wpjoosten

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Peter
  • Achternaam
    Joosten
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Managementlessen.nl
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

wpjoosten's trofeeën

  1. Is dit een gevalletje van mooie woorden, maar weinig actie? Verhagen heeft in ieder geval negen sectoren geselecteerd en voor elke sector wordt een 'topteam' geselecteerd. Dit team bestaat uit boegbeeld uit de sector, een vertegenwoordiger uit de wetenschap, een hoge ambtenaar en een innovatieve ondernemer uit het midden- en klein bedrijf. Ik denk dat focus met deze economische prioriteit sectoren een goede stap is, maar de vraag blijft hoe onderwijs, overheid en de gevestigde industrie (met al hun belangen) omgaan met de innovatieve kleine(re) ondernemers.
  2. Het is een cliche, maar de meeste goede tips zijn eigenlijk best simpel. Daarnaast denk ik dat de methodes die jij aandraagt meer te maken hebben met de eerste fase van productontwikkeling. Zo ga je eerst brainstormen (wilde ideeën bedenken), een SWOT -analyse maken van het beste idee uit de brainstorm (SWOT: Strenghts, weaknesses, opportunities and threats) en kun je daarna de handreikingen uit het artikel van Henry gebruiken. En ik ben met je eens dat er daarnaast natuurlijk veel meer bij komt kijken. En net als Jeroen ben ik ook wel benieuwd naar Deming, Sit technieken en vooral de morfologische kaarten. (Ik krijg bij het laatste visioenen van de X-men. Ok, beetje off topic) Maar nog steeds ben ik benieuwd!
  3. Nuttige tips. Ik denk dat de vijf tips zich ook uitstekend lenen om een nieuwe dienst te introduceren in de markt. Het interessantst zijn tips 2 en 3: bepaal je kerncompetenties en blijf daarbij. Steeds meer gaat de diensteneconomie zich verschuiven naar een 'Hollywood'-model. Dat wil zeggen dat kleine ondernemers of ZZP'ers hun capaciteiten inzetten voor specialistisch werk en alle andere uitbesteden. Aan andere specialisten weer.
  4. Op wat manier fungeren de consumenten dan als reclamedrager? In Groningen zag ik weleens fietsen met een ING-reclame-bord tussen het frame. Als ze actief moeten promoten lijkt het eerder op arbeid en zal het eerder zo' constructie worden. Anders wellicht een soort van gift?
  5. Goed punt! Had me nog niet helemaal beseft dat het idee inderdaad overeenkomt met het oeroude idee van een portal. Specifiek kunnen mensen bijvoorbeeld geinteresseerd zijn in de nieuwste video's over marketing of de beste ebooks over innovatie. Door bezoekerregistratie kun je de doelgroep precies bedienen (een beetje a la Seth Godin, permission marketing)
  6. @ Fiorini: Dank voor de feedback. Ik zal nog even moeten kijken naar de menubar, wellicht dat in sommige browsers het dan nog niet helemaal zo werkt, als ik zou willen. Ook heb ik de spelvaud :) veranderd. Je hebt ook een goed punt m.b.t. de content van bijvoorbeeld de boeken. Zeker omdat ik een affiliate ben van managementboek.nl kan ik wellicht meer informatie van hun site gebruiken. Zal nog even in de voorwaarden nakijken op dit daardwerkelijk ook zo mag. Bij de video's zit ik ook te denken om een korte samenvatting te schrijven. Iemand met weinig tijd kan het boek lezen, iemand met minder tijd de video bekijken en iemand met geen tijd kan de samenvatting lezen!
  7. Jeetje... Helemaal geen idee van hoe ver dat soort dingen zijn gevorderd. Heel gaaf!
  8. @ Manon en Fred: het verdienmodel zit voorlopig in het aanbieden van boeken en luisterboeken. De meerwaarde van de website is dat je bijvoorbeeld een video van Michael Porter bekijkt, dat interessant vindt en vervolgens daaronder een link staat naar een boek van Michael Porter. De bezoeker komt vervolgens op de site van managementboek.nl. Ik denk dat deze stap overigens voor veel website bezoekers een 'bridge to far' is. Als ik namelijk denk een boek te kopen, slaap ik er een nachtje over. En vervolgens zal ik sneller naar de daadwerkelijke aanbieder gaan, dan de site waar ik dat boek had gevonden (in dit geval mijn concept). @ Fred: Google vind ik zelf niet echt optimaal functioneren. Een soort van 'redactie-functie' is daarmee wel nuttig. Zeker bedrijven met veel SEO-kennis kunnen hoog scoren, maar minder relevante (lees: puur commerciële) content aanbieden. @ Fred: Karma etc. door te zorgen dat de gebruikers de site helpen groeien is inderdaad iets waar ik zelf ook al aan zat te denken. Voorlopig is het echter een leuk zijproject, wat ik leuk vind om te doen. Bij positieve reacties en veel bezoekers wordt het daadwerkelijk interessant om deze functies uit te bouwen. Aan de andere kant: de kost gaat voor de baat uit :) Sowieso bedankt voor jullie reacties!
  9. Het geven van sterren is wel een aardig idee, maar de score wordt alleen betrouwbaar bij een groter aantal respondenten. Ik dacht ook al dat er veel initiatieven op dit gebied waren ontplooid door grote bedrijven (inderdaad eerder W&S-gerelateerde bedrijven). Het risico is ook voor kleine bedrijven dat de score niet echt representatief is. (als van de 10 werknemers er 5 een score gaan toekennen aan hun eigen bedrijf).
