkelijk). Om te zorgen dat bezoekers de site als prettig ervaren en dus eerder terug zullen komen, is het van belang dat je de productinfo zo weergeeft dat deze gemakkelijk vergeleken kan worden. Ook staat er een onderzoek van een webwinkel onder 3000 bezoeker met top 3 van positieve redenen om inkopen te doen via Internet: 1. Het zoek- en vindgemak van artikelen (26 procent) 2. Het gemak van thuisbezorging (17 procent) 3. Producten en diensten gemakkelijk te vergelijken (15 procent)
  8. Overigens word ik uiteraard nog getrained op de totale vereisten voor het opzetten van een webshop (incl. logistiek en voorraad) en krijg ik een of meer IT'ers tot mijn beschikking bij de technische implementatie ervan. Ik zal me puur op de commerciele kant richten en wilde me graag vast verdiepen hierin door wat ideeen te delen.
  9. Dat is precies waar ik naar op zoek ben: welke branches zijn nog ondervertegenwoordigd, maar hebben wel interesse in een webshop. Het is niet zozeer een probleem bij mijn oplossing zoeken als wel weten dat je een goede aanbieding hebt voor een markt waar groei inzit. En dan zorgen dat je de juiste bedrijven op de juiste manier benaderd. Wat de juiste bedrijven zijn, probeer ik nu een beetje achter te komen en wat input over te vergaren van mensen met (meer) kennis van de markt.
  10. Kunstuitleen lijkt me een goed idee. Al is het wel zo dat distributie duur is en dat veel mensen toch een kunstwerk eerst in het echt willen zien, voordat ze het een tijd in hun woning zetten. Internet biedt echter wel weer de mogelijkheid om bv meerdere collecties van verschillende filialen te zien. Ook als deze aan de andere kant van NL ligt, zou je toch kunnen bestellen. Al stuit je dan wel weer op het probleem van de hoge distributiekosten...
  11. Hartstikke bedankt allemaal voor jullie tips. Grappig om te zien hoe iedereen zo zijn eigen benadering heeft: dat is meteen de kracht van een forum denk ik. Zaken ook eens van een ander standpunt bekijken. Ik ben zelf ook van eerst goed nadenken maar dan ACTIE. Zat idd ook te denken aan specialisatie in bepaalde branche. Je leest steeds dat m.n. online verkoop in de CD, boeken en kleding branche groeiende is. Kunst lijkt me ook een goede. Misschien weten jullie nog andere branches?
  12. Dat is waar: er zijn al veel aanbieders. Toch is de markt dusdanig groot en is er veel groeipotentieel, dat ik het toch wil overwegen. Tov 2004 is er dit jaar in de eerste 6 maanden 37% groei geweest in online omzet en zijn er zo'n 800.000 mensen geweest die voor het eerst op Internet iets hebben gekocht. (bron: ECP) De moeilijkheid zit hem idd in het vinden van potentiele klanten, die budget hebben. Misschien hebben jullie wat tips?
  13. Ik heb de mogelijkheid om reseller te worden van CMS software met optie Webshop. Ik ben (nog) niet zo thuis in deze industrie en hoop tips te krijgen hoe ik prospects zou kunnen identificeren. De verkoop van 1 losse webshops aan 1 klant is niet haalbaar: de opbrengsten zijn te laag t.o.v. de investering. Dus ik zit meer in de richting van ketens te denken. Iemand goede tips over bedrijven die hier mogelijk interesse in hebben?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.