dasboot

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

dasboot's trofeeën

  1. Hallo, Vandaag met de Belastingtelefoon gebeld en mijn situatie voorgelegd. Ze geven aan dat het geen probleem is zowel de auto kosten via de zaak te laten lopen als 19 cent per km netto te declareren voor zakelijke trein km's. Inzake de bijtelling van minstens 22% geven ze aan dat het belang van het woord 'minstens' in de praktijk verwaarloosbaar is. Er hoeft geen rittenadministratie te worden bijgehouden en de Belastingdienst moet zelf aantonen / bewijzen dat het privé voordeel hoger is dan de bijtelling (b.v. middels brandstofbonnen uit verre oorden). Degene die ik hierover sprak, gaf aan dat het om een zeer ongebruikelijke / zeldzame situatie gaat. Tot nu toe schijnt de Belastingdienst er niet of nauwelijks in geslaagd te zijn met bewijsmateriaal te komen. Mogelijk dat ze hier ook geen of nauwelijks capaciteit voor vrij maken gezien de uitzonderlijkheid van de situatie en de veelal geringe belangen. Met het woord 'minstens' houden ze echter wel de deur open om toch te kunnen optreden als ze daar noodzaak tot zien. Ik ben weer wat gerust gesteld :) Mochten er nog mensen zijn die praktijkervaring hebben met (naheffing van de Belastingdienst in) een dergelijke situatie dan hoor ik dat uiteraard nog steeds graag! Groet, Richard
  2. Op de website gribb.nl vond ik nog de volgende info: Voor een auto die ouder is dan 15 jaar, geldt niet de catalogusprijs maar de waarde in het economisch verkeer. Is het aandeel privégebruik aanmerkelijk hoger dan 22% van het totale autogebruik, dan kan de bijtelling hoger zijn. Het kan zijn dat uw privé-voordeel volgens de Belastingdienst hoger is dan 22%. U krijgt dan te maken met een navordering. Uiteraard moet de Belastingdienst wel kunnen aantonen dat uw privé-voordeel hoger is. Strikt genomen wil dat zeggen dat als de kosten van het privé gebruik hoger zijn dan 22% van de waarde in het economisch verkeer er meer bijtelling gerekend moet worden. Dat maakt het m.i. een stuk minder aantrekkelijk om een heel goedkope 15 jaar oude auto van de zaak ook privé te gaan rijden. Hoe de werkelijke kosten voor privé gebruik precies bepaald moeten worden (door de ondernemer danwel fiscus), is mij echter niet duidelijk. Zonder rittenadministratie lijkt dat nagenoeg niet mogelijk. Richard
  3. Hallo, Inleiding Ik wil een goedkope auto kopen van minimaal 15 jaar oud en alle kosten via de zaak (BV) laten lopen. Met deze auto wil ik ook privé gaan rijden. Omdat ik privé waarschijnlijk meer dan 500 km ga rijden en tevens geen rittenadministratie ga bijhouden, moet ik minstens 22% bijtelling rekenen over de waarde in het economisch verkeer. Zakelijk zal ik met de auto niet zeer veel km’s maken (zeg 1000 tot 5000 per jaar), aangezien ik ook een NS kaart heb. Deze kaart betaal ik in privé en declareer ik 0,19 per km aan de zaak. Voor een volgende opdracht is het goed mogelijk dat ik meer gebruik van de auto ga maken en de NS kaart weg doe of minder ga gebruiken, maar dat is nu nog niet duidelijk. In de handboeken van de Belastingdienst las ik dat de bijtelling minstens 22% is. Als de waarde van het privé gebruik meer is, moet ook meer bijtelling worden gerekend. In het IB aangifte programma las ik hier echter niets over en ook zag ik geen invulmogelijkheden voor een hogere bijtelling dan standaard. Mijn situatie In mijn situatie is de kans erg groot dat ik meer privé km’s met de auto ga maken dan zakelijke km’s. De werkelijke waarde van het privé gebruik van de auto zal zeer waarschijnlijk (veel) hoger zijn dan de standaard 22% bijtelling. Bij de relatief lage bijtelling over de waarde in het economische verkeer zal daar al snel sprake van zijn. Immers b.v. 750,- of 1000,- bijtelling is zeer gering in verhouding tot de werkelijke kosten van b.v. 10.000 km privé gebruik. Vragen Mijn vraag is of iemand in de praktijk ervaring heeft met een soortgelijke situatie en dan m.n. inzake de houding van de fiscus in dit soort gevallen? B.v. accepteert de fiscus zondermeer de standaard 22% bijtelling of controleren ze in dit soort gevallen heel strikt; loop ik een groot risico op naheffing; hoe bepaalt de fiscus de waarde van het privé gebruik als er geen rittenregistratie is; hanteert de fiscus bepaalde standaard normen voor de verhouding zakelijk / privé gebruik waar ik mijn gebruik evt. op zou kunnen afstemmen? Erg veel vragen, ik weet het. Maar hopelijk kan iemand hier iets over roepen. Alvast dank voor jullie reactie! Groet, Richard