  10. Omschrijving van je concept: Managementlessen.nl biedt gratis kennis aan voor managers, ondernemers, studenten en andere geïnteresseerden. Het aanbod is onderverdeeld in een aantal hoofdcategorieën, te weten leiderschap en management / marketing en sales / ondernemen / innovatie / mba / inspiratie. Daarnaast zijn de verschillende kennisbronnen gelabeld, waardoor een bezoeker ook specifieker kan zoeken op een subthema (zoals personeel of Harvard) en naar andere kennisbronnen van dezelfde auteur kan zoeken. Dit is in de vorm van Youtube video's, podcasts, e-books + (niet gratis) (luister)boeken. De laatste twee onderdelen dienen er vooral voor om het aanbod van kennisbronnen te vergroten en om de site draaiende te houden. Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor: De ontstaansgeschiedenis. Zelf ben ik een groot fan van podcasts en tijdens mijn studie kwam ik er achter dat niet alleen de podcasts van bijvoorbeeld Evers staat op vermakelijk zijn, maar dat je ook podcasts kan luisteren van grote kennisinstellingen zoals Stanford, Harvard en Wharton. Deze instellingen zetten lezingen en colleges op podcasts, waardoor deze wereldwijd verkrijgbaar zijn. Tot zover niets nieuws. Echter, ik vond dat nergens op het internet een duidelijke verdeling was van "die en die podcasts zijn goed als je meer over thema X wilt weten". Dit idee bleef altijd ergens in mijn achterhoofd hangen. Vervolgens zat ik in een periode van afstuderen waar ik veelal weken moest wachten op feedback van mijn begeleiders. In de laatste weken ben ik op basis van een Wordpress blog gestart met de website. Dit was medio september. Inmiddels is de site gebouwd op basis van PHP, waardoor de site wat dynamischer is geworden. Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen: Op een toegankelijke manier kennis aanbieden over management-gerelateerde onderwerpen aan alle geïnteresseerden. De uitdaging is om dit op een dergelijke manier te doen dat er samenhang is tussen de kennisbronnen + dat het aanbod compleet (genoeg) is. Hoe is dit anders dan bestaande concepten: De website is niet ontsproten vanuit een bestaand bedrijf. Hierdoor is het een soort 'uitgeklede' versie met puur en alleen video's, podcasts, ebooks en (luister)boeken. Het moet een soort van kennisbaken worden waar mensen rustig kunnen rondstruinen en kennis kunnen opdoen waar ze wat mee kunnen. Wat voor feedback hoop je te krijgen: 1. Suggesties voor de verdere verbetering van de website (t.a.v. gebruiksgemak en navigatie) 2. Suggesties voor kennisbronnen: goede podcasts, gratis ebooks en de beste Youtube video's 3. Ideeën voor de verdere ontwikkeling van het concept 4. Algemene ingevingen bij het zien van de bovenstaande teksten ;)
  11. Heb zelf nog een minor journalistiek gevolgd aan de universiteit in Groningen. De kranten kunnen in deze vorm amper meer bestaan. Dit wordt ook in het wetenschappelijke bastion erkent (en betreurt). Maar dat juist de journalist een keuze maakt vanuit álle nieuws, maakt dat je in de huidige kranten verrast kan worden door een interessant artikel. Een artikel, wat als je vooraf de keus zou hebben, niet zou hebben gekozen. Dus hier is ook wat voor te zeggen. Ben benieuwd hoe het kranten en medialandschap er over 10 jaar uitziet.
  12. Misschien zou je het nog scherper kunnen stellen: iemand met 'minder' (technische) kennis van een product (of dienst) ziet minder beren op de weg dan een expert op een bepaald gebied. Als gevolg gaan ze er onbevangen in, passen universele ondernemersprincipes toe die eerder succesvol zijn gebleken en gaan desnoods op hun plaat. Om vervolgens weer op te staan! En over de juiste mensen verzamelen: volgens mij was Johan Cruijff ook de eerste die dit erkende. Iets in de trant van "Waarom zou ik de keepers moeten trainen, terwijl ik daar geen verstand van heb?"
  13. Leuk om het zo te zien. Hoe ging het met het bezoek van die delegatie van gisteren? Mvg, Peter
  14. Enkele maanden geleden was dit topic mijn inspiratiebron! Ongelovelijk eigenlijk, dat dergelijke kennis vanuit top-kennisinstellingen beschikbaar is voor mensen en studenten (zoals ik) aan de andere kant van de wereld. Na het luisteren van veel podcasts en het bekijken van veel video's irriteerde het mij dat het nergens echt goed overzichtelijk (bijvoorbeeld per catagorie) te vinden was. Hiermee ben ik aan de slag gegaan en ik heb de suggesties van jullie ook op de site gebruikt. Als jullie nog tips hebben over goede video's, podcasts of ebooks, dan hoor ik dat graag.
  15. Voor werken waar een duidelijke auteursrecht op zit, is het inderdaad oppassen. Maar ik vroeg me af in welke mate het eigenlijk toegestaan is om overheidsinformatie (zoals gegevens van het CBS) commercieel te gebruiken? Zou je overheidsinformatie op deze manier probleemloos kunnen gebruiken? De overheid is/probeert hier actief in te zijn, maar volgens mij valt er nog een wereld te winnen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.