  4. Heren, Hartelijk dank voor jullie nuttige reacties! Het heeft mij weer de nodige stof tot nadenken gegeven. De nick name heeft niet rechtstreeks met de film te maken. Het is voor mij meer een koosnaam die hengelaars wel eens aan een zeer grote (onbereikbare?) vis geven. Dat leek mij wel mooi in het kader van mijn op te zetten freelance praktijk. (Onder het mom van: denk groot, bereik veel..... ;)). Gert Jan merkt terecht op dat mijn situatie kan veranderen en dat ik dan waarschijnlijk voor een andere oplossing zou kiezen. B.v. als ik wel een VAR zou kunnen krijgen, ik op korte termijn stop met freelancen of als ik personeel in dienst wil gaan nemen. Met een B.V. concept kan ik m.i. minder makkelijk (en/of tegen hogere kosten) op een veranderde situatie inspelen. Naast het drie opdrachten criterium (waar ik als ik echt wil wel aan zou kunnen gaan voldoen) zijn er nog de eisen m.b.t. o.a. gezagsverhouding en persoonlijke verrichting van de werkzaamheden. Aan deze laatste eisen zal ik veel minder makkelijk (niet) kunnen voldoen. Daarnaast wil ik opdrachten ook graag tot een goed einde brengen, m.n. natuurlijk de uitdagende opdrachten, zowel voor mijn eigen plezier als in het belang van de opdrachtgever. Het lijkt mij zwaar (en niet klantvriendelijk t.o.v. de opdrachtgever) een leuke opdracht voortijdig te moeten beeindigen om aan het drie opdrachten criterium te gaan voldoen. In dat opzicht ben ik wel bereid om de UWV premies voor lief te nemen en daarmee een stukje zekerheid cq. rust te kopen. In de praktijk van mijn vakgebied blijkt ook dat veel opdrachten relatief lang duren of dat na beeindiging van een opdracht andere opdrachten bij dezelfde opdrachtgever beschikbaar komen. Kortom ook in de toekomst verwacht ik niet als zelfstandig ondernemer aangemerkt te kunnen worden door de Belastingdienst en het UWV. Ik loop al vrij lang met het idee rond om te gaan freelancen en heb ook enkele acquisitiebureau's en freelancers in mijn vakgebied gesproken. Ik ga ervan uit dat mijn kansen goed zijn en dat 55.000 omzet wel een soort ondergrens is (waardoor een B.V. eerder lonend wordt t.o.v. een payrollbedrijf). Ik verwacht ook dat ik het freelancen zeker een aantal jaar wil gaan doen. Ik heb me nu voorgenomen eens te gaan praten met Uniforce en ZZP-OKE en evt. een accountant zodat ik een beter beeld krijg van de (on)mogelijkheden van de B.V. concepten. Waarbij ik dan de door Gert Jan genoemde mogelijke nadelen van de B.V. concepten zeker meeneem. Nogmaals bedankt voor de reacties. Als andere mensen ook nog willen reageren, is dat altijd welkom. Groet, Richard
  5. Hallo, Ik speur al enige tijd op dit forum en heb al de nodige nuttige informatie gevonden. Toch heb ik nog wat vragen over de mogelijkheden van freelancen zonder Verklaring ArbeidsRelatie (VAR). Onderstaand geef ik kort de achtergrond, de mogelijkheden en mijn vragen weer. Ik hoop dat iemand op dit forum ervaring heeft met e.e.a. en kan aangeven of en in hoeverre mijn gedachten correct zijn. Het verhaal is wat langdradig (mijn excuses daarvoor), maar zo is hopelijk wel duidelijk wat ik precies wil. Achtergrond: In het eerste kwartaal van 2006 wil ik starten met fulltime freelancen. Betreft m.n. operationele werkzaamheden (administratief) op lokatie bij de klant. De acquisitie van nieuwe opdrachten loopt via een intermediair. Ik verwacht jaarlijks meer dan 55.000 omzet (excl. BTW) te maken. Na het lezen van veel informatie en het spreken van een aantal deskundigen blijkt het helaas onmogelijk dat ik mij als ondernemer kan kwalificeren volgens de normen van de Belastingdienst en het UWV. Waarschijnlijk heb ik nl. slechts 1 of 2 opdrachten per jaar, daarnaast zal er sprake zijn van een gezagsverhouding en zal ik de arbeid persoonlijk moeten verrichten. Ik zal derhalve zeer waarschijnlijk geen VAR kunnen krijgen waarmee mijn opdrachtgevers (en ikzelf) worden vrijgesteld van afdracht van de premies voor de werknemersverzekeringen (UWV premies). Tevens zal ik m.i. geen gebruik kunnen maken van de diverse ondernemersfaciliteiten die de Belastingdienst biedt. Ik wil natuurlijk alles netjes regelen qua belasting en UWV premies en wil tevens de opdrachtgevers met zo min mogelijk administratieve rompslomp en risico's (naheffing premies werknemersverzekeringen, e.d.) opzadelen. Ik wil mijn gewerkte uren tegen een afgesproken uurtarief factureren bij de opdrachtgever en derhalve geen dienstverband bij de opdrachtgever. Daarnaast wil ik graag zoveel mogelijk als 'zelfstandig ondernemer' kunnen werken en indien mogelijk gebruik maken van ondernemersfaciliteiten. Mogelijkheden: Volgens mij zijn er voor mij, gezien bovenstaande, drie mogelijkheden om zonder VAR te kunnen freelancen: 1. Mij laten verlonen via een payrollbedrijf (of via een intermediair) zodat netjes de loonheffing en premies werknemersverzekeringen worden voldaan en de opdrachtgever geen rompslomp heeft. Nadelen zijn dan m.i. dat ik feitelijk gewoon werknemer ben en b.v. geen (of minder) gebruik kan maken van het 'aftrekken' van mijn bedrijfskosten. Tevens loopt de verloning geheel via de LB/IB sfeer i.p.v. deels via de VpB sfeer. De payroll dienstverlener zal tevens reserveren voor b.v. vakantiegeld, verlof e.d. zodat ik langer op mijn geld moet wachten. M.i. heb ik met payrolling wel de nadelen van het ondernemerschap, maar niet de voordelen. Voordelen van payrolling zijn het gemak en de eenvoud. 2. Een andere mogelijkheid die ik op internet tegenkwam, is het concept van Uniforce en ZZP-OKE. Deze bedrijven hebben een concept ontwikkeld waarbij de freelancer in dienst komt van zijn eigen B.V. en waarbij een VAR nooit nodig zou zijn. Er is sprake van een dienstverband met de eigen B.V. zodat de loonheffing en premies werknemersverzekeringen netjes worden voldaan. Deze concepten zouden zijn geaccepteerd door het UWV en de Belastingdienst. Bij deze concepten zou het tevens mogelijk moeten zijn gemaakte bedrijfskosten met de winst te verrekenen en de winst als dividend uit te laten keren aan de aandeelhouder zodat mogelijk belasting kan worden bespaard (VpB versus LB/IB). Nadeel van deze concepten zijn m.i. de vrij hoge vaste kosten (circa 200-250 per maand incl. administratie), de ondoorzichtigheid en mogelijk de starheid van het concept. Voordeel is dat ik bedrijfskosten (b.v. auto, opleiding, hotelovernachtingen) kan verrekenen, belasting kan besparen via de VpB sfeer en door het B.V. concept meer als zelfstandig ondernemer naar buiten kan treden. 3. Een derde mogelijkheid die ik tegenkwam (op HigherLevel), is het zelf oprichten van twee B.V.'s i.p.v. de in het voorgaande punt genoemde concepten. Een Werk B.V. waar ik in dienst kom en die dus mijn werkgever is. Deze Werk B.V. draagt dan zorg voor afdracht van de loonheffing en premies werknemersverzekeringen. Daarboven komt dan een Holding / Beheer B.V. die alle aandelen van de Werk B.V. bezit. In deze constructie ben ik dan werknemer van de Werk B.V. en directeur van de Holding B.V. (die verder geen werkzaamheden uitvoert). Via deze constructie zou het mogelijk moeten zijn om zonder dat wordt voldaan aan de eisen van de VAR toch als 'zelfstandig ondernemer' te kunnen werken. Er zou geen risico op boetes en naheffing inzake premies werknemersverzekeringen bestaan voor zowel de opdrachtgever als mijzelf. Daarnaast is het mogelijk bedrijfskosten met de winst te verrekenen en de winst via de VpB sfeer te laten belasten. Indien ik één B.V. opricht en daar zelf DGA van word, dan zouden er mogelijk wel problemen met de VAR en het UWV kunnen ontstaan, vandaar de constructie met de twee B.V.'s. Nadelen van het zelf opzetten van een constructie met twee B.V.'s zijn voor mij het (eenmalige) regelwerk, inschakeling (diverse) adviseurs om alles juridisch en administratief waterdicht op te zetten en de daaraan verbonden kosten. Voordeel is dat ik niet afhankelijk ben van (de starheid van) een concept. Vragen: In eerste instantie wil ik graag weten of de door mij aangedragen mogelijkheden en de daarbij beschreven voor- en nadelen correct zijn. Zijn er mogelijk nog meer, voor mij nuttige, oplossingen? Daarnaast ben ik benieuwd welke oplossing / mogelijkheid anderen in deze situatie gekozen zouden hebben of mij zouden aanraden en welke argumenten daarbij dan de doorslag zouden geven? Op basis van de te ontvangen opmerkingen hoop ik een beter gefundeerde beslissing te kunnen nemen over de opzet van mijn freelance praktijk. Alvast hartelijk dank voor uw reacties. Richard
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